تاثیر و قدرت کلام در زندگی

کلام می‌تواند زندگی شما را متحول سازد،مشکلاتی که در زندگی ها می‌بینیم نشأت گرفته از نحوه گفتار و کلامی است که در بین آنها رو و بدل می شود. سعی کنید در انتخاب کلمات خودتان از کلمات مثبت استفاده کنید تا از شیرینی زندگی بهره مند شوید.
جمعه، 22 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
تاثیر و قدرت کلام در زندگی
استفاده کردن کلام درست می‌تواند شما را نزد دیگران محبوب سازد و کلام زشت سبب دور شدن افراد از دور و اطراف شما می‌شود. انتخاب با خودتان است. 
 

مقدمه 

کلمه به کلمه ی حرف های ما می‌تواند روی احساسات، نوع نگرش، رفتار و زندگی ما و دیگران تاثیر گذار باشد. خداوند این قدرت کلام را در وجود ما قرار داده تا به ما کمک کند که چطور و چگونه زندگی کنیم. اگر بتوانیم از قدرت‌ کلام به خوبی استفاده کرده و یک تعریف دلنشین برای فردی که افسرده حال است داشته باشیم، می‌توانیم قلب شکسته او را التیام ببخشیم. یا بالعکس با کلمات منفی و زشت، سبب رنجش خاطر دیگران و خودمان شویم. استفاده کردن کلام درست می‌تواند شما را نزد دیگران محبوب سازد و کلام زشت سبب دور شدن افراد از دور و اطراف شما می‌شود. انتخاب با خودتان است. 

نکته: بیشترین گلایه ای که عروس ها از مادر شوهر های خودشان دارند یا بالعکس، این است که مادر شوهرم زبان تند و تیزی دارد و با حرف هایش قلبم را می‌شکند. اگر عروس و مادر شوهر از کلمات خوب و نیکو استفاده می‌کردند، اختلافات در بین آنها کم رنگ می‌شد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید سخن خیر بگوید یا سکوت نماید.[1] 
 

پایداری روابط:

شرط اصلی برای دوام ارتباط ها این است که شما در صحبت کردن و انتخاب کلمات خودتان دقت داشته باشید. اگر از کلماتی استفاده کنید که بار منفی داشته باشد دوستی ها و پیوندهای شما را قطع می‌کند. معمولا انسانها دوست دارند با کسی که خوب صحبت می‌کند و در کلام خودش از دروغ، کنایه، تهمت و افترا استفاده نمی‌کند مباشرت داشته باشند. سعی کنید از کارهای خوبی که دوستان شما انجام می‌دهند با کلمات خوب تعریفی بجا داشته باشید، چون سبب تقویت دوستی های شما می‌شود. اگر هر کدام از ما روزی یک حرف ستایش آمیز به دیگری می گفت، سیاره ما برای همیشه گلشن می‌شد و دنیای ما هرگز همان سیاره قدیم نبود. [2] 
 

تاثیر کلام پدر و مادر روی فرزندان:

بچه ها هم در مقابل کلمات منفی که از والدین برای او گفته می‌شود یک فرد شکننده و آسیب پذیر هستند و روحیه آنها زخمی می‌شود از کلام منفی که والدین استفاده می‌کنند. کلماتی مانند: دیگه دوستت ندارم، تو هیچی نمیشی، دست و پا چلفتی، مثل مجسمه ها می مونی و بسیاری از این کلماتی که در طول روز برای فرزندتان استفاده می‌کنید، در واقع آینده او را تباه می کنید وانگیزه او را کور می کنید. 

اگر به فرزندتان با کلمات خوب انرژی مثبت دهید، توان او را برای ادامه زندگی و موفقیت بیشتر می کنید. چون بچه‌ها با خود فکر می‌کنند که بزرگ‌ترها همه‌ چیز را می‌دانند، بنابراین وقتی به کودک می‌گوییم تو دست‌وپا چلفتی هستی یا هیچ موقعیت اجتماعی نمی‌توانی بدست آوری، ممکن است ابتدا با پرخاشگری مخالفت خود را نشان دهد، اما ته دل، با ناراحتی این موضوع را می‌پذیرد. چون شما بزرگ‌ تر هستید و حق با شماست. پیام شما روی هر دو سطح هوشیار و ناهوشیار ضمیر او تاثیر می‌گذارد. 
 

تاثیر کلام در روابط زناشویی :

زن و شوهرهای که در زندگی مشترک خودشان اختلاف دارند و از زندگی خودشان احساس لذت نمی‌کنند باید یک بازنگری در نحوه گفتار و کلام خودشان داشته باشند. چون بیشتر اختلافات از نحوه گفتار آنها نشات می‌گیرد. اگر به دنبال خوشبختی هستید باید آن را در وجود خودتان جست و جو کنید و هر روز به خودتان تذکر دهید که از کلمات مثبت و نیکو استفاده کنید. ایریس بارو می‌گوید : اگر اعضای خانواده هر روز چند بار عبارت مثبت به یکدیگر بگویند، در روابط خانوادگی معجزه ها رخ می‌دهد. [3]

یادآوری : امروزه یکی از مهم ترین مشکلات خانواده ها نداشتن مدیریت صحیح در زندگی است؛ بسیاری از اختلافات، چالش ها و مشاجرات که مقدمه فروپاشی خانواده هاست، ناشی از نداشتن الگویی کامل در اداره خانواده است،اگر ما از ائمه معصومین خودمان الگو برداری کنیم و نحوه صحبت کردن آن بزرگواران با اهل خانه و دوستان را سرلوحه زندگی خودمان قرار دهیم، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد و آن روی سکه زندگی یعنی خوشبختی، به ما روی خواهد آورد. 
 

چه کلماتی در ارتباط با دیگران استفاده کنیم؟ 

ما هر وقت به یکدیگر می‌رسیم از کلماتی مانند خسته نباشید و…. استفاده می‌کنیم در حالی که کلمات خسته، بدبخت، بیچاره، داغون، نفرت و کلمات منفی دیگری که به کار می روند، همگی بار منفی خود را به انسان انتقال می دهند. برعکس کلمات منفی، کلماتی مانند انرژی، قدرت، شور، هیجان، موفقیت، پیروزی، شادی و کلمات مثبت دیگری که مردم در طول زندگی از آنها استفاده می کنند، بار مثبت و انرژی را به مردم انتقال می دهند. اما هنگامی که به هم رسیدیم سعی کنیم با کلمات خوب به یکدیگر انرژی دهیم مثلا به جای خسته نباشید به او بگوییم خدا قوت. با کلام خودتان سبب شوید تا پیوند دوستی شما محکم شود نه اینکه با کلمات منفی رشته پیوند را قطع کنید. 
 

تاثیر کلامی و تفکر منفی روی رفتار ما :

ما همیشه با دوستان و خانواده خودمان گفت و گو نمی‌کنیم، بلکه در هر لحظه از زندگی با خودمان نیز حرف می زنیم، گاهی باکلمات منفی از خودمان پذیرایی می کنیم و می‌گوییم توان تو بیشتر از این نیست، تو نمی‌توانی از عهده فلان کار موفق بیرون بیایی، این نوع گفتگو با خود سبب می‌شود روحیه ما ضعیف شود و تمرکز ما از بین برود و عصبانیت حاکم بر زندگی ما شود و گاهی هم کلمات مثبت را استفاده می‌کنیم که حال دل ما را خوب می‌کند. استفاده کردن از کلمات مثبت برای خودمان می‌تواند انگیزه و شور و نشاط ما را برای ادامه زندگی بیشتر کند. 

پی نوشت :
[1] اصول کافی (ط-الاسلامیه) مقدمه صفحه 6.
[2] روبرت‌ هولدن‌، مترجم‌ توراندخت‌ تمدن‌ (مالکی‌)، زندگی زیباست، تهران‌: علمی‌، 1374، صفحه 123.
[3] ایریس بارو، ترجمه امید اقتداری،  از قدرت تا قدرت، ۱۲ گام برای پربار و شاد زیستن، تهران : ققنوس ، 1376، صفحه 151


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.