مهارت درک دیگران

از آن روی که انسان یک موجود اجتماعی است باید راه درک درست دیگران را بیاموزد. از همین روی در مهارت های زندگی ای که امروزه آموزش داده می شود، مهارت ارتباط با دیگران نیز آموزش داده می شود که بخشی از آن مهارت درک دیگران است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
سه‌شنبه، 11 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهارت درک دیگران
درک درست دیگران، اولین مرحله ارتباط درست با آنهاست. 
 

درک دیگران

تا اینجا شیوه هایی را که به موجب آنها خود را درک می کنیم در نظر گرفتیم. اما اکنون اجازه دهید درباره درک اجتماعی بحث کنیم - نحوه ای که دیگران را در محیط اجتماعی خود درک می کنیم. ما بحث خود را با این موضوع آغاز می کنیم که اولین برداشت ها به تشکیل طرحواره هایی کمک می کنند که در برابر تغییر مقاوم هستند. بعدا درباره طرحواره های خود در مورد زبان بدن و تعصب بحث می کنیم.

اهمیت اولین برداشت ها

اولین برداشت ها، برداشت های بادوامی هستند. اولین برداشت ها به خاطر اثر تقدم بادوام می شوند. یعنی، ما گرایش داریم وقتی که برای اولین بار با کسی روبرو می شویم، برداشتی سریع از صفات او تشکیل دهیم. ما صفات فرد را از رفتار، نوع لباس، یا طرز رفتار او استنباط می کنیم. بعدا وقتی که رفتارهای افراد را تعبیر می کنیم، از این برداشت ها به عنوان چارچوب های ذهنی یا طرحواره های شخص استفاده می کنیم.
 
بنابراین، اگر کسی طوری رفتار کند که اولین بار که او را می بینیم آن را به صورت از خود راضی برداشت کنیم، وقتی دوباره او را می بینیم انتظار داریم به صورت از خود راضی رفتار کند. حتی زمانی که رفتار آینده او با طرحواره ای که از او تشکیل داده ایم هماهنگ نباشد، احتمالا رفتار او را به صورت یک مورد مستثنی از قاعده برداشت خواهیم کرد. اما اگر به قدر کافی موارد مغایر روی دهند، سرانجام برداشت خود را تغییر خواهیم داد، اما اولین برداشت ها معمولا سرسخت و لجوج هستند.
 
چگونه می توانیم افراد را ترغیب کنیم تا به برداشت های اخیر خود بیشتر توجه کنند؟ یک راه این است که وقتی افراد را می بینیم، از قضاوت های فوری خودداری کنیم. می توانیم قضاوت های خود را تا زمانی که افراد را بهتر بشناسیم به تعویق اندازیم. در ضمن می توانیم به رفتار اخیر فرد دقیق تر توجه کنیم. ما این پدیده را که به موجب آن برداشت های اخیر بر طرحواره شخص تأثیر می گذارند، اثر تأخر می نامیم.
 
بله، برداشت های اول دوام دارند، اما آنها روی سنگ حک نشده اند. اطلاعات جدید، با توصیه تمرکز کردن روی تمام شواهد، می توانند آنها را تغییر دهند.

مدیریت کردن اولین برداشت ها

با اینکه اولین برداشت ها روی سنگ حک نشده اند، اما می توانند بر نحوه ای که دیگران مارا برداشت می کنند تأثیر بگذارند. شما به چند طریق می توانید اولین برداشت ها را مدیریت کنید تا برداشت دیگران را از خودتان بهتر کنید:
  1.  اولا، از اولین برداشتی که در دیگران ایجاد می کنید آگاه باشید. وقتی که برای اولین بار کسانی را ملاقات می کنید، به خاطر داشته باشید که آنها در مورد شما طرحواره شخص را تشکیل می دهند. بعد از اینکه این طرحواره ها تشکیل شدند، در برابر تغییر مقاوم هستند.
 
  1. وقتی برای کاری درخواست می دهید، «اولین برداشت» شما قبل از اینکه از در وارد شوید ممکن است به کارفرمای آینده شما انتقال یابد. اولین برداشتی که ایجاد می کنید به وسیله خلاصه تجربیات شما (رزومه) منتقل می شود. خلاصه تجربیات خود را تمیز و مرتب ارائه دهید و در ابتدای آن به دستاوردهای مهم تر اشاره کنید.
 
  1. می توانید چند اظهار نظر برای قرار ملاقات یا مصاحبه شغلی را برنامه ریزی و تمرین کنید. در مورد مصاحبه شغلی، موقعیت و چیزهایی را که احتمالا از شما خواهند پرسید، تجسم کنید. اگر چند اظهار نظر نسبتا موزون را همراه با لبخندی زیبا آماده کرده باشید، به احتمال بیشتری از لحاظ اجتماعی باکفایت و قابل احترام محسوب خواهید شد.
 
  1. لبخند. وقتی که لبخند می زنید، جذاب تر می شوید و دوستانه تر به نظر می رسید.
 
  1. در مصاحبه های شغلی، مصاحبه های دانشگاهی، اولین قرار ملاقات ها، یا ملاقات های مهم دیگر، از طرز لباس پوشیدن و طرز رفتار خود آگاه باشید. تکرار می کنیم، افراد حتی قبل از اینکه دهان خود را باز کرده و با آنها صحبت کنید، براساس لباس، طرز رفتار، و ویژگی های دیگر شما اولین برداشت ها را تشکیل می دهند. بنابراین، از آنچه که زبان بدن و آرایش شما ممکن است درباره شما بگویند، آگاه تر شوید. از خود بپرسید: در این موقعیت چه نوع لباسی انتظار می رود؟ چگونه می توانم اولین برداشت مثبت را ایجاد کنم؟
 
  1.  وقتی که به سؤال های تشریحی پاسخ می دهید، به طرز نوشتن خود توجه کنید. وقتی که استاد شما به مقاله شما نگاه می کند، این اولین چیزی است که به آن توجه می کند. اگر لازم باشد، تایپ کنید. دانش مربوطه را در اولین جمله یا پاراگراف پاسخ ارایه دهید، یا سؤال را با نوشتن چیزی مثل «در این مقاله می خواهم نشان دهم که چگونه ...» بازگو کنید.
 
  1. در کلاس، با استادان خود تماس چشمی برقرار کنید. با علاقه نگاه کنید. به این طریق، اگر در چند امتحان کوتاه ضعیف عمل کرده باشید، استاد شما به جای اینکه چنین برداشت کند که دانشجوی ضعیف و بی علاقه ای که نقاط ضعف خود را آشکار می سازد، ممکن است برداشت کند که شما اصولا دانشجوی خوبی هستید که در کلاس توجه داشته اید اما چند تا اشتباه کرده اید. وقتی که با استاد خود صحبت می کنید، علاقه خود را به مطالب درس ابراز کنید.
 
نویسنده: جفری نوید و اسپنسر راتوس
 
منبع: کتاب «بهداشت روانی»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.