نشانه های هوش هیجانی پایین

هوش هیجانی از مهمترین عوامل مؤثر بر موفقیت انسان در زندگی و بویژه زندگی اجتماعی محسوب می شود. پایین بودن هوش هیجانی می تواند آسیب های جدی به فرد و اطرافیانش وارد سازد. در این مقاله شما را با برخی نشانه های پایین بودن هوش هیجانی آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 6 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نشانه های هوش هیجانی پایین

مقدمه

هوش هیجانی عبارت است از آگاهی از حالات هیجانی خود و دیگران و البته توانایی مدیریت آن ها. فرقی نمی کند که این هیجانات منفی باشند (خشم، غم، نفرت و ...) و یا مثبت باشند (شادی، عشق، رضایت و...). افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند هم قادرند از هیجانات مثبت و منفی خود آگاهی یابند و هم می توانند هیجانات دیگران را درک کنند. بنابراین این افراد از همدلی بالایی نیز برخوردارند. شکی نیست وقتی انسان چنین خصوصیتی داشته باشد، می تواند نقش های خود به عنوان یک دوست، والد، رهبر و همسر را به بهترین وجه ایفا کند. هوش هیجانی برخلاف هوش شناختی کاملاً آموختنی است و می توان با آموختن و تمرین، این مهارت را در خود تقویت نمود.
 
داشتن هوش هیجانی پایین مشکلی است که می تواند تأثیری جدی در بسیاری از روابط اجتماعی بگذارد. حتی برخی متخصصان بر این باورند که تأثیر هوش هیجانی بر موفقیت در زندگی، از هوش شناختی به مراتب بیشتر است.
 
ریشه بسیاری از بگو مگوها و اختلافات این است که فرد مقابل قادر به درک احساسات و هیجانات شما نیست و یا شما فاقد این توانایی هستید. بنابراین هوش هیجانی متهم ردیف اول در بسیاری از تعارضات، در حوزه های مختلف اجتماعی قلمداد می شود.
 
هوش هیجانی می تواند نقشی کلیدی در چگونگی تعامل با دیگران، ایفا کند. گاهی اوقات همکاران، دوستان، اعضای خانواده و یا دیگر آشنایان از مهارت های هیجانی اندک و ضعیفی برخوردارند که می تواند موقعیت های اجتماعی را برای آن ها سخت و تنش زا سازد. پس در بسیاری از موارد بهترین کار برای حل تعارض، بهبود و تقویت هوش هیجانی است.
 
در ادامه به برخی از نشانه های هوش هیجانی پایین می پردازیم. اگر پس از مطالعه این مقاله متوجه پایین بودن هوش هیجانی تان شدید، بهتر است از همین امروز برای حل مشکل خود اقدام کنید. خوشبختانه کتاب ها و مقالات بسیاری در این زمینه نوشته شده است که با مراجعه به آن ها و عمل کردن به برنامه های آن ها، حتماً قادر خواهید بود این مهارت اساسی را در خود تقویت نموده و شاهد روابطی بهتر با اطرافیان خود باشید.
 

جر و بحث کردن زیاد با اطرافیان

احتمالا شما نیز افرادی را سراغ دارید که همیشه در حال جر و بحث کردن با دیگران هستند. این افراد با دوستان، اعضای خانواده، همکاران و حتی افراد غریبه وارد بحث و جدل می شوند. در واقع باید بدانید که این افراد هوش هیجانی پایینی دارند و به هیچ عنوان نمی توانند احساسات طرف مقابل را درک کنند، به همین خاطر است که تنها راه را در بحث و جدل و بگو مگو با آن ها می یابند. این در حالی است که در خیلی از موارد کافی است احساسات و هیجانات خود و طرف مقابل را درک کنید تا احتمال درگیری و تنش را به حداقل برسانید.
 

عدم درک احساسات دیگران

یکی از اصلی ترین و اساسی ترین ویژگی های افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار نیستند، عدم توانایی برای درک احساسات دیگران است. آن ها معمولاً درک نمی کنند که ممکن است همسرشان از دستشان عصبانی است و یا اینکه همکارشان به دلیل مشکلات جسمی، خانوادگی، شغلی و.. حال و روز درست و حسابی ندارد. جالب اینجاست که نه تنها این افراد نمی توانند احساسات و هیجانات دیگران را درک کنند، بلکه اگر دیگران چنین انتظاری از آن ها داشته باشند، به شدت ناراحت و پریشان می شوند. به طور کلی افراد با هوش هیجانی پایین، معمولاً با دیگران کج خلقی و بدرفتاری می کنند.
 

فکر می کنند دیگران بیش از حد حساس هستند

افراد با هوش هیحانی پایین ممکن است در مواقع نامناسب شوخی های نابجا کنند. مثلاً ممکن است در یک مراسم تشییع و یا درست پس از یک اتفاق بسیار ناگوار، شروع به شوخی می کنند. وقتی دیگران به این وقت نشناسی او در شوخی کردن، واکنش منفی نشان می دهند، او احساس می کند که دیگران بیش از حد حساس هستند. افراد با هوش هیجانی پایین در واقع قادر به درک هیجانات دیگران نسیتند و نمی توانند احساسات و موقعیت افراد داغدار را بفهمند.
 

خودداری از گوش دادن به نظرات دیگران

افرادی که از هوش هیجانی پایینی برخوردارند، فکر می کنند همیشه حق با آن هاست، بنابراین سعی می کنند از موقعیت و قدرت خود دفاع کنند و در عین حال از شنیدن نقطه نظرات دیگران به شدت امتناع می ورزند. از سویی این قبیل افراد معمولاً بدبین بوده و پیوسته به افکار و احساسات دیگران انتقاد می کنند.
 

به خاطر اشتباهات خودشان دیگران را  سرزنش می کنند

افرادی با هوش هیجانی پایین، هرگز نمی فهمند که چگونه ممکن است هیجانات خودشان، دیگران را دچار مشکل سازد. پس وقتی اوضاع بر وفق مراد نیست، این افراد سعی می کنند دیگران را به خاطر بوجود آمدن این شرایط سرزنش کنند. حتی اگر این موقعیت به واسطه رفتارها و اعمال خودشان بوجود آمده باز هم دیگران را مقصر این واکنش و رفتار معرفی می کنند. آن ها معمولاً مسئولیت هیچ اتفاقی را نمی پذیرند و همیشه خود را قربانی می پندارند. مثلاً اگر در حین رانندگی تصادف کنند، بقیه سرنشینان و یا وسیله نقلیه مقابل را به عنوان مقصر اصلی حادثه معرفی نموده و به هیچ وجه اشتباه خود را نمی پذیرند.
 

عدم توانایی در مقابله با موقعیت های پر هیجان

هیجانات قوی، چه برای خود فرد باشد و چه مربوط با دیگران، اگر فرد هوش هیجانی پایینی داشته باشد و با چنین هیجاناتی روبرو شود، نمی تواند به خوبی این موقعیت ها را کنترل کند. این افراد معمولاً سعی می کنند از این موقعیت ها فرار کنند و تا بتوانند از روبرو شدن با چنین شرایطی پرهیز می کنند. مخفی نمودن هیجاناتشان از دیگران نیز یکی از ویژگی های شایع این افراد است.
 

فوران ناگهانی هیجانات

یکی از فواید داشتن هوش هیجانی بالا این است که شخص می تواند به خوبی هیجانات خود را کنترل کند. افراد با هوش هیجانی پایین، برای درک و کنترل هیجانات خود باید تلاش زیادی کنند. آن ها معمولاً از کنترل هیجانات خود عاجز بوده و ممکن است در برخی موارد هیجاناتشان به شکلی غیر متناسب با موقعیت، فوران کند.
 

ناتوانی در استمرار دوستی ها

از آنجا که افراد دارای هوش هیجانی پایین از منظر دیگران افرادی بی احساس و نچسب پنداشته می شوند، معمولاً دوستی های این افراد پایداری نخواهد بود. استمرار دوستی و رابطه، به بده بستان های هیجانی، همدلی، حمایت هیجانی و در یک کلام به همه آنچه شخصی با هوش هیجانی پایین، فاقد آن است، نیاز دارد.
 
منبع: سایت وری ول مایند


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.