شناخت درونگرایی و افراد درونگرا (بخش دوم)

درونگرایی و برونگرایی سرشت و طبیعت و خلق و خوی انسانی هستند. اینکه شما فردی درونگرا یا برونگرا هستید عمدتا توسط ژن های شما تعیین می شود و به این مفهوم است که احتمالا شما بصورت فردی درونگرا یا برونگرا متولد شده اید. با مطالعه این مطلب با ویژگی افراد درونگرا بیشتر آشنا می شوید.
سه‌شنبه، 21 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شناخت درونگرایی و افراد درونگرا (بخش دوم)
افراد درونگرا بودن با چند نفر از دوستان صمیمی و نزدیک تان را به حضور در گروه بزرگی از افراد ترجیح می دهند.
 

۵ باور غلط در مورد درونگراها

متاسفانه بسیاری از افراد درک کاملی از مفهوم درونگرا بودن ندارند. از نظر آن ها درونگرایی با خجالتی بودن، افسردگی یا اضطراب اجتماعی یکسان است. هنگامی که افراد درونگرا ساکت و بی صدا می شوند، ما سهوا آن ها را به افرادی مغرور، خشمگین یا بی علاقه متهم می کنیم. وقتی که فرد درونگرا در خلوت و تنهایی خود به سر می برد، اغلب برچسب غیراجتماعی بودن یا خودخواه بودن بر او زده می شود. برای بیشتر افراد درونگرا این تصورات غلط نمی تواند بیش از حقیقت باشد. در ادامه به بررسی حقیقت پشت ۵ بدترین کلیشه درمورد افراد درونگرا می پردازیم.
 
۱. درونگراها لزوما از نظر اجتماعی بی دست و پا و ناشی نیستند.
دست و پا چلفتگی اجتماعی هم مثل خجالتی بودن یک ویژگی اخلاقی جداگانه مرتبط با درونگرایی است. بسیاری از افراد درونگرا درواقع می توانند در محیط ها و موقعیت های اجتماعی افرادی بسیار کاریزماتیک وجذاب باشند. ( درحقیقت، ۶۰ درصد از تمامی وکیل های دنیا افرادی درونگرا هستند. با توجه به اینکه وکالت حرفه ای است که تا حدودی نیازمند مقداری اعتماد به نفس برای صحبت کردن در برابر دیگران است).
 
۲. افراد درونگرا از دیگران نفرت ندارند.
عدم ناتوانی یک فرد درونگرا در سخن چینی و برقراری مکالمه ای در مورد مسائل بی ارزش غالبا دچار سوءبرداشت می شود. دیگران اغلب این را نشانه ای از بی علاقگی افراد درونگرا نسبت به خودشان تعبیر می کنند اما حقیقت کاملا عکس آن است. افراد درونگرا معمولا از سخن چینی و گفتگوهای بی اهمیت پرهیز می کنند زیرا چنین صحبت هایی را بی ارزش و نامعتبر می دانند. آن ها علاقمند به برقراری ارتباط هایی معنادارتر در گفتگوهای خود هستند.
 
۳.  درونگراها بی ادب نیستند.
بله، اگر فرد درونگرایی کاملا فاقد انرژی برای برقراری یا ادامه تعاملات اجتماعی باشد، شاید کمی پیچیده، به هم ریخته یا خسته و کسل شود اما هرگز هدفش بی ادبی یا بی احترامی کردن نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر به آن ها کمی زمان بدهید تا در تنهایی خود انرژی از دست رفته را پیدا کنند چه بسا گرمی و صمیمیت بیشتری را از جانب آن ها شاهد خواهید بود.
 
۴. افراد درونگرا نیازی ندارند که ” ثابت” باشند.
درونگرا بودن بخشی از بودن ما و چه کسی بودن ما است و می تواند منبعی از درخشندگی و استعداد باشد. وقتی ما پذیرای طبیعت خود می شویم و از آن به عنوان منبعی برای دریافت قدرت و نیرو استفاده می کنیم، به بهترینِ خودمان تبدیل می شویم.
 
۵.  درونگراها معمولا آرزوی برونگرا بودن ندارند.
بدون شک، برخی اوقات افراد درونگرا به افراد برونگرا به دلیل توانایی فکر کردن سریع آن ها یا رفتار طبیعی آن ها در یک موقعیت اجتماعی حسادت می کنند. اما افراد درونگرا نیز در دنیای درونی خود و اوقات تنهایی و خلوت خود لذت بسیار زیادی می برند. افراد درونگرا دارای قدرت های بسیار زیادی هستند که افراد برونگرا بطور طبیعی از آن ها بی بهره هستند.
 

علامت هایی که نشان می دهد شما فردی درونگرا هستید

هر درونگرایی فردی منحصر به فرد است اما برخی علائم و نشانه ها کاملا گویای آن است که شما فردی درونگرا هستید. در ادامه ۱۳ علامت را می خوانیم که نشان می دهد ممکن است شما نیز فردی درونگرا باشید.
۱. از تنها بودن لذت می برید
۲. انواع مشخصی از تعاملات اجتماعی انرژی شما را تخلیه می کنند
۳. وقتی تنها کار می کنید بهترین نتیجه ها را به دست می آورید
۴. بودن با چند نفر از دوستان صمیمی و نزدیک تان را به حضور در گروه بزرگی از افراد ترجیح می دهید
۵. دنیای درونی شما زنده تر و پرمایه تر است
۶. معمولا در افکار خود غوطه ور هستید
۷. ترجیح می دهید که خارج از مرکز توجه قرار داشته باشید
۸. شما توانایی برقرار کردن ارتباط های معمولی را دارید اما در این شرایط احساس درونی شما ریاکاری خواهد بود
۹. همیشه نمی دانید که چه بگویید
۱۰. توانایی شما در نوشتن افکارتان بیشتر از گفتن و ابراز کردن آن ها است
۱۱. شما در اعماق روابط و علایق خود شیرجه می زنید
۱۲. در جستجوی معانی و مفاهیم هستید
۱۳. در جامعه ای برونگرا احساس بیگانگی و بی ارتباطی می کنید

این ها تنها برخی از نشانه های درونگرایی هستند و لزوما همه افراد درونگرا آن ها را در خود ندارند. اما اگر بیشتر این نشانه ها را در خودتان یا یکی از افرادی که دوستشان دارید مشاهده می کنید پس دلیلی محکم برای درونگرا بودن شما وجود دارد.
 

درونگرای محض وجود ندارد

هیچ دو فرد درونگرایی شبیه به هم نیستند. شاید آنچه که برای یک فرد درونگرا صادق است برای فرد درونگرای دیگر کاملا متفاوت باشد. هر فرد درونگرا از سطح تحمل متفاوتی در برابر برقراری روابط اجتماعی یا روبرو شدن با دیگر انواع محرک ها برخوردار است.

بالاتر از همه این ها، هیچ درونگرایی یا برونگرایی مطلق یا محضی وجود ندارد. کارل گوستاو یونگ – روان درمانگر معروف- می گوید: ” چنین فردی ( درونگرا یا برونگرای مطلق) فقط در دیوانه خانه ها پیدا می شود”. درونگرایی و برونگرایی در یک طیف قرار می گیرند. به عبارت دیگر آن ها خصوصیاتی اخلاقی از جنس هیچ یا همه نیستند. هر فردی در بعضی شرایط رفتاری درونگرایانه و در برخی شرایط دیگر رفتاری برونگرایانه نشان می دهد و این کاملا در حالت کلی به اولویت های شما بستگی دارد.
 
آیا یک فرد درونگرا می تواند به فردی برونگرا تبدیل شود؟
در پاسخ به این سوال دو جواب وجود دارد:
۱. خیر، درونگراها نمی توانند به افرادی برونگرا تبدیل شوند.
۲. چرا یک فرد درونگرا باید بخواهد که به فردی برونگرا تبدیل شود؟

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – فاطمه یحیی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما