تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب

اگر اخیرا احساس ضعف می کنید و متوجه شده اید درحال بیمار شدن ، سرما خوردگی و یا آنفولانزا ، هستید، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد.خوشبختانه ، مراحلی وجود دارند که با انجام دادن آنها می توانید سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کنید مانند تغییر روش زندگی و رژیم غذایی.
سه‌شنبه، 9 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب
عدم تغذیه مناسب به سیستم ایمنی بدن و عملکردهای آن که محافظت بدن را بعهده دارد ، آسیب می رساند.
 
چکیده : اگر اخیرا احساس ضعف می کنید و متوجه شده اید درحال بیمار شدن ، سرما خوردگی ویا آنفولانزا ، هستید، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد.خوشبختانه ، مراحلی وجود دارند که با انجام دادن آنها می توانید سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کنید مانند تغییر روش زندگی و رژیم غذایی.

تعداد کلمات 1009 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب
در اینجا به غذاهایی اشاره کرده ایم که برای سیستم ایمنی بدن مفیدند:

ماست و سایر مواد حاوی پروبیوتیک

بر طبق یک بررسی انجام شده “ترکیبات پروبیوتیک دارای خواص تحریک کنندگی سیستم ایمنی بدن می باشند.”
پروبیوتیک باعث افزایش واکنش ایمنی سلولی غیر مشخص که توسط فعالسازی سلول میکروب خوار ، سلول های کشنده طبیعی ،لنفوسیت سلول های سیتوتوکسیک (سلول های T کشنده که توانایی شناسایی و حمله به سلول های آلوده یا سرطانی را دارند) پادتن اختصاصی ، و رها سازی سیتوکین های مختلف بصورت گونه ای مشخص و وابسته به دوز مشخص شده است.
انواع ماست های ارگانیک با کیفیت بالا بهترین هستند اما دقت کنید ازمصرف ماست هایی که سرشار از شکر است خودداری کنید. ماست حاوی ویتامین D می باشد که برای سیستم ایمنی بدن مفید است. سایر غذاهای تخمیری حاوی پروبیوتیک شامل : کیمچی ، خمیر سویا ، کلم ترش می باشند.
 

سیر

سیر بدلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بسیار شناخته شده است. برطبق نظر نویسنده یک تحقیق ” سیر یک موقعیت بی همتا را در تاریخ تصرف کرده و بدلیل خواص درمانی که دارد شناخته شده است.”
“سیر می تواند در جلوگیری از منع واکنش ایمنی بدن بدلیل افزایش خطر بدخیمی ، هنگامی که باعث تحریک لنفوسیت ها ، درشت خوارها ، بیگانه خوارها ، رها سازی اینترلوکین ۲، فاکتور نکروزتوموری آلفا و اینترفرون گاما می شود و همچنین موجب افزایش سلول های کشنده طبیعی می شود ، مفید باشد.”
بعبارت دیگر ، اگر چیزی دستگاه ایمنی را به خطر بیاندازد ، سیر کمک می کند تا آن را به حالت نرمال برگرداند.
درحالیکه مکمل های سیر بطور گسترده ای قابل دسترس می باشند، هیچ چیز نمی تواند جای خواص درمانی سیر تازه را بگیرد.
 

جو و جودوسر

جو و جو دوسر حاوی بتاگلوکان هستند و ثابت شده که سبب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی در حیوانات می شوند. طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۴ انجام شد، فیبر قابل حل در جو دوسر همراه با ورزش ملایم باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر عفونت ، مخصوصا عفونت تنفسی ، در موش ها میشود.
فیبر زیاد ، جودوسر و جو همچنین به عملکرد سیستم گوارش بدن کمک میکنند تا به نرمی کار کند و این موجب سلامت کلی بدن می شود.
 

بعضی از انواع چای ها

ثابت شده چای سبز در مقابل بیماری های تخریب کننده از بدن محافظت می کند و هنگامی که بدلیل تومورهای پیوند زده شده و یا درمان سرطان زا ، سیستم بدن موجب اختلال شود مانند تعدیل کننده ایمنی عمل می کند. در ضمن ، چای سبز ازبروز سرطان های ریه ، روده بزرگ ، مری ، و معده پیشگیری می کند و احتمال بروز بیماری های مزمن زیادی را کاهش می دهد.
در حالی که چای سیاه تنها کمی از این فواید را دارا می باشد ، ولی چای سیاه هم تا حدودی موثر و مفید است.
 

روغن جوانه گندم

بر طبق مطالعات انجام شده ، فقدان جوانه گندم می تواند تاثیر مهمی بر روی سیستم ایمنی داشته باشد . نویسنده تحقیق اینطور توضیح می دهد :” مولکول های فعال زیستی که می توانند به بافت های بدن از طریق دستگاه گوارشی دسترسی پیدا کنند ممکن است با جریان تنظیم ایمنی و عملکردهای محرکی واکنش داشته باشند .” ” درمیان آنها می توان به لکتین های گیاهی مانند روغن جوانه گندم اشاره کرد. ”
هنگامی که به موش ها رژیم متفاوتی دادند ، رژیمی شامل روغن جوانه گندم و یا فاقد روغن جوانه گندم ، دریافتند که موش هایی که رژیم غذایی آنها فاقد روغن جوانه گندم بوده بطور چشمگیری سیستم ایمنی ضعیف تری داشتند.”
 

ویتامین c

همه از خواص ویتامین C آگاهند اما کمتر کسی به آن توجه می کند. بسیاری از افراد از داروهای تکمیلی حاوی این ویتامین مصرف می کنند در صورتی که در غذاهای مختلفی می توان آن را یافت ، مانند : پرتقال ، اسفناج ، بروکلی ، انار ، و گوجه.
طبق بررسی های انجام شده ” مصرف کافی و به اندازه ویتامین C و زینک علائم عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی را بهبود و مدت بیماری را کاهش می دهد .” ” همچنین ویتامین C همراه با زینک باعث کاهش بیماری و و بهبود ذات الریه ، مالاریا ، و عفونت های اسهالی می شود.”
 

زنجبیل

خاصیت ارتقاء سلامتی زنجبیل بدلیل خواص فتوشیمیایی آن است . زنجبیل توانایی چشم گیری در درمان تعداد زیادی از بیمارها را دارد مانند: بی نظمی های تخریب کننده (التهاب مفاصل و روماتیسم ) ، سلامت گوارشی ( سوء هاضمه ، یبوست و زخم معده ) ، اختلالات قلبی عروقی ( تصلب شریان و بیماری فشار خون ) ، استفراغ ، مرض قند و سرطان .
بیشتر تاثیرات زنجبیل در سلامت بدن بدلیل خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان آن می باشد اما می تواند بعنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نیز عمل کند.
 

بهتر ساختن سیستم ایمنی بدن با رژیم غذایی مناسب

تاثیر رژیم غذایی برروی سیستم ایمنی بدن حقیقت دارد. تغذیه عامل مهمی در کارپروردگی ایمنی بدن دارد : عدم تغذیه مناسب به سیستم ایمنی بدن و عملکردهای آن که محافظت بدن را بعهده دارد ، آسیب می رساند .
بنابراین اگر غذاهای مناسبی مصرف نمی کنید ، سیستم ایمنی بدن شما دچار آسیب می شود. اما اگر وقت صرف کنید و از خواص غذا های مختلف و تاثیرات آنها برروی بدن آگاه شوید ، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت خواهید کرد و این به معنی آن است که مدت ازکارافتادگی بدن شما به تعویق خواهد افتاد.

منبع : سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
توصیه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن 
مواد مغذی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند​​​​​​​
مواد غذایی مفید برای سیستم دفاعی بدن​​​​​​​
نحوه ی افزایش سیستم ایمنی بدن​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.