فواید کدو مسما سبز و زرد (بخش اول)

کدو مسما حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند کلسترول را کاهش دهد. مصرف کدو مسما با پیشگیری از جذب کلسترول در بدن، به شکل موثری باعث کاهش سطوح آن در عروق خونی می‌شود. به همین خاطر، به آدم‌های مبتلا به کلسترول بالا توصیه می‌شود مرتبا کدو مسما مصرف کنند. با ما همراه باشید.
جمعه، 26 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید کدو مسما سبز و زرد (بخش اول)
کدو مسما حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت دستگاه گوارش کمک کند.
 

مقدمه

کدو مسما نخستین بار توسط بومی‌های آمریکا به مهاجران اروپایی معرفی شد؛ اروپایی‌ها بعد از بازگشت به کشورهای‌شان، این گیاه را برای نسل‌ها در قاره‌ی اروپا کشت و پرورش دادند. امروزه، کدو مسما در سراسر جهان به طور گسترده کشت و پرورش می‌شود، و بسیاری از آدم‌ها به خاطر طعم دلپذیر و بافت نرم کدو، آن را در رژیم غذایی‌شان قرار می‌دهند. در ادامه این نوشتار با مهمترین خواص کدو مسما سبز و زرد آشنا می شویم.
 

انواع کدو

کدو با عنوان میوه طبقه‌بندی می‌شود؛ با این حال برخی آدم‌ها آن را جزء سبزی‌ها می‌شناسند. کدو از این نظر به عنوان یک میوه شناخته می‌شود که داخل آن حاوی دانه است. معمولا کدو به دو نوع اصلی تابستانی و زمستان تقسیم می‌شود. کدو تابستانی، بر خلاف کدوی زمستانی، قبل از این‌که کاملا سفت و به طور کامل رسیده شود، برداشت می‌شود. کدوی تابستانی نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.
 
انواع کدوهای تابستانی عبارت هستند از :
الف. کدو مسما
ب. کدو مسمای زرد
پ. کدوی پتی پن (pattypan)
 
انواع کدوهای زمستانی عبارت هستند از :
الف. کدو بلوطی
ب. کدو گردویی
پ. کدو تنبل
ت. کدو عمامه‌ای
ث. کدو هابارد (Hubbard)
ج. کدو کرشو (Curshaw)
چ. کدو اسپاگتی
ح. کدو حلوایی نیز نوعی کدوی قلیایی به شمار می‌رود.
 

ارزش غذایی کدو مسما

عموما، مواد مغذی موجود در کدو بر اساس گونه‌های مختلف این میوه متفاوت هستند. پوست کدو مسما نیز حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است؛ بنابراین، بهتر است هرگز پوست کدو مسما را جدا نکنید. به علاوه، کدو مسما حاوی مقدار بسیار اندکی کالری است. کدو مسما سرشار از ویتامین A و C، و نیاسین، و هم‌زمان، حاوی مقدار زیادی اسید فولیک، و پتاسیم نیز هست. هم‌چنین، بیش‌تر انواع کدو نیز سرشار از پروتئین، فیبر غذایی، کلسیم، آهن، منگنز، و سایر مواد مغذی ضروری هستند.
 

خواص کدو مسما برای سلامتی

از آن‌جا که کدو مسما حاوی برخی مواد مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارند، در این مقاله به بیان برخی از این خواص کدو مسما می‌پردازیم که با مصرف کدو مسما از آن‌ها بهره‌مند خواهید شد.
 
۱. پیشگیری از سرطان
کدو مسما حاوی مقداری ویتامین C است که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و می‌تواند با سرطان مبارزه کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند، آب کدو مسما می‌تواند از جهش سلولی ناشی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در بدن پیشگیری کند.
 
۲. مبارزه با التهاب
التهاب معمولا در اثر بروز عفونت در بدن ایجاد می‌شود. کدو مسما حاوی بتا کاروتن است که به عنوان عامل آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی شناخته می‌شود که دارای خواص ضد التهابی نیز هست. مصرف کدو مسما یا نوشیدن آب آن می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.
 
۳. پیشگیری از دیابت
کاروتنوئید موجود در کدو مسما می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. هم‌چنین، فیبر موجود در کدو مسما نیز می‌تواند اثر کاهندگی سطح قند خون را نیز دو برابر کند. به همین خاطر، کدو مسما به عنوان یک خوراکی سالم برای بیماران مبتلا به دیابت شناخته می‌شود.
 
4. کاهش خطر سرطان ریه
کدو به خصوص کدوهای زمستانی غنی از مواد مغذی گیاهی به نام بتا کریپتوزانتین هستند. بتا کریپتوزانتین یکی از مولکول‌های ویتامین A است که می‌تواند خطر بروز سرطان ریه را کاهش دهد. طبق نتایج مطالعه‌ای توسط پژوهشگران دانشگاه ایالتی کانزاس، کدو مسما حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است که می‌تواند از بروز آسیب‌ها و اثرات مرگبار مصرف سیگار پیشگیری کند.
 
۵. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی
کدو مسما حاوی فولات (اسید فولیک) است که می‌تواند به تجزیه‌ی هوموسیستئین کمک کند؛ این ترکیب شیمیایی اثر مخربی بر عروق خونی به همراه دارد. هوموسیستئین یک اسید آمینه‌ی غیر پروتئینی است که در صورت انباشت زیاد داخل خون می‌تواند به بروز بیماری قلبی منجر شود. بتا کاروتن موجود در کدو مسما نیز می‌تواند از ورود کلسترول به عروق خونی جلوگیری کند؛ در صورت ورود کلسترول به داخل عروق خونی، سرخرگ‌ها دچار گرفتگی می‌شوند و این وضعیت می‌تواند به بروز بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی منجر شود.
 
۶. پیشگیری از تصلب شرایین
کدو مسما حاوی مقدار زیادی بتا کاروتن است که تا حدودی می‌تواند سطح کلسترول را در خون پایین بیاورد و هم‌چنین، از چسبیدن کلسترول به دیواره‌ی سرخرگ‌ها جلوگیری کند. مصرف مرتب کدو مسما می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌ای از ایجاد تصلب شرایین پیشگیری کند.
 
۷. مبارزه علیه بیماری آسم
بار دیگر، بتا کاروتن موجود در کدو مسما می‌تواند نقش مهمی در کاهش التهاب ایفا کند. مصرف کدو مسما باعث کاهش التهاب مجاری تنفسی، و در نتیجه، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آسم می‌شود. بتا کاروتن دارای خواص ضد التهابی است که با التهاب مبارزه می‌کند و عفونت را نیز کاهش می‌دهد.
 
۸. کاهش علائم آرتریت
آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) یکی از علائم ابتلا به بیماری خود ایمنی است که آن را می‌توان با مصرف مرتب کدو به خصوص کدوهای زمستانی کنترل کرد. کدو مسما حاوی مقدار زیادی بتا کاروتن و ویتامین C است که می‌توانند التهاب موجود در مفاصل و هم‌چنین درد این بیماری را کاهش دهند.
 
۹. بهبود وضعیت گوارش
کدو مسما حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت دستگاه گوارش کمک کند. فیبر باعث افزایش حجم مدفوع و باعث بهبود حرکت مدفوع در طول روده‌ی بزرگ می‌شود.
 
10. تسکین یبوست
شاید یبوست یکی از شایع‌ترین نشانه‌های بروز مشکلات گوارشی باشد. آدم‌های مبتلا به یبوست در دفع مدفوع و فرایند گوارش غذاها دچار مشکل هستند. کدو مسما حاوی فیبر است که می‌تواند به نرم کردن مدفوع و تسهیل در اجابت مزاج کمک کند.
 
۱۱. کاهش کلسترول
کدو مسما حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند کلسترول را کاهش دهد. مصرف کدو مسما با پیشگیری از جذب کلسترول در بدن، به شکل موثری باعث کاهش سطوح آن در عروق خونی می‌شود. به همین خاطر، به آدم‌های مبتلا به کلسترول بالا توصیه می‌شود مرتبا کدو مسما مصرف کنند.
 
۱۲. حفظ سلامتی در دوران بارداری
وجود مقدار زیادی فولات در کدو مسما باعث شده است این میوه به یکی از سالم‌ترین گزینه‌های غذاهایی برای زنان باردار تبدیل شود. فولات یا اسید فولیک به رشد جنین در رحم مادر و پیشگیری از بروز نقص لوله‌ی عصبی و سایر نقص‌های مادرزادی در نوزاد کمک می‌کند.
 
13. کاهش فشار خون
نتایج مطالعه‌ای که در WebMD منتشر شدند، نشان داده‌اند فیبر موجود در کدو مسما می‌تواند فشار خون آدم‌های مبتلا به بیماری فشار خون بالا را هایپرتنشن را کاهش دهد.
 
۱۴. بهبود قوه‌ی بینایی
بتا کاروتن نوعی ویتامین A، و آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که برای حفظ سلامت بینایی نیز حیاتی به شمار می‌رود. مصرف مرتب کدو مسما می‌تواند باعث حفظ سلامتی و درخشندگی چشم‌ها شود.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.