آنچه از فواید لیمو و آب گرم باید بدانید

نوشیدن لیمو و آب گرم در صبح فواید بسیاری دارد. آب و لیمو حالت تهوع را درمان‌می‌کند، روده‌ها را پاک‌می کند، بدن را سم‌زدایی می‌کند، کبد را پاک‌سازی می‌کند، مشکلات تنفسی را درمان می‌کند و مهم‌تر از همه اینکه به کاهش وزن کمک‌می‌کند. خیلی از افراد دارای رژیم، برای سوزاندن چربی‌های ذخیره، هر صبح لیمو و آب گرم می‌نوشند. به هر حال، این آب تند و ترش مزه، فواید سلامتی دیگری نیز دارد. در این نوشتار به خواص لیمو و آب گرم پرداخته می شود.
سه‌شنبه، 21 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از فواید لیمو و آب گرم باید بدانید
آبلیمو بخشی از مواد ناخواسته را از بدن دفع‌می‌کند زیرا لیمو سرعت دفع ادرار در بدن را افزایش می‌دهد.
 

۱۰ فایده نوشیدن لیمو و آب گرم هر روز صبح

۱. به گوارش کمک‌می‌کند.
آبلیمو، مواد ناخواسته و سموم را از بدن دفع‌می‌کند. ترکیب اتمی آبلیمو شبیه به بزاق و اسید هیدروکلریک در عصاره‌های گوارشی است. آبلیمو کبد را تحریک‌می‌کند تا صفرا تولید کند که اسید لازم برای گوارش است. لیمو سرشار از مواد معدنی و ویتامین هم هستند که و به کاهش سموم در دستگاه گوارش کمک‌می کند. فواید گوارشی آبلیمو به تسکین علائم سوء‌هاضمه مانند سوزش معده، آروغ‌زدن و نفخ کمک‌می‌کند. جامعه سرطان امریکایی، دادن آب گرم و لیمو به مبتلایان به سرطان را توصیه می‌کند تا به تحریک حرکات روده کمک‌کند.
 
۲. سیستم گوارشی شما را پاک‌می‌کند/ ادرارآور است.
آبلیمو بخشی از مواد ناخواسته را از بدن دفع‌می‌کند زیرا لیمو سرعت دفع ادرار در بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین، سموم با سرعت بیشتری آزادمی‌شوند که باعث حفظ سلامتی دستگاه ادرار شما می‌شود. اسیدسیتریک موجود در لیمو به افزایش عملکرد آنزیم کمک‌کرده که کبد را تحریک و به سم زدایی کمک‌می‌کند.
 
۳. سیستم ایمنی شما را تقویت‌می‌کند.
لیمو سرشار از ویتامین C است که برای مبارزه با سرماخوردگی عالی است. لیمو دارای مقادیر زیادی پتاسیم است که عملکرد مغز و اعصاب را تحریک‌می‌کند. پتاسیم همچنین به کنترل فشارخون نیز کمک‌می‌کند. اسیداسکوربیک (ویتامین C) موجود درلیمو دارای اثرات ضدالتهابی است و به عنوان پشتیبان تکمیلی برای آسم و دیگر علائم تنفسی مورداستفاده قرارمی‌گرد. به‌علاوه جذب آهن را در بدن افزایش‌می‌دهد؛ آهن نقش مهمی را در عملکرد دستگاه ایمنی ایفامی‌کند. لیمو همچنین دارای ساپونین است که خواص ضدمیکروبی از خود نشان‌می‌دهد و می‌تواند سرماخوردگی و آنفولانزا را مهارکند. لیمو میزان خلط تولیدشده توسط بدن را نیز کاهش‌می‌دهد.
 
۴. سطح pH را متعادل‌می‌کند.
لیمو یکی از قلیایی‌ترین غذاها برای بدن شماست. مطمئنا اسیدی هم هست اما درون بدن ما قلیایی است ( اسیدسیتریک زمانی که متابولیزه می‌‌شود، در بدن ایجاد اسیدیته نمی‌کند). لیمو هم اسیدسیتریک دارد هم اسیداسکوربیک، اسیدهای ضعیف به‌راحتی متابولیزه‌می‌شوند و اجازه‌می‌دهند موادمعدنی موجود در لیمو به قلیایی‌کردن خون کمک‌کنند. حالت‌های بیماری فقط زمانی اتفاق ‌می‌افتد که PH بدن اسیدی باشد. نوشیدن لیمو و آب گرم می‌تواند به دفع همه اسیدیته در بدن کمک‌کند که اسید اوره در مفاصل را نیز دربرمی گیرد و همین یکی از دلایل اولیه درد و التهاب است.
 
۵. پوست را تمیزمی‌کند.
ویتامین C مانند دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش چین‌وچروک و لکه‌ها و همچنین مبارزه با آسیب رادیکال آزاد کمک‌می کند. ویتامین C برای یک پوست سالم درخشان ضروری است و ماهیت قلیایی آن بعضی از انواع باکتری عامل آکنه را می‌کشد. همچنین این ویتامین می‌تواند مستقیما بر جای‌زخم‌ها یا نقاط پیری قرارداده‌شود تا مشخص‌بودن شان را کم‌کند. چون لیمو و آب گرم سموم را از بدن‌تان خارج‌می‌کند، می‌تواند پوست‌تان را هم از لکه‌ها پاک کند. ویتامین C موجود در لیمو پوست بدن شما را جوانسازی می‌کند.
 
۶. به شما انرژی داده و حال‌تان را خوب‌می‌کند.
انرژی که فرد از غذا دریافت‌می‌کند از اتم‌ها و مولکول‌های موجود در غذا می‌آید. واکنش زمانی اتفاق‌می‌افتد که یون‌های مثبت غذا وارد دستگاه گوارش شده و با آنزیم‌های منفی ارتباط برقرار‌می‌کنند. لیمو یکی از معدود غذاهایی است که یون‌های منفی بیشتری دارد و بنابراین زمانی که وارد دستگاه گوارش‌می‌شود، انرژی بیشتری برای‌تان فراهم‌می‌کند. عطر لیمو نیز خواص بهبود خلق‌وخو و انرژی‌زایی دارد. بوی آبلیمو می‌تواند حال شما را خوب‌کرده و ذهن‌تان را پاک‌کند. لیمو همچنین می‌تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک‌کند.
 
۷. التیام را افزایش‌می‌دهد.
اسید اسکوربیک (ویتامین C) که در لیمو فراوان است، درمان زخم را بهبودمی‌بخشد و در حفظ استخوان‌های سالم، بافت همبند و غضروف، یک ماده مغذی ضروری است. همانگونه که پیش‌تر گفته‌شد، ویتامین C دارای خواص ضدالتهابی نیز است. همچنین، ویتامین C یک ماده مغذی ضروری در حفظ سلامت مناسب و درمان استرس و جراحت است.
 
۸. نفس را تازه‌می‌کند.
در کنار تازه‌کنندگی نفس، لیمو به تسکین دندان‌درد و ورم لثه نیز معروف‌است. بدانید که اسیدسیتریک می‌تواند مینای دندان را تخریب‌کند، بنابراین باید مراقب این مسئله باشید. درست بعد از نوشیدن لیمو و آب گرم ، دندان‌های‌تان را مسواک‌نزنید. بهتر است اول دندان‌های‌تان را مسواک‌بزنید، بعد آب و لیموی خود را بنوشید یا اینکه زمان قابل‌توجهی صبرکنید و بعد دندان‌های‌تان را مسواک‌بزنید. به‌علاوه، می‌توانید بعد از خوردن لیمو و آب گرم ، دهان‌تان را با آب تصفیه‌شده بشویید.
 
۹. دستگاه لنفاوی شما را هیدراته‌می‌کند.
لیمو و آب گرم با هیدراته‌کردن و جبران مایعات از دست‌رفته بدن، از سیستم ایمنی پشتیبانی‌می‌کند. وقتی بدن‌تان با کمبود آب مواجه است، شما قطعا دچار عوارض جانبی می‌شوید که شامل: احساس خستگی، سستی، کاهش عملکرد ایمنی، یبوست، کمبود انرژی، فشارخون بالا یا پایین، عدم وضوح ذهنی و استرس می‌شود. این‌ها تعداد کمی از این عوارض هستند.
 
۱۰. به کاهش وزن کمک‌می‌کند.
لبمو دارای مقادیر زیادی فیبر پکتین است که با پراشتهایی مقابله‌می‌کند. مطالعات نشان‌داده‌اند که افرادی که رژیم غذایی قلیایی‌تری دارند، درواقع، سریع‌تر وزن کم‌می‌کنند. خود من به‌شخصه متوجه‌شدم اگر روزم را با انتخاب سالم نوشیدن لیمو و آب گرم به‌صورت ناشتا در صبح شروع‌کنم، درطول روز انتخاب‌های بهتری خواهم‌داشت.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.