فواید تمرین تنفس عمیق (بخش دوم)

ریه یکی از اندام‌های دفع کننده‌ی بدن است. این اندام در بیرون راندن مواد سمی موجود در خون نقش مهمی ایفا می‌کند. تنفس عمیق نه تنها جذب اکسیژن را بیشتر خواهد کرد بلکه باعث می‌شود بدن تان هوای ناسالم بیشتری را که حاوی بسیاری از مواد مضر و سمی است دفع کند. در این مطلب به فواید تمرین تنفس عمیق و عوارض آن پرداخته ایم.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید تمرین تنفس عمیق (بخش دوم)
تنفس عمیق می‌تواند اکسیژن بیشتری را به مغزتان برساند و به آرامسازی اعصاب کمک کند که همین منجر به کاهش درد میگرن خواهد شد.
 

فایده‌های تمرین تنفس عمیق

۱. به بدن کمک می‌کند آسیب سلولی را برطرف کند
هر روز بدن ما در معرض مواد مضر بسیاری قرار دارد که باعث می‌شود بافت و سلول‌‌های بدن آسیب ببینند. تمرین تنفس عمیق می‌تواند به بدن سرعت دهد تا اکسیژن بیشتری را جذب کند و این امر به ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند چون اکسیژن اصلی‌ترین مولفه‌ی فرایند سوخت و ساز درون سلولی است.

2. به کنترل وزن کمک می‌کند
اگر رژیم غذایی سفت و سختی برای کاهش وزن دارید و همچنان میل به خوردن خوراکی‌های بیشتر دارید، تمرین تنفس عمیق را امتحان کنید. این کار می‌تواند به جذب اکسیژن بیشتر توسط بدن کمک کند، سرعت سوخت و ساز را افزایش دهد و به شما انرژی بیشتر بدهد و همچنین مانع از تمایل مغز به خوراکی‌های بیشتر شود که این کار را از طریق تنظیم هورمون لپتین و گرلین انجام می‌دهد.

3. عملکرد سیستم عصبی را افزایش می‌دهد
سیستم عصبی انسان برای انجام عملکردهایش به اکسیژن نیاز دارد. تمرین تنفس عمیق به طور منظم می‌تواند سیستم عصبی را کارآمدتر کند و همیشه عملکرد آن را در سطح و حالت عادی حفظ کند.

4. میگرن را برطرف می‌کند
اگر عصب‌های مغز با کمبود اکسیژن مواجه شوند یا اعصاب مغز منقبض شوند میگرن اتفاق خواهد افتاد. تنفس عمیق می‌تواند اکسیژن بیشتری را به مغزتان برساند و به آرامسازی اعصاب کمک کند که همین منجر به کاهش درد میگرن خواهد شد.

5. باعث داشتن خواب بهتر خواهد شد
اگر اغلب دچار بی خوابی هستید یا از سایر مشکلات مربوط به خواب رنج می‌برید می‌توانید تمرین تنفس عمیق را امتحان کنید. روش تنفس عمیق می‌تواند به شما کمک کند اعصاب را آرام سازید و تولید ملاتونین بیشتر را که هورمون خواب آور در بدن است تقویت کنید.

6. به حفظ سلامت اندام‌های بدن کمک می‌کند
در طول تمرین تنفس عمیق، اندام های بدن مانند ریه، دیافراگم، قلب، کبد، و سایر ارگان‌ها کمی ماساژ دریافت خواهند کرد و این می‌تواند عملکرد آن اندام‌های داخلی بدن را بهبود ببخشد.

7. مواد سمی بدن را دفع می‌کند
ریه یکی از اندام‌های دفع کننده‌ی بدن است. این اندام در بیرون راندن مواد سمی موجود در خون نقش مهمی ایفا می‌کند. تنفس عمیق نه تنها جذب اکسیژن را بیشتر خواهد کرد بلکه باعث می‌شود بدن‌تان هوای ناسالم بیشتری را که حاوی بسیاری از مواد مضر و سمی است دفع کند.

8. ذهن را پاکسازی می‌کند
فقط تنفس عمیق را تمرین کنید و آن وقت بگویید چه احساسی دارید؟ بله احساس آرامش خواهید داشت و گاهی حتی می‌تواند باعث شود احساس کنید ذهن‌تان خالی از هر گونه مشکل و دغدغه‌ای است. تمرین تکنیک تنفس عمیق به پاکسازی ذهن‌تان کمک خواهد کرد و شما می‌توانید تمرکز بیشتری بر کاری که انجام می‌دهید داشته باشید. این مزیت به شما کمک خواهد کرد بهره‌وری و توانایی یادگیری‌تان را افزایش دهید.
 

عوارض تمرین تنفس عمیق

تمرین تنفس عمیق نیز عوارض و مضرات بسیاری دارد مانند خواب‌آلودگی، احساس سبکی سر، مور مور شدن دست و صورت و تغییر وضعیت هوشیاری. بسیاری از کسانی که تنفس عمیق را به صورت منظم تمرین می‌کنند معمولا عارضه‌ی خاصی را تجربه نمی‌کنند. اگر شما به یکی از این عوارض دچار شدید که احساس ناخوشایندی برای‌تان به بار آورد فقط کافی است تمرین تنفس عمیق را متوقف کنید و به صورت عادی نفس بکشید. تنفس عمیق بیش از حد سریع یا بیش از حد زیاد می‌تواند باعث تنفس سریع اضطرابی شود که اثرات منفی خطرناکی دارد. اگر می‌خواهید تمرین تنفس عمیق انجام دهید بهتر است این کار را به آرامی انجام دهید تا از عوارض و مضرات آن در امان باشید.
 

مراحل تمرین تنفس عمیق

مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند سه مرحله‌ از تمرین تنفس عمیق هستند که می‌توانید آن را در خانه انجام دهید. برای آن که هنگام انجام این تمرین احساس راحتی داشته باشید فقط کافی است که آن را مرحله به مرحله انجام دهید.

تمرین ۱ :
۱. سعی کنید نفس کشیدن‌تان را احساس کنید و آن را در طول روز تحت نظارت اداشته باشید.
۲. عمیق نفس بکشید و سعی کنید از نفس کشیدن خود لذت ببرید
۳. در یک جلسه چند نفس عمیق طولانی بکشید
۴. بعد از انجام هر تنفس، نفس‌تان را چند ثانیه نگه دارید و بعد آن را به آرامی بیرون بدهید.
۵. این مرحله‌ از تنفس عمیق باید باعث احساس آرامش و راحتی شما بشود.

تمرین ۲ :
۱. می‌توانید در صورت امکان خارج از خانه بایستید و مکان خوبی را با فضایی آرام انتخاب کنید
۲. از طریق حفره‌های بینی خود نفس کامل، بلند، آرام، و عمیقی بکشید
۳. وقتی به داخل نفس می کشید، به آرامی دست تان را بالای سر ببرید
۴. بعد عضله‌های دست تان را چند ثانیه کش بیاورید
۵. نفس‌تان را از طریق دهان بیرون بدهید و صدایی شبیه آآآآآآ… تولید کنید.
۶. بعد از بازدم دست تان را پایین بیاورید
۷. این کار را سه بار تکرار کنید
 
تمرین ۳ :
این مرحله از تنفس عمیق آسان است اما انجام دادن آن زمان بیشتری می‌برد. این نوع از تمرین تنفس عمیق نیز به هیچ چیزی نیاز ندارد و می‌توانید آن را تقریبا در هر مکانی انجام دهید. می‌توانید با حالات مختلفی تمرین کنید اما بهتر آن است که در حالت نشسته و با پشتی صاف باشید. نوک زبان‌تان را پشت دندان‌های جلو به خصوص قسمت بالایی قرار دهید. و بعد مراحل زیر را انجام دهید:
۱. هوا را به طور کامل و از طریق دهان بیرون بدهید تا صدایی سوت مانند ایجاد شود
۲. بعد از بازدم، دهان تان را ببندید و به آرامی هوا را از طریق بینی به داخل بدن بکشید
۳. تنفس‌تان را حبث کنید و تا هفت بشمارید
۴. مجددا هوا را از طریق دهان بیرون بدهید تا صدایی سوت مانند ایجاد شود
۵. این کار را سه یا چهار مرتبه تکرار کنید

با تمرین آرام تنفس عمیق، بعدا می‌توانید سرعت و شدت تنفس عمیق را افزایش دهید. اما یادتان باشد در ماه اول تمرین‌ها در یک زمان بیش از چهار تمرین تنفس عمیق انجام ندهید. وقتی برای تمرین‌های طولانی‌تر آماده شدید می‌توانید این تعداد را تا هشت افزایش دهید. اثر تمرینات را بر بدن‌تان زیر نظر بگیرید و هر وقت احساس بدی به شما دست داد تمرین را متوقف کنید. اگر می‌خواهید از فایده‌های این تمرین برای سلامتی‌تان بهره ببرید بهتر است همین حالا دست به کار شوید و اولین جلسه‌ی تمرین تنفس عمیق را آغاز کنید و به تمام مزایای آن دست پیدا کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.