چغندر و خواص درمانی آن (بخش اول)

چغندر جز یکی از سالم ترین سبزیجات محسوب می شود و دارای خواص و فواید بسیاری است، از خواص چغندر می توان به پیشگیری از سرطان، جلوگیری از مشکلات تنفسی و کنترل وزن اشاره کرد.
شنبه، 24 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چغندر و خواص درمانی آن (بخش اول)
ویتامین C که در چغندر یافت می شود، یک ضد اکسید کننده قوی است و برای سیستم ایمنی بدن مفید می باشد.
 

خواص چغندر و فواید فوق العاده آن برای سلامت و زیبایی

چغندر یکی از سالم ترین سبزیجات است. چغندر، غنی از ویتامین ها، مواد معدنی ، مواد مغذی و بدون شک یکی از غذاهای فوق العاده است و به درمان کم خونی، سوء هاضمه، یبوست، اختلالات کلیوی، شوره سر، اختلالات کیسه صفرا، سرطان و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.همچنین به بهبود گردش خون کمک می کند و با مشکلات تنفسی مقابله می کند و حتی مانع از بیماری آب مروارید می شود. 
چغندر به خانواده اسفناج ها تعلق دارد، که تاریخ آن به دوران باستان باز می گردد و یکی از بخش های اصلی ریشه این گیاه است. اولین نشانه های کست آن، در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده است و علاوه بر داشتن مواد غذایی مختلف، یک منبع خوبی از ساکاروز است و از این رو، جایگزین مناسبی برای نیشکر گرمسیری است. چغندر گیاهی است که خاصیت دارویی دارد و حتی به عنوان رنگ مواد غذایی نیز کاربرد دارد.
 

-ارزش غذایی چغندر:

چغندر حاوی مقدار زیادی قند است که در تمام سبزیجات یافت می شود اما کالری بسیار کم و مقادیر ناچیزی کلسترول دارد. با افزودن چغندر به رژیم غذایی روزانه خود می توانید از مزایای بسیاری برخوردار شوید و بدنی سالم داشته باشید زیرا چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک، مانند کاروتنوئید، گلیسین،بتائین، فیبر رژیمی و ویتامین C است. علاوه بر این، حاوی مقدار زیادی مواد معدنی ضروری مانند ،منیزیم، آهن، مس و فسفر است، که به تنظیم فرآیندهای مختلف بدن کمک می کند، که عبارتند از:

خواص و فواید چغندر

1. کمک به کاهش فشار خون:

چغندر حاوی نیترات طبیعی است، که در بدن انسان تبدیل به اکسید نیتریک می شود و به بدن کمک می کند تا رگ های خونی استراحت کنند و جریان خون را بهبود بخشند، که در این شرایط فشار خون کاهش می یابد. این اتفاق ،چندین ساعت بعد از مصرف چغندر فورا اتفاق می افتد.
 

2. چغندر برای افزایش استقامت بدن:

همانطور که گفته شد، نیترات موجود در چغندر ، در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود. این اسید نیتریک کمک می کند تا مقدار اکسیژن مصرف شده در طی تمرینات کاهش پیدا کرده و همچنین تحمل را افزایش می دهد.
مطالعات نشان داده است افرادی که قبل از ورزش مقدار کافی آب چغندر می نوشند، 16 درصد بیشتر توانایی تمرین را خواهند داشت.
 

3. چغندر برای کمک به بهبود و بهترین شکل عملکرد قلب:

سطوح بالای تری گلیسیرید در بدن باعث کاهش بیماری های قلبی می شود. کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد و از آنجایی که حاوی بتایین است، به کاهش سطح هموسیستئین کمک می کند.
با مصرف چغندر شرایطی مانند آترواسکلوروز، حملات قلبی و سکته مغزی به میزان چشم گیری کاهش می یابد.
 

4. چغندر برای کمک به کاهش نواقص زایمان:

چغندر یک منبع غنی از فولات های ویتامین B است و به شکل گیری ستون فقرات کودک کمک می کند. بنابر این چغندر می تواند در رژیم غذایی زنان باردار گنجانده شود.
کمبود فولات ممکن است باعث تعدادی از عوارض مانند نقص در لوله های عصبی شود که به معنی نقص در مغز، ستون فقرات یا نخاع است.
 

5. چغندر برای کمک به پیشگیری از سرطان:

چغندر حاوی رنگدانه بتاسیانین است که می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. چغندر همچنین برای جلوگیری از سرطان های کولن، ریه و پوست موثر است.
نیترات های که به عنوان مواد نگهدارنده در گوشت استفاده می شوند، ممکن است که با ترکیب شدن در بدن منجر به تشکیل ترکیبات نیتروسامین شوند که در بدن به سرطان تبدیل می شوند. آب چغندر به کاهش یا جهش سلول های ناشی از این ترکیبات کمک می کند.
 

6. چفندر برای کمک به پیشگیری از زوال عقلی:

جریان خون به قسمت های از مغز با افزایش سن، کاهش می یابد و این امر منجر به از دست دادن شناختی و ایجاد زوال عقلی می شود. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب چغندر به بهبود جریان اکسیژن در مغز کمک می کند و باعث کند شدن زوال غقلی می شود. غلظت بالای نیترات در آب چغندر به این روند کمک می کند.
 

7. چغندر برای کمک به جلوگیری از مشکلات تنفسی:

ویتامین C که در چغندر یافت می شود، یک ضد اکسید کننده قوی است و برای سیستم ایمنی بدن مفید می باشد و همچنین بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و دارای بیتاکاراتن طبیعی است که به جلوگیری از سرطان ریه که یکی از مشکلات تنفسی می باشد، کمک می کند.
 

8. چغندر برای کمک به تسویه خون و کبد:

چغندر حاوی رنگدانه های بتالین است که از فرایند سم زدایی فاز 2 بدن شما حمایت می کند. این فرایند زمانی اتفاق می افتد که سم زدوده شده، به مولکول های دیگر متصل می شود تا از بدن خارج شود.
 

9. چغندر مفید برای چشمان شما:

بتا کاروتنی که در چغندر وجود دارد به جلوگیری از آب مروارید که عمدتا افراد سالخورده را تحت تاثیر قرار می دهد، کمک می کند. بتاکاروتن که یک شکل از ویتامین A است، همچنین به جلوگیری از ماکولار که در سالمندان وجود دارد، می شود. بنابراین مصرف چغندر به شما کمک میکند تا چشم های سالم داشته باشید.
 

10. چغندر برای کمک به مراقبت از کبد:

چغندر حاوی کلسیم، بتایین، ویتامین های B ، آهن و آنتی اکسیدان است که برای کبد بسیار مفید می باشد. چغندر همچنین به کاهش سنگ صفرا کمک می کند. فیبر موجود در آن نیز باعث میشود که سموم به درستی از بدن خارج شود. چغندر همچنین حاوی روی و مس است که از سلول های کبد محافظت می کند.
 

11.به عنوان یک داروی مقوی برای غرایض جنسی مصرف می شود:

چغندر حاوی مقادیر قابل توجه ای از بروم( یک ماده معدنی که به تولید هورمون های جنسی کمک میکند) است. چغندر می تواند باعث افزایش میل جنسی، افزایش باربری و تحریک اسپرم شود.
 

12. کمک به هضم با مصرف چغندر:

افرادی که برای مدت طولانی از هضم نامنظم رنج می برند، مصرف چغندر به دلیل فیبر بالا بسیار مطلوب و تاثیر گذار خواهد بود.
 

13. چغندر برای تقویت و بهبود انرژی:

تحقیقات نشان می دهد که یک فنجان آب چغندر قبل از هرگونه فعالیت فیزیکی بسیار مفید می باشد و منبع خوبی برای تولید انرژی است. این کار باعث تقویت عملکرد شما خواهد شد، زیرا عروق خونی را تحریک کرده و انرژی کافی برای بدن شما را فراهم می کند.

ادامه دارد...

منبع : سایت نمناک


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.