خاصیت ماهی تن برای سلامتی (بخش اول)

همه می‌دانیم مصرف ماهی برای سلامتی بسیار مفید است، و باید دست‌کم هفته‌ای دو بار ماهی بخوریم. مصرف ماهی تن فواید بسیاری برای سلامتی دارد، ماهی تن غذای بسیار سالمی است و باید به میزان بیش‌تری از این ماهی مصرف کنید. در این مقاله، قصد داریم نگاه نزدیک‌تری به این مسئله بیندازیم، و فواید ماهی تن را با جزییات به شما معرفی کنیم.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خاصیت ماهی تن برای سلامتی (بخش اول)
ویتامین D به همراه مواد معدنی موجود در ماهی تن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ام اس و بیماری‌های خود ایمنی را کاهش دهد.
 

خاصیت ماهی تن برای سلامتی

۱. ماهی تن به سلامت قلب کمک می‌کند
درصد بالای اسیدهای چرب امگا-۳ در گوشت ماهی تن عروق خونی را متعادل می‌کند، و کلسترول را در سرخرگ‌ها کاهش می‌دهد. کاهش کلسترول در سرخرگ‌ها یعنی کاهش مشکلات در مقابل گردش خون و تپش قلب؛ که همه‌ی این‌ها به بهبود سلامت قلب منجر می‌شوند.
 
نکته‌ی سلامتی :
گوشت قرمزِ حاوی چربی اشباع شده، به ویژه نوع فرآوری شده‌ی آن‌ را با ماهی تن جایگزین کنید.
 
۲. فشار خون را کاهش می‌دهد
شاید نمی دانستید که از خواص ماهی تن این باشد که به عنوان یک پروتئن می تواند فشار خون را کاهش دهد. ولی ماهی تن سرشار از پتاسیم است که این وظیفه را به عهده دارد – پتاسیم ماده‌ای معدنی است که به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می‌دهد. ترکیب این عنصر با اسیدهای چرب امگا-۳  باعث ایجاد اثر ضد التهابی بر دستگاه قلبی و عروقی می‌شود. به این ترتیب، فشار خون پایین‌تر، یعنی خطر کم‌تر سکته‌ی مغزی، سکته‌ی قلبی، و مشکلات پیچیده‌ای نظیر انسداد سرخرگ‌ها.
 
نکته‌ی سلامتی :
کنسرو ماهی تن دارای نمک است، یعنی با مصرف کنسرو ماهی تن مقدار زیادی سدیم وارد بدن می‌شود که با پتاسیم موجود در بدن مقابله می‌کند. سعی کنید تا حد امکان، به جای کنسرو ماهی تن از ماهی تن تازه استفاده کنید.
 
۳. ماهی تن دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند
گوشت این ماهی غنی از منگنز، روی (زینک)، ویتامین C، و سلنیوم است – این مواد آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به عنوان تقویت کننده‌های اصلی دستگاه ایمنی بدن شناخته می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند – رادیکال‌های آزاد محصول جانبی متابولیسم (سوخت و ساز) در سطح سلولی هستند که سبب ایجاد بیماری‌های جدی متعددی نظیر سرطان می‌شوند.
 
نکته‌ی سلامتی :
یک وعده‌ی مصرف گوشت ماهی تن می‌تواند تقریبا ۲۰۰ درصد نیاز روزانه به آنتی‌اکسیدان را تامین کند.
 
4. باعث بهبود گردش خون می‌شود
آهن و ویتامین B موجود در ماهی تن باعث بهبود گردش خون می‌شوند. دستگاه قلبی و عروقی انسان در اثر چربی مسدود و کند می‌شود؛ چربی‌ها نیز به دلیل عادات ناسالم غذایی در بدن انباشته می‌شوند، و به این ترتیب سلول‌های بدن به تدریج از بین می‌روند. مصرف زیاد آهن و ویتامین B باعث تقویت سلول‌های خونی می‌شود. آهن به بهبود گردش خون، به بهبود وضعیت اکسیداسیون اندام‌های بدن، و تضمین کارکرد بهینه‌ی کل اندام‌ها کمک می‌کند.
 
۵. مصرف ماهی تن افسردگی را کاهش می‌دهد
مصرف ۳ الی ۴ وعده ماهی تن در هفته از مصرف داروی فلوکستین هم اثربخش‌تر است. این ادعای جسورانه بر اساس نتایج یک پژوهش علمی بر روی گروهی از آدم‌های افسرده ایجاد شده است؛ در این پژوهش، شرکت کننده‌ها را در سه گروه تقسیم کردند؛ گروه پلاسیبو (قرص‌های پلاسیبو یا دارونما مصرف کردند)، گروه فلوکستین، و گروه ماهی تن (در طول یک هفته چندین وعده ماهی تن مصرف کردند). پژوهشگران با تعجب مشاهده کردند، سطوح استرس گروه ماهی تن بیش‌ از سایر گروه‌ها کاهش یافته است.
 
نکته‌ی سلامتی :
درمان طبیعی امراض و بیماری‌ها عوارض جانبی مصرف داروهای شیمیایی را به همراه ندارد. ماهی تن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند در برخی موارد جایگزین داروهای صنعتی شوند.
 
6. تری‌گلیسیرید را پایین می‌آورد
احتمالا می‌دانید که ماهی تن بر سطوح کلسترول بدن تاثیر می‌گذارد، ولی حقایق پنهان زیادی در این میان وجود دارند. میزان تری‌گلیسیرید موجود در جریان خون نشان دهنده‌ی آن میزان از چربی است که در سراسر بدن در حال گردش است. تری‌گلیسیرید با ال‌دی‌ال یا کلسترول بد، و اچ‌دی‌ال یا کلسترول خوب در ارتباط است.
 
نکته‌ی‌ سلامتی :
مصرف ماهی تن دست‌کم هفته‌ای دو وعده می‌تواند ال‌دی‌ال را کاهش دهد و سطح اچ‌دی‌ال را بهبود ببخشد.
 
۷. مصرف ماهی تن به سلامت بینایی کمک می‌کند
وضعیتی به نام تباهی لکه‌ی زرد (یا دژنراسیون ماکولا) وجود دارد که طی آن، قدرت بینایی چشم‌ها کاهش می‌یابد و بیمار به آهستگی به سمت نابینایی پیش می‌رود. اسیدهای چرب امگا-۳ با تمام قدرت می‌توانند از ایجاد این وضعیت پیشگیری کنند.
 
نکته‌ی سلامتی :
مصرف مرتب اسیدهای چرب امگا-۳  از سندرم خشکی چشم نیز پیشگیری می‌کند. سرخ یا کباب کردن ماهی تن می‌تواند میزان مواد سالم و مغذی موجود در گوشت این ماهی را کاهش دهد. در عوض، برای پخت ماهی تن از دستورالعمل‌هایی استفاده کنید که آن را در فر و با استفاده از فویل برای خوردن آماده می‌کنند.
 
8. استخوان‌ها را مستحکم می‌کند
ویتامین D ماده‌ی اصلی سازنده‌ی استخوان‌ها است. فواید این ویتامین را می‌توان در پیشگیری از سرطان، و هم‌چنین حفظ استحکام و سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از شکستگی‌ها مشاهده کرد.
 
نکته‌ی سلامتی :
ویتامین D به همراه مواد معدنی موجود در ماهی تن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ام اس (تصلب بافت چندگانه) و بیماری‌های خود ایمنی را کاهش دهد.
 
۹. مصرف ماهی تن سلامت پوست را بهبود می‌دهد
ماهی تن حاوی مواد معدنی ریز مغذی است که از طریق سم‌زدایی و حفظ سلامتی بدن از بروز آسیب به سلول‌های خونی پیشگیری می‌کنند. ثانیا، پروتئینی به نام الاستین به ترمیم اضافی بافت‌ها و نرمی پوست کمک می‌کند.
 
نکته‌ی سلامتی :
جهت مراقبت بیش‌تر از پوست‌تان، از روغن زیتون به صورت درمانی استفاده کنید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما