خاصیت روغن اکالیپتوس برای سلامتی (بخش اول)

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی واقعا شگفت اور است. این روغن که از گروه روغن های معطر است از برگ های گیاه تازه اکالیپتوس به دست می آید. و مزایای فراوانی برای سلامتی و زیبایی دارد. برگ های اکالیپتوس خاصیت طعم دهندگی فوق العاده ای نیز دارند و روغنی که از آنها گرفته می‌شود مصارف بسیار زیادی برای زیبایی، سلامتی و دارویی دارد.
پنجشنبه، 7 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خاصیت روغن اکالیپتوس برای سلامتی (بخش اول)
روغن اکالیپتوس به خاطر خواص ضد احتقانی و ضد التهابی‌اش برای افرادی که از گرفتگی بینی رنج می‌برند، بسیار مفید است.
 

مقدمه

درختان اوکالیپتوس بومی استرالیا هستند؛ اما در سراسر جهان این روغن یافت می شود. در بسیاری از مصارف روغن اکالیپتوس از ترکیب این روغن با چند روغن گیاهی دیگر مانند روغن زیتون، روغن کرچک، روغن سیاه دانه، روغن نارگیل، روغن ارگان،‌ روغن گل سرخ، روغن جوجوبا ، روغن بادام، روغن هسته انگور، روغن بنفشه و سایر روغن های معطر استفاده می شود.
 

مهمترین خواص روغن اکالیپتوس

۱. سردرد شما را درمان می‌کند
روغن اکالیپتوس می‌تواند سردردهای سمج را درمان کند. این روغن دارای ویژگی‌های خلط‌آوری (اکسپکتورانت)، ضد التهابی، و ضد درد است؛ از این رو، روغن اکالیپتوس به عنوان درمان ایده‌آلی برای سردرد به شمار می‌رود. این روغن می‌تواند سردردهایی از نوع سینوسی و تنشی را درمان کند.
 
مواد لازم :
الف. ۵ تا ۶ قطره روغن اکالیپتوس
ب. یک کاسه پر از آب داغ
 
دستورالعمل درمان سردرد :
الف. مقداری از این روغن معطر را در کاسه‌ی آب داغ بریزید و اجازه دهید کاملا در آن حل شود.
ب. سر، گردن، و شانه‌های‌تان را با یک حوله بپوشانید و روی کاسه خم شوید.
پ. دست‌کم به مدت ۵ دقیقه بخار روغن اکالیپتوس را استنشاق کنید تا از گرفتگی بینی و سینوس‌ها خلاص شوید.

در صورت بازگشت سردرد این کار را تکرار کنید. این فرایند به باز شدن سینوس‌های مسدود کمک می‌کند و بنابراین باعث تسکین سردرد می‌شود.
 
۲. برای پاکسازی بینی از خواص روغن اکالیپتوس استفاده کنید
آیا دائما به دنبال بهترین درمان خانگی طبیعی برای سینوزیت هستید و هیچ یک مورد انتظارتان نیست؟ به همین دلیل، توصیه می‌کنیم برای درمان موثر سینوزیت از روغن اکالیپتوس استفاده کنید. روغن اوکالیپتوس با کارکرد مسلم‌اش، نه تنها باکتری‌های عامل عفونت سینوس را از بین می‌برد،‌ بلکه هم‌چنین عملکرد دستگاه تنفسی را بهبود می‌بخشد و از این طریق، بیماری سینوزیت‌تان را به سرعت بر طرف می‌کند. فرایند انجام این درمان خانگی به این ترتیب است:
 
دستورالعمل :
الف. ابتدا، لازم است ۱ تا ۲ قطره روغن اکالیپتوس را روی یک دستمال تمیز بچکانید.
ب. سپس، رایحه‌ی آن را استنشاق کنید تا به سرعت سینوزیت‌تان تسکین یابد.
پ. یا هم‌چنین می‌توانید مقداری از این روغن را روی بالش‌تان بریزید تا وقتی به خواب می‌روید، ‌استنشاق بوی عطر آن بتواند آسایش بیش‌تر و خواب عمیق‌تری برای‌تان به ارمغان بیاورد.
ت. این فرایند را بارها و بارها تکرار کنید تا عفونت سینوس‌تان را تحت کنترل در آورید.

هم‌چنین می‌توانید از روغن اکالیپتوس به شیوه‌های دیگر نیز استفاده کنید؛ از جمله این‌که چند قطره روغن اکالیپتوس یا روغن نعناع فلفلی را در اطراف حمام‌تان بچکانید، سپس با آب گرم حمام کنید تا رایحه‌ی آن را در فضای حمام استشمام نمایید. یا این‌که در صورت تمایل می‌توانید از درمان خانگی سنتی دیگری نیز استفاده کنید؛ به این ترتیب که چند قطره روغن اکالیپتوس را در یک ظرف بزرگ یا یک کاسه‌ی کوچک حاوی آب جوش بچکانید. سپس یک حوله روی سرتان بکشید و با چشمان بسته بخار متصاعد از آب جوش را استنشاق کنید. بعد از مدتی با استفاده از این روش،‌ تورم دیواره‌های مخاطی بینی‌تان به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت و سینوزیت‌تان به سرعت تسکین خواهد یافت.
 
3. خروپف در خواب را درمان می کند
روغن اکالیپتوس می‌تواند مخاط را رقیق کند و از این طریق به پاک شدن مجرای هوا برای داشتن تنفس راحت کمک می‌کند. روغن اکالیپتوس هم‌چنین یک عامل ضد التهاب طبیعی است که وقتی آن را به بینی‌تان بمالید، تورم دیواره‌ی داخلی سوراخ‌های بینی‌ و مجاری تنفسی فوقانی‌تان را کاهش می‌دهد. روغن اکالیپتوس را به بیرون بینی‌تان بمالید – اگر احساس می‌کنید این روغن برای‌تان خیلی قوی است، می‌توانید آن را رقیق کنید. با وجود این، بهترین روش استفاده از روغن اکالیپتوس استنشاق بخار آن است (بخور دادن).
 
مواد لازم :
- روغن اکالیپتوس – ۲ تا ۴ قطره
- آب داغ
- ظرف حاوی آب داغ
- حوله
 
دستورالعمل :
الف. آب داغ را درون ظرف بریزید.
ب. روغن اکالیپتوس را به آب اضافه کنید.
پ. حوله را روی سرتان بکشید.
ت. سرتان را روی ظرف حاوی آب داغ و روغن اکالیپتوس قرار دهید.
ث. با چشمان بسته، بخار متصاعد از آب داغ را از طریق بینی و دهان استنشاق کنید.
 
۴. درمان گرفتگی بینی خواص روغن اکالیپتوس است
روغن اکالیپتوس به خاطر خواص ضد احتقانی و ضد التهابی‌اش برای افرادی که از گرفتگی بینی رنج می‌برند، بسیار مفید است. این ماده به تمیز شدن مجاری هوا کمک می‌کند و هم‌چنین به عنوان یک داروی طبیعی آرام‌کننده‌ی سرفه عمل می‌کند.

الف. ۳ تا ۵ قطره از روغن اکالیپتوس را در ظرف بزرگی حاوی آب جوش بریزید. حوله‌ای روی سرتان بکشید و به آرامی بخارات متصاعد از آب جوش را از راه بینی و فقط به مدت ۲ دقیقه (نه بیش‌تر) استنشاق کنید. در طول انجام این کار چشم‌های‌تان را ببندید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

ب. هم‌چنین می‌توانید ۱ تا ۲ قطره از روغن معطر اکالیپتوس را روی دستمال تمیزی بچکانید و در طول روز چند دفعه آن را استنشاق کنید. حتی می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را روی بالش‌تان بچکانید؛ به این ترتیب حتی وقتی در خواب عمیق هستید می‌توانید آن را استنشاق نمایید.

پ. رایحه درمانی در حمام: چند قطره از روغن معطر اکالیپتوس را در آب وان حمام‌تان بریزید و روزی ۱۵ دقیقه از این حمام معطر لذت ببرید.
 
5. درمان منحصر به فرد سرفه است
نعناع فلفلی و روغن اکالیپتوس به دلیل خواص شفادهنده‌های که دارند، شناخته‌شده هستند. منتول موجود در نعناع می‌تواند گلو را تسکین دهد و همچنین به عنوان یک ضد احتقان عمل می‌کند و به از بین رفتن مخاط کمک می‌کند. یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های درمان خانگی سرفه، مصرف یک فنجان چای نعناع فلفلی به طور روزانه یا استنشاق بخار نعناع فلفلی است. برای انجام این کار ۳ یا ۴ قطره روغن نعناع فلفلی را با هر ۱۵۰ میلی‌لیتر آب گرم مخلوط کنید.

حوله را بر روی سرتان بگذارید. بعد، مستقیما بخاری که از آب داغ بلند می‌شود را تنفس کنید. علاوه بر این، با روغن اکالیپتوس، می‌توانید یک پماد آماده کنید، به این ترتیب که موم، روغن نارگیل و روغن اکالیپتوس را با هم مخلوط کنید تا پمادتان آماده شود.
 
۶. درمان لارنژیت یا التهاب حنجره خواص روغن اکالیپتوس است
اکنون چند دهه است که از اکالیپتوس برای درمان علائم سرماخوردگی و سرفه استفاده می‌شود. گفته می‌شود که این ماده به طور طبیعی التهاب و درد گلو را تسکین می‌دهد و برطرف می‌کند. رایحه‌ی تازه‌ی آن به نوبه‌ی خود می‌تواند به برطرف کردن کیپ شدگی بینی کمک کند و درد گلو را کاملا تسکین بدهد.
 
چطور آن را مصرف کنیم؟
 موقع دم کردن یک لیوان چای از برگ‌های تازه‌ی اکالیپتوس استفاده کنید. برای درمان طبیعی لارنژیت یا التهاب حنجره در روز چند لیوان از آن بنوشید. همچنین می‌توانید شربت ضد سرفه یا قرص‌های مکیدنی اکالیپتوس مصرف یا از بخار آن استنشاق کنید. هشدار- از روغن اکالیپتوس به صورت خوراکی استفاده نکنید، چون ممکن است سمی باشد.
 
7. عفونت استاف را درمان میکند
روغن اکالیپتوس را مستقیما روی پوست بمالید تا عفونت استاف را درمان کند. یا می‌توانید با ۴ قطره روغن اکالیپتوس و جوشاندن آن همراه ۱ فنجان آب، یک فنجان چای درست کنید و یک یا دو بار در روز بنوشید تا از شر بیماری خلاص شوید.
 
۸. درمان موثر خشکی دهان و زبان است
روغن اکالیپتوس نیز، مانند روغن نعناع، در ساختار خود حاوی منتول است. ماهیت خوش بوی روغن اکالیپتوس، و همچنین خاصیت ضد باکتریایی آن، به درمان بوی بد دهان و خشکی دهان کمک می‌کند. هر روز، بعد از هر وعده‌ی غذایی از این رژیم درمانی استفاده کنید.
 
مواد لازم :
۲ قطره روغن معطر اکالیپتوس
 
دستورالعمل درمان خشکی دهان و زبان :
۱. دو قطره روغن معطر اوکالیپتوس روی انگست یا مسواک بمالید.
۲. این روغن را به آرامی در تمام دهان خود بمالید.

ادامه دارد...

منبع: سایت کسب و کار بازده- پریسا جعفری


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.