آشنایی با رفتار طبیعی نوجوانان (بخش سوم)

با رشد کودکان و ورود آن‌ها به دوره‌ی نوجوانی، ابتلای آن‌ها به نوسانات خلقی کاملا شایع است. تغییرات گسترده‌ی هورمونی در بدن نوجوان بر میزان تولید دوپامین و سروتونین در مغز تاثیر می‌گذارند و باعث تغییرات مکرر در وضعیت خلق و خوی‌اش می‌شوند. نوجوان‌ها ممکن است در یک لحظه کاملا آرام، و در لحظه‌ای دیگر ناراحت و گریان باشند. این رفتار برای نوجوان‌ها کاملا طبیعی است. در این مطلب با رفتار های طبیعی نوجوانان آشنا می شوید.
چهارشنبه، 22 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با رفتار طبیعی نوجوانان (بخش سوم)
بسیاری از نوجوان‌ها در طول دوره‌ی نوجوانی برای درک مفهوم هویت به شدت تلاش می‌کنند.
 

 روانشناسی نوجوانان

1. بیداری و بیرون بودن تا دیروقت
با این‌که بیداری و بیرون بودن نوجوان‌تان تا دیروقت ممکن است ناراحت‌کننده و گاهی اوقات خطرناک به نظر برسد، ولی این رفتار نیز جزء رفتارهای طبیعی نوجوانان به شمار می‌رود. آن‌ها معمولا درک کاملی از زمان ندارند. نوجوان‌ها به سادگی زمان را نادیده می‌گیرند، به خصوص هنگامی که با همسالان‌شان در حال تعاملات اجتماعی باشند.

اگر نوجوان‌تان دیرتر از زمان معین به خانه می‌آید یا تا دیروقت بیدار است، لزوما دچار دردسر یا خطر نشده است. در بیش‌تر موارد، نوجوان‌ها به سادگی به گذشت زمان و این‌که چه‌قدر از زمان معین برای بازگشت به خانه گذشته است، بی‌توجه هستند. همیشه با نوجوان‌تان در تماس باشید و اگر در بازگشت به خانه تاخیر داشته است، زمانی را که باید به خانه برگردد با ارسال پیام به وی یادآوری کنید.
 
2. تلاش برای درک مفهوم هویت
بسیاری از نوجوان‌ها در طول دوره‌ی نوجوانی برای درک مفهوم هویت به شدت تلاش می‌کنند. نوجوان‌تان ممکن است مراحلی را پشت سر بگذارد که در آن، زمانی مثل رپرها لباس بپوشد و زمانی نیز از مد ایموها پیروی کند؛ ممکن است در مراحل دیگر نوجوانی‌اش عاشق خواندن کتاب شود، و سپس از کتاب متنفر شود. نوجوان‌تان ممکن است به طور کلی طرز پوشش خود را تغییر دهد یا به چیزهایی علاقه‌مند شود که پیش‌تر علاقه‌ای به آن‌ها نداشته است.

هم‌چنین، نوجوان‌ها معمولا برای درک مفهوم هویت جنسی یا جنسیتی خود در این دوره بسیار تلاش می‌کنند. نوجوان ممکن است این قبیل احساسات را به خوبی درک نکند؛ بنابراین، بودن‌تان در کنارشان و بحث آزاد درباره‌ی مشکلات احتمالی در خصوص مفهوم هویت از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
3. نوسانات خلقی
با رشد کودکان و ورود آن‌ها به دوره‌ی نوجوانی، ابتلای آن‌ها به نوسانات خلقی کاملا شایع است. تغییرات گسترده‌ی هورمونی در بدن نوجوان بر میزان تولید دوپامین و سروتونین در مغز تاثیر می‌گذارند و باعث تغییرات مکرر در وضعیت خلق و خوی‌اش می‌شوند. نوجوان‌ها ممکن است در یک لحظه کاملا آرام، و در لحظه‌ای دیگر ناراحت و گریان باشند. این رفتار برای نوجوان‌ها کاملا طبیعی است.
 
چه وقت به کمک نیاز است :
نوسانات خلقی هنگامی مایه‌ی نگرانی می‌شوند که بسیار جدی، مکرر، و بسیار شدید باشند. بسیاری از اختلالات خلقی و اختلالات شخصیتی، نخست، در دوره‌ی نوجوانی بروز می‌کنند. اگر به نظر می‌رسد فرزندتان، همواره بدون دلیل خاصی، مکررا پرخاشگری می‌کنید یا دچار نوسانات خلقی می‌شود، ممکن است به یکی از این اختلالات مبتلا شده باشد. بهتر است جهت ارزیابی این علائم، فرزندتان را نزد یک روانشناس ببرید.
 
4. افزایش تمایل به حفظ حریم شخصی
نوجوان‌تان، با افزایش سن، تمایل بیش‌تری به حفظ حریم شخصی‌اش پیدا خواهد کرد؛ و رعایت این حریم شخصی از جانب شما بسیار حائز اهمیت است. بخشی از این افزایش تمایل به حفظ حریم شخصی به خاطر تغییراتی است که در طرز تفکر نوجوان در خصوص مسائل جنسی ایجاد شده است. وی نمی‌خواهد بدون لباس یا تقریبا برهنه دیده شود. اگر نوجوان‌تان با خواهر یا برادرش یک اتاق مشترک دارد، وی مجبور می‌شود برای تعویض لباس به حمام یا مکان دیگری برود.

به علاوه، تمایل نوجوان برای حفظ حریم شخصی در مورد افکار و احساسات‌اش نیز افزایش می‌یابد. وی ممکن است دفترچه‌ی خاطرات یا یادداشت روزانه داشته باشد، یا برای خود یک دوست بسیار صمیمی پیدا کند که بتواند با وی درددل کند. در هر دو حالت، باید به حریم شخصی نوجوان‌تان احترام بگذارید. ممکن است نوجوان‌تان در مورد افکار و احساسات‌اش آن‌ چنان مطمئن نباشد و تمایل نداشته باشد آن‌ها را با دیگران در میان بگذارد. این رفتار برای یک نوجوان کاملا طبیعی است و نباید مایه‌ی نگرانی مادر و پدر باشد.
 
5. تمایل به تجربه‌ی ارتباط با نا محرم و روابط نامشروع
تمایل به داشتن ارتباط با نا محرم و روابط نامشروع برای نوجوانان معضل اصلی بحساب بیاید. تمایل به چنین تجربه‌ای ممکن است با کاوش در بدن خودشان آغاز شود. یا با افزایش سن، ممکن است درباره‌ی برقراری رابطه‌ی جنسی با دیگران نیز کنجکاو شوند. توصیه می‌شود درباره‌ی مسائل جنسی، خطرات، و مشکلات ناشی از برقراری روابط پرخطر با نوجوان‌تان گفتگو کنید و وی را برای زندگی جنسی سالم در آینده آماده کنید.
 
چه وقت به کمک نیاز است :
چنان‌چه نوجوان‌تان نه تنها روابط جنسی را تجربه می‌کند، بلکه در این مورد کاملا بی‌پروا و بی‌قید است، برای حل این مشکل و پیشگیری از بروز مشکلات خطرناک در آینده از یک متخصص کمک بخواهید. بی‌قیدی جنسی می‌تواند از لحاظ جسمی، روانی، و هیجانی به شدت خطرناک باشد. اگر متوجه شده‌اید نوجوان‌تان دچار بی‌قیدی جنسی است، پیش از بروز پیامدهای ناخوشایند باید به سرعت این مشکل را برطرف کنید. چنین رفتاری ممکن است دارای برخی دلایل هیجانی باشد.
 
6. تغییر مکرر در دوستان
نوجوان‌تان ممکن است دائما دوستان و روابطش را تغییر دهد. ممکن است در پیگیری و نظارت بر ملاقات‌های نوجوان‌تان با دوستان، و شروع و پایان این دوستی‌ها دچار مشکل شوید.دوستان زندگی آن‌ها ممکن است ظرف یک روز جای خود را به فرد دیگری بدهد. هیجان‌ها در دوره‌ی نوجوانی بسیار شدید و قوی هستند، ولی نوجوان‌تان، در عین حال، تمایلات و اخلاق‌اش مرتبا تغییر می‌کنند.

اگر نوجوان‌تان هرگونه نشانه‌ی نگران‌ کننده‌ای از علائم دوره‌ی نوجوانی را از خود بروز می‌دهد، بهتر است با یک روانشناس تماس بگیرید تا به سرعت وضعیت نوجوان‌تان مورد معاینه‌ی یک فرد متخصص قرار بگیرد. ممکن است روانشناس با اطمینان به شما بگوید رفتارهای نوجوان‌تان کاملا طبیعی است و چیزی برای نگرانی وجود ندارد. با وجود این، در برخی موارد، وی ممکن است بتواند مشکلات اساسی نوجوان‌تان را تشخیص دهد و در مبارزه با آن‌ها به فرزندتان کمک کند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.