مراقبت های ماه اول بارداری (بخش اول)

در ماه اول بارداری غیر از خستگی و حالت خواب آلودگی شدید که بیشتر خانم ها تجربه می کنند، علائم دیگری هم وجود دارد. در این ماه خانم ها خیلی نگران لکه بینی هستند که بروز خطری در رحم آنها را نشان می دهد. می توان 3 ماه اول بارداری را حساس ترین زمان از نظر لانه گزینی جنین و رشد اولیه او دانست که تمایز سلولی در همین زمان رخ می‌دهد. در این مطلب به مراقبت های لازم برای ماه اول بارداری پرداخته ایم.
جمعه، 11 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های ماه اول بارداری (بخش اول)
یکی از بدترین علائم بارداری، حالت تهوع بارداری است که نزدیک به 80 درصد از زنان آن را تجربه می کنند.
 

مقدمه

سه ماه اول بارداری مرحله است که مشخص می‌شود هر توده سلولی قرار است کدام بخش از بدن را تشکیل دهد و در حقیقت نوعی تفکیک در مورد وظایف سلول‌های مختلف صورت می‌گیرد. این دوران از لحاظ تقسیم‌های مکرر سلولی و همانندسازی DNA از اهمیت بسزای برخوردار است؛ به گونه‌ای که عوامل جهش‌ زای محیطی در این دوران بیشترین اثر خود را بر جنین می‌گذارند و مادر باردار بسیار باید به محیط اطراف خود حساس باشد.
 

زمان نشان دادن بارداری در آزمایش

کیت های آزمایش تست بارداری خانگی 15-12 روز بعد از نزدیکی بدون مراقبت نتیجه ای دقیق می دهند. آزمایش خون 12-7 روز بعد از نزدیکی بدون مراقبت نتیجه دقیق می دهند. بنابراین زمانی که شما آزمایش انجام می دهید 3-2 هفته از بارداری گذشته است.
 

تغییرات بدن مادر در اولین ماه بارداری

زمانی که اسپرم و تخمک ترکیب می شوند و جنین در رحم جوانه می زند. هورمون هایی که در این زمان آزاد می شوند به بدن اجازه نمی دهند با جنین مثل یک عامل خارجی متجاوز برخورد کند. در این زمان، بدن هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی را تولید می کند، هورمونی که بدن را برای 9 ماه بارداری آماده می کند. پروژسترون برای جلوگیری از قاعدگی تولید می شود. علائم مربوط به بارداری مثل حالت تهوع، استفراغ، خستگی و … به خاطر آزاد شدن این هورمون ها می باشند.
 

وضعیت جنین در ماه اول بارداری

آیا می دانستید شما تا سه هفتگی اصلا باردار نیستید؟ هیچ کس نمی داند چه زمانی اسپرم با تخمک تماس پیدا می کند. اسپرم می تواند پیش از لقاح به مدت چند روز در بدن شما باشد. اما پزشک نیاز به یک روز مشخص دارد تا تقویم بارداری 40 هفته ای شما را تنظیم کند بنابراین اولین روز آخرین عادت ماهانه به عنوان مرجع در نظر گرفته می شود. در واقع شما در هفته دوم بارداری نیستید. این زمانی است که تخمدان تخمک تولید می کند و تخمک از طریق لوله رحم برای انجام لقاح شروع به حرکت می کند.

در هفته سوم بارداری اسپرم راه خود را به داخل تخمک باز کرده است. اسپرم و تخمک با یکدیگر سلول لقاح را تشکیل می دهند و آن را به سلول های دیگر تقسیم می کنند تا یک کیسه سلولی میکروسکوپی ساخته شود.

در هفته چهارم بارداری این سلول ها به جنین تبدیل می شوند و خود را به دیواره رحم  ( عمل لانه گزینی) می چسبانند. قسمتی از این سلول ها جفت را تشکیل می دهند و بقیه رشد می کنند و نوزاد پسر یا دختر را تشکیل می دهند. گاهی قبل از سونوگرافی جنسیت جنین از ظاهر مادر مشخص می شود. در آخر این هفته فرزند شما به اندازه یک سر سنجاق است.
 

حالت تهوع در ماه اول بارداری

یکی از بدترین علائم بارداری، حالت تهوع بارداری است که نزدیک به 80 درصد از زنان آن را تجربه می کنند. این تهوع تقریبا در چند هفته ی اول بروز می کند و معمولا تا پایان هفته ی بیستم رفع می شود. تهوع بارداری در صبح معمولا بیشتر است. تهوع شدید بارداری یا HG نوعی حالت تهوع شدید است که از هر صد مادر یک نفر دچار آن می شود. خانم هایی که از این نوع تهوع رنج می برند دچار استفراغ شدید، کاهش وزن و اختلال الکترولیتی می شوند. نوشیدنی مخصوص حالت تهوع بارداری را هر صبح بخورید.
 

کاهش حالت تهوع در بارداری

* مشابه نشانه های پیش از عادت ماهیانه است
* حساس شدن سینه ها
* سنگین و سفت  سینه ها
* گاهی ورم سینه
* تولید مقدار بیشتری هورمون پروژسترون و استروژن در بدن
* این هورمون ها لایه ای چربی به سینه ها اضافه می کنند که جریان خون را در آن ها افزایش می دهند
 

خستگی در ماه اول بارداری

خستگی یکی از علائم اولیه هفته  بارداری می باشد که به خاطر افزایش هورمون بروز می کند. ممکن است حالت تهوع و استفراغ باعث خستگی و درماندگی شما بشوند. این علامت تا سه ماهه دوم بارداری ادامه می یابد.
 

مواد غذایی ممنوع در ماه اول بارداری

1- پاپایا خام نباید مصرف شود زیرا حاوی لاتکس است ماده ای که باعث انقباض در رحم می شود.
2- گوشت خام و سفت نیز نباید مصرف شود تا احتمال عفونت انگلی کاهش یابد.
3- گوشت باید به خوبی پخته شود و هیچ اثری از خون بر روی آن نباشد.
4- تخم مرغ خام حاوی باکتری سالمونلا است و ممکن است دچار مسمومیت غذایی شوید.
 

مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر در بارداری

شما می دانید مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر در نه ماه بارداری مجاز نیست. اما اگر پیش از این که بفهمید باردار الکل مصرف کرده اید چه کار کنید؟ در بیشتر موارد بارداری بدون برنامه ریزی قبلی است. اگر پیش از آزمایش الکل مصرف کردید ایرادی ندارد. هیچ کس نمی داند چه مقدار الکل به جنین آسیب می رساند. به همین خاطر است که توصیه می شود در طول بارداری از مصرف الکل دوری کنید. همچنین سیگار کشیدن باعث می شود بدن شما در معرض قطران، نیکوتین، مونواکسید کربن و دیگر مواد شیمیایی خطرناک باشد. شما نباید سیگار بکشید و در معرض سیگار بودن نیز مضر است. این مسئله باعث افزایش احتمال سقط جنین در ماه های اول می شود. فرزندانی که در دوره بارداری در معرض سیگار بوده اند، دچار مشکل تنفسی می شوند مثل آسم یا قولنج. جایگزین هایی مثل چسب ها نیکوتین نیز مجاز نیستند. مواد مخدر نیز خطرناک هستند و باعث معیوب شدن فرزند یا سقط جنین می شوند.

ادامه دارد...

منبع: سایت دکتر سلام


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.