گوش دادن به همسر، رمز موفقیت شماست

اگر دوست دارید زندگی آرامی داشته باشید باید هنرهای آن را بیاموزید. یکی از این هنر ها، خوب گوش دادن و خوب حرف زدن است. زنها نیاز دارند تا کسی باشد به حرف های آنها گوش دهد تا آرامش پیدا کنند و اطمینان خاطر پیدا کنند. البته خوب حرف زدن هم شرط اصلی است تا طرف مقابل بتواند پای حرفه‌ای شما بنشیند.
شنبه، 4 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
گوش دادن به همسر، رمز موفقیت شماست
یکی از عوامل بسیار مهم جهت گرمی روابط زوجین و احساس خشنودی از زندگی مشترک، شناخت روحیات، خصوصیات و علایق یکدیگر است.
 

مقدمه 

بسیاری از مشکلاتی که در زندگی مشترک بوجود می‌آید نشأت گرفته از نحوه نادرست زوجین و عدم گوش دادن به حرف های یکدیگر است. خوب و منطقی گوش دادن یک مهارت بسیار مهم و ضروری است که بسیاری از زوجین آن را بلد نیستند و همین ندانستن سبب می‌شود تا زمینه سازی شود برای بسیاری از مشکلات و تنش ها که باعث سلب آرامش از زندگی زوجین می‌شود. 

یکی از عوامل بسیار مهم جهت گرمی روابط زوجین و احساس خشنودی، رضایت و دلگرمی آنها از زندگی مشترک می‌شود شناخت روحیات، خصوصیات و علایق یکدیگر است و بهترین روش و دقیق ترین راه این است که پای صحبت های یکدیگر بنشینید و حرف های یکدیگر را گوش دهید تا خصوصیات هم را بشناسید و طبق آن برنامه زندگی خود را پیش ببرید. 
 

خوشبختی در زندگی مشترک

هر یک از زوجین وظیفه دارند تا زوج خود را به آرامش و آسایش برسانند و برای این امر باید تلاش کنند و گوش جان به حرف های هم بدهند. همسر شما برای آرام شدن خود، نیاز به صحبت کردن دارد. وظیفه شما هم این است با هنر خوب گوش دادن به حرف های او آرامش را هدیه کنید به وجود همسرتان. هر دوی شما هدف مشترکی دارید و می‌خواهید در زندگی خوشبخت شود.اما مسیرهای رسیدن به خوشبختی برای شما یکسان نیست بلکه متفاوت است. زن باید بداند چگونه حرف بزند تا آرامش شوهر را سلب نکند. و شوهر هم باید بداند چگونه به حرف های همسرش گوش دهد تا خللی به آرامش او وارد نکند. 
 

خانم ها بدانند:


هنر خوب حرف زدن :
اگر دوست دارید همسرتان عاشقانه به حرف های شما گوش دهد و فراری نباشد باید نحوه صحبت کردن خودتان را تغییر دهید و بدانید باید زمان خاصی را برای گفتگو کردن انتخاب کنید تا همسرتان آرامش داشته باشد و حرف های شما را بپذیرد و گوش دهد. 

و این نکته را بدانید در مواقعی که می‌خواهید انتقاد کنید باید نقاط مثبت همسرتان را در ابتدا بیان کنید و در بین آنها ایرادات شوهرتان را بیان کنید تا شوهرتان با اشتیاق گوش دهد و از صحبت کردن فراری نشود. سخن، هدیه خداوند است به انسان‌ها تا بوسیله آن زندگی خود را پیش ببرند و بهترین نوع صحبت کردن این است که همراه با ادب و نزاکت باشد. از امام علی(علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: زیبا بگویید، زیبا جواب می‌شنوید. [1] و سفارش قرآن هم این است که سخنان نیکو بر زبان جاری بسازیم.  وَقُلْ لِعِبَادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنَ. و بندگانم را بگو که همیشه سخن بهتر را بر زبان آرند. [2]  حال با این تفاسیر خود شما هستید که با رفتارتان سبب فراری شدن یا جذب شدن همسرتان می‌شوید انتخاب با شماست. 
 

آقایان بدانند:


هنر خوب گوش دادن :
نخستین روشی که مرد می‌تواند در برآورده ساختن نیازهای اساسی، عاشقانه همسرش از آن بهره جوید، برقراری ارتباط با اوست. مرد از راه گوش دادن به سخنان همسرش می‌تواند به گونه ای موثر، نیازهای اساسی عاشقانه او را که عبارت اند از؛ درک، توجه، احترام، عشق ورزی و اطمینان خاطر برآورده نماید.[3] این ضرب المثل را خیلی شنیده ایم؛ خدا به ما دو گوش و یک دهان داده است. پس باید دو برابر آنچه حرف می زنیم گوش کنیم. 

گوش دادن به حرف های همسرتان باعث ارتقای کیفیت زندگی شما می‌شود پس در مواقعی که با او صحبت می‌کنید از حالت خشم، پرخاشگری و عصبانیت اجتناب کنید چون این رفتارها دشمن زندگی مشترک هستند.  یکی از بزرگترین مشکلاتی که مردها در هنگام گوش دادن به سخنان زن ها با آن رو به رو هستند، این است که در زمان گوش دادن عصبانی و ناراحت می‌شوند، زیرا فراموش می‌کنند که زنان از سیاره ونوس هستند و باید به روشی متفاوت با آنها ارتباط برقرار کرد. [4] 

نکته: وقتی به این توانایی برسید که احساسات خودتان را کنترل کنید و هنگام گوش دادن به حرف های  همسرتان عصبانی نشوید، این بهترین هدیه ای است که می‌توانید به همسرتان بدهید. 
 
ایجاد امنیت خاطر :
وقتی مرد به حرف های خانم خود گوش می‌دهد، یک امنیت خاطری به او می‌دهد و راحت تر می‌تواند احساسات خودش را بیان کند و هر چه او بتواند احساسات خودش را بیشتر ابراز کند، این حس در او بوجود می‌آید که مورد توجه شوهرش قرار دارد. 

توجه : هر یک از ما خصوصیت هایی داریم که امکانش وجود دارد همسرمان با این رفتار و خصلت ها آشنایی نداشته باشد.و این عدم آشنایی سبب بروز اختلافاتی می‌شود، این موضوع به ویژه در اوایل ازدواج بیشتر دردسرساز می‌شود اما با شناخت و آگاهی داشتن نسبت به آنها می‌توانید اوضاع را به نفع خودتان پیش ببرید. 

اما اگر همسران نتوانند به حرف های هم گوش بسپارند، اختلافات بین آن ها که اغلب ناشی از سوء تفاهمات کوچک است تبدیل به کشمکش های بزرگ و بلند‌مدت می گردد و زندگی را به تباهی می‌کشد و ساختمان زندگی را ویران می‌کند. 
 
بهترین نوازش برای همسر :
یکی از بهترین نوازش ها، گوش دادن به حرف های دیگران است. بگذارید دیگران حرف شان را تمام کنند، حوصله داشته باشید و به دیگران فرصت دهید، آرام باشید. سرتان را تند تند تکان ندهید و بی تابی نکنید. [5] پس زمانی که همسرتان صحبت می‌کند با آرامش به حرف‌های او گوش دهید تا هم خودتان لذت ببرید و هم همسرتان از بودن در کنار شما احساس خوشایندی داشته باشد. 

پی نوشت :
[1] تمیمی آمدی، غررالحکم ،ح 2568
[2] قرآن کریم، سوره مبارکه اسرا، آیه 53
[3] مردان مریخی و زنان ونوسی، دکتر جان گری، مترجم رضا نیازی، قم: انتشارات ملینا، چاپخانه نینوا، چاپ پنجم 1393، صفحه 161.
[4] همان قبلی،صفحه 161
5] هریس امی ب، هریس تامس آ، ماندن در وضعیت آخر، مترجم اسماعیل فصیح، تهران: نشر فاخته، چاپ اول 1373، صفحه 193


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.