مراقبت های ماه اول بارداری (بخش دوم)

در دوران بارداری مادر باید روزانه ۳ واحد لبنیات کم چرب، دانه ‌ها و مغزهای حاوی کلسیم، کنجد و بادام مصرف کند. استفاده ی توام غلات و حبوبات، ۲ تا ۳ واحد میوه و ۷۰۰ گرم سبزیجات می‌ تواند هم نیازهای ویتامینی را برطرف کند و هم مانع از ابتلا به یبوست شود. در این مطلب به مراقبت های لازم برای ماه اول بارداری پرداخته ایم.
جمعه، 11 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های ماه اول بارداری (بخش دوم)
عفونت مجرای رحم به شکل تب همراه با لرزش بروز می کند. اگر دمای بدن شما بالاتر از 38 درجه فارنهایت بود بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
 

خونریزی در ماه اول بارداری

در طول بارداری مقدار کمی خونریزی مشاهده می شود. اگر مقدار کمی خون توجه شما را جلب کرد، خونسرد باشید زیرا امری طبیعی است. لکه بینی زمانی که فرزند شما به دیواره رحم می چسبد مشاهده می شود. به این امر خونریزی در اثر کاشت گفته می شود و در زمان هایی نزدیک دوران عادت ماهانه اتفاق می افتد. نزدیکی جنسی نیز باعث خونریزی می شود. هر دو این شرایط طبیعی هستند و جای نگرانی نیست. بهتر است بعد از دیدن هر نوع لکه بینی و خونریزی با پزشک خود تماس بگیرید.
 

تب شدید در ماه اول بارداری

عفونت مجرای رحم به شکل تب همراه با لرزش بروز می کند. اگر دمای بدن شما بالاتر از 38 درجه فارنهایت بود بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
 

اقدامات پزشکی در ماه اول بارداری

1- اولین اقدام، انجام آزمایش شامل موارد زیر است:
* غلظت خون و گروه خونی (در صورت ار هاش منفی بودن زن و ارهاش مثبت شوهر لازم است مورد به پزشک ارجاع شود)
* BT
* CT
* اوره
* کراتینین
* قند خون ناشتا
* آزمایش ادرار

2- در صورت لزوم کشت ادرار نیز انجام می شود.
3- در حال حاضر آزمایشات ایدز ، HBSAg و سونوگرافی جزو آزمایشات روتین دوران بارداری نمی باشد، ولی در صورت نیاز لازم است انجام شود.
4- آزمایش قند خون پس از ماه 5 نیز یک بار دیگر باید درخواست شود.
 

معاینات دوران بارداری

_ از ماه 1 تا 6، ماهانه یک بار
_ ماه های 7و 8 ماهانه دو بار
_ در ماه 9 به صورت هفتگی

در صورت مراجعه زن باردار از ماه اول بارداری جمعا 14 مراقبت دوران بارداری انجام می شود. با توجه به این که اغلب زنان از ماه اول بارداری مراجعه نمی کنند، لذا اغلب تعداد مراقبت ها کمتر از آن خواهد بود. در هر حال مطلوب است که یک زن باردار در کل دوران بارداری حداقل 6 بار مراقبت شود.
 

تغذیه در ماه اول بارداری

* 23-25 روز پس از تخمک‌ گذاری، قلب شروع به تپش می‌کند و گردش خون ناقصی ایجاد می‌شود که واقعی نمی‌باشد، زیرا رشد عروق خونی کامل نشده است. در این زمان اهمیت توجه به رژیم غذایی غنی از ویتامین A مشخص می‌شود.

* در دوران بارداری مادر باید روزانه ۳ واحد لبنیات کم چرب (هر واحد معادل یک لیوان شیر یا ۱لیوان ماست یا ۲ لیوان دوغ است)، دانه ‌ها و مغزهای حاوی کلسیم، کنجد و بادام مصرف کند.

* استفاده ی توام غلات و حبوبات، ۲ تا ۳ واحد میوه و ۷۰۰ گرم سبزیجات می‌ تواند هم نیازهای ویتامینی را برطرف کند و هم مانع از ابتلا به یبوست شود.
 

 ۵ گروه مواد غذایی لازم برای خانم باردار

۱- نان و غلات:
بیشترین نیاز شما، از این گروه تامین می شود. اگر به این گروه اهمیت ندهید، بدن به جای اینکه پروتئین را برای رشد و تکامل جنین مصرف کند، برای انرژی شما مصرف می کند.
 
۲- سبزیجات:
با این گروه ویتامین های A ،C، مواد معدنی و فیبر را تامین کنید. سبزیجات می تواند از بروز یبوست در شما جلوگیری کند. کلم، حبوبات، سیب زمینی ، اسفناج، دانه های سبز و گوجه فرنگی غنی از ویتامین C هستند و به جذب آهن موجود در غذاها کمک می کنند.
 
۳- میوه ها:
میوه هایی مثل پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو و انگور منشاء بسیار خوبی برای ویتامین C هستند. هر خانم باردار می تواند در طول روز چندین بار از این گروه استفاده کرده و نیاز خود را به ویتامین هایی مثل A و C برآورده کند.
 
۴- گوشت:
پروتئین که ماده غذایی اصلی برای مادر و نوزادش است، به طور مشخص در این گروه وجود دارد.
 
۵- شیر و ماست:
محصولات لبنی میزان زیادی از احتیاجات غذایی را برآورده می کنند به خصوص کلسیم و پروتئین را که در این مواد می باشد. در طول حاملگی حدود ۳۰ گرم کلسیم در بدن مادر تجمع می یابد که اکثر آن در اواخر حاملگی در جنین ذخیره می شود. کلسیم، ماده اصلی در تشکیل استخوان و دندان است. اگر جذب کلسیم مادر کافی نباشد، جنین از کلسیم استخوان های مادر استفاده می کند که این باعث می شود مادر در آینده زودتر دچار استئوپروز یا پوکی استخوان شود.

منبع: سایت دکتر سلام


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما