تفاوت های احساسی بین زن و مرد

میان زن و مرد تفاوت های فراوانی وجود دارد که شناخت این تفاوت ها و نحوه تعامل با آنها می‌تواند رنگ زندگی ها را از حالت تیره به روشن تبدیل کند و سختی ها را به راحتی مبدل کند. فقط کافی است تفاوت ها را کشف کنید و تلاش کنید.
جمعه، 10 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
تفاوت های احساسی بین زن و مرد
با کمی شناخت از یکدیگر می توانید زندگی خوبی برای خود بسازید و الگوی مناسبی برای دیگران باشید. 
 

مقدمه 

انسان ها برای ادامه حیات زندگی بشر نیاز دارند تا ازدواج کنند و این ازدواج ها بر اساس عشق و علاقه ای است که بین طرفیت ایجاد می‌شود و زمانی که عشق و علاقه بوجود بیاید، سختی ها و مشکلات در زندگی آنها کمرنگ می‌شود. شاید افرادی باشند که موفق شده باشند که عشق و علاقه را در زندگی بوجود بیاورند اما از زندگی خود لذت نمی‌برند ،می دانید چرا؟ چون آنها از اظهار محبت و به زبان آوردن عشق و علاقه خود ناتوان هستند. 

یکی از عواملی که می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد در کاهش دادن فشار های روحی و روانی و افزایش دادن عشق، نشاط،‌شادابی، طراوت در زندگی مشترک، بیان کردن ابراز علاقه و گفتن دوست داشتن است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در این رابطه فرمودند : اگر مردی به همسرش بگوید «دوستت دارم» هرگز از قلب او خارج نمی شود. [1] 

بیان کردن این احساسات برای هر دو طرف خوشایند و انگیزه بخش خواهد بود، تصور نشود که فقط خانم ها نیاز دارند تا شوهرشان ابراز علاقه کند، بلکه آقایان هم نیاز دارند تا از شریک جنسی خود بشنود که دوستش دارند و به او نیاز دارند. 

وقتی مرد در رابطه زناشویی احساس کند که همسرش نسبت به او احساس نیاز نمی‌کند، به تدریج بی حال و بی اراده می‌شود. اما وقتی مرد احساس کند که مورد اعتماد همسرش است، نهایت تلاش خود را برای رفع نیاز آنها خواهد کرد. همچنین زن، وقتی که احساس کند همسرش به او عشق می‌ورزد، انگیزه پیدا می‌کندو نیرو می‌گیرد و برای خوشبختی شما بیشتر مایه خواهد گذاشت.[2] 

توجه: دنیای زن و مرد با یکدیگر تفاوت‌های فراوانی دارد از لحاظ ظاهری گرفته تا باورهای قلبی و درونی، حتی در نحوه بیان احساسات، زن و مرد با یکدیگر متفاوت هستند. درک و شناخت این تفاوت‌های احساسی می‌تواند به ما کمک کند تا زندگی آرامی داشته باشیم. 
 

تفاوت های احساسی بین زن و مرد


1. زنان شکیبا هستند و مردان عجول
قدرت صبر و شکیبایی، سلاحی هستند قدرتمند که خداوند در وجود زنان قرار داده است تا بوسیله آن بتوانند در برابر بد اخلاق های شوهر، بی پولی ها و سختی های فراوان زندگی صبر کنند. اما مردان بخاطر ساختار وجودی خودشان و کارهای روزانه ای که در بیرون انجام می دهند، یک حالت خشمی در چهره و کلام خود دارند. در مجموع باید گفت: زن از مرد شکیباتر است. گرچه شجاعت مرد در کارهای خطیر و بحرانی زندگی بیشتر است اما تحمل دائمی و روزانه زن در مقابل ناراحتی های جزئی بی شمار بیشتر است. [3]

نکته: زنان صبور هستند و برای انجام دادن کارهای خود نیاز به زمان بیشتری دارند، پس در انجام دادن کارها نخواهید که سریع باشند. و خانم ها هم بدانند که مردان عجول هستند و می‌خواهند به سرعت، کاری را انجام دهند پس شما ناراحت نباشید. 
 
2. خانم ها تابع احساسات هستند و آقایان تابع عقل
خانم ها از لحاظ هوش، همانند و هم سطح مردان هستند اما تفاوتی که دارند در بخش احساسات است.پس شما به عنوان همسر نباید انتظار داشته باید که خانم شما، تفکری مانند شما داشته با‌د و تمام امور را عقلی ببیند. 

پژوهش ‏های انجام شده بر روی دانشجویان نشان می‏ دهند که در چهار مورد از پنج هیجان اساسی (شادی، عشق، ترس، اندوه و خشم) زن‌ها هیجان‏ های شدید تر و فراوان‏ تری گزارش می‏ کند تا مردها، و آن هیجان مورد استثنا که مردها بر زن پیشی می‏ گیرند، خشم است. زن‏ها نه تنها هیجان‏ های ظریف (شادی، عشق، ترس و اندوه) را با شدت و فراوانی بیشتری تجربه می‏ کنند، بلکه همچنین در موقعیت‏ های مثبت و منفی، هیجان‏ها را بهتر تشخیص داده و بیشتر به آنها پاسخ می ‏دهند. [4] 
 
3. مردان اسیر شهوت و زنان  در بند محبت
همه انسان ها به دنبال دوستی و محبت هستند و دوست دارند که محبوب دیگران باشند و از محبت آنها بهره مند باشند . اما در بین انسانها، سهم خانم ها از این محبت کردن و شدن، بیشتر خواهد بود. به گونه ای که دل خانم ها به محبت زنده است. وظیفه ای که خانم ها دارند این است که شوهرشان را از لحاظ جنسی تامین کنند و مشکلی برای او بوجود نیاورند. وقتی مرد از لحاظ جنسی و شهوتی تامین باشد، دارای روح و روان آرامی خواهد بود. 
 
4. زن از شوهرش شجاعت می‌خواهد و مرد از زنش زیبایی 
مردانی که دارای روحیه ضعیف هستند و قدرت مقابله با مشکلات را ندارند، معمولا از مقبولیت کمی برخوردار هستند چون زن می‌خواهد شوهرش فرد قوی با اعتماد به نفس باشد. اما شوهر یک زنی می‌خواهد که علاوه بر صفات های خوب، دارای چهره زیبا و مرتب با‌شد.
 
5. مرد می‌خواهد از بالا مسلط شود، زن می‌خواهد از طریق قلب
برای خانم ها مهم است که در قلب ‌شوهرشان نفوذ کنند و آنجا را تحت کنترل خودشان قرار دهند و برای رسیدن به این هدف از روحیه عاطفی(روحی) خود استفاده می‌کنند. اما آقایان دوست دارند که با سیاست کردن و دستور دادن به همسر و تلاش کردن برای فراهم آوردن امکانات رفاهی برای خانواده خود، خودشان را اثبات کنند و انتظار دارند که خانم به این رفتار آنها احترام بگذارند. با کمی شناخت از یکدیگر می توانید زندگی خوبی برای خود بسازید و الگوی مناسبی برای دیگران باشید. 

شهید مطهری سخن زیبایی دارد از نوع علاقه زن و شوهر نسبت به یکدیگر که با آن، نوشته خود را پایان می دهم. قانون خلقت، زن و مرد را طالب و علاقمند به یکدیگر قرار داده است اما نه از نوع علاقه ای که به اشیاء دارد. علاقه به اشیا از نوع خود خواهی است، یعنی آنها را می‌خواهد فدای خودش کند. اما علاقه زوجیت به این شکل است که هر یک از آنها سعادت و آسایش دیگری را می‌خواهد، از گذشت و فداکار درباره دیگران لذت می‌برد. [5]

پی نوشت :
[1] الحر العاملی، وسائل ‏الشیعة، جلد 20، صفحه 23.
[2] مردان مریخی و زنان ونوسی، جان گری، مترجم رضا نیازی، قم : انتشارات ملینا، چاپ پنجم 1393، صفحه 56
[3] لذات فلسفه، ویل دورانت، مترجم: عباس زریاب خوئی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ 4 سال، 1385، صفحه 190
[4] استاد جوادی آملی، زن در آیینه جمال و جلال، قم: موسسه اسراء،  صفحه 36-37
[5] نظام حقوق زن در اسلام، شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا، چاپ سی و نهم، 1384، صفحه 168


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.