مراقبت های هفته پنجم بارداری (بخش دوم)

بارداری فرصتی است تا به طور دقیق مواد غذایی مصرفی خود را مورد بررسی قرار دهید. زیرا انتخاب شما هم بر بدن شما و هم بر بدن کودک تان تاثیر خواهد گذاشت. در این مطلب با توصیه های لازم در هفته پنجم بارداری آشنا شوید تا بتوانید سلامت خود و نوزاد درون شکم تان را حفظ کنید. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 8 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته پنجم بارداری (بخش دوم)
عادات نادرست خود نظیر نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، مواد مخدر و غیره را تغییر دهید زیرا ممکن است سلامت کودک تان را به خطر بیاندازید.
 

هفته پنجم بارداری و ورزش های مناسب برای مادر

اگر تا پیش از این دارای سلامت جسمانی نبوده اید یا مشکلی داشته اید، پیش از شروع به ورزش با پزشک خود مشورت کنید. ورزش کردن انرژی شما را بسیار افزایش می دهد و این برای خانم‌هایی که در سه ماهه اول بارداری خود هستند، خبر خوشحال کننده ای است. زیرا به راحتی خسته می شوند و افزون بر آن ورزش، بدن شما را برای فعالیت‌های فیزیکی دوره بارداری آماده می کند. فعالیت‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید را بشناسید.
 

هفته پنجم بارداری و مراقبت‌های مادر و جنین

مصرف داروها را کنار بگذارید. هر دارویی می‌تواند بر روی رویان تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی‌دانستید باردار هستید و دارو مصرف کرده‌اید حتماً این مسئله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. سرخود و بر اساس توصیه‌های بزرگترها داروهای گیاهی مصرف نکنید. چرا که برخی از داروها برای رشد کودک مضر است. به خصوص آسپرین و ایبوپروفن را حتی الامکان مصرف ننمایید.

عادات نادرست خود نظیر نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، مواد مخدر و غیره را تغییر دهید زیرا ممکن است سلامت کودک تان را به خطر بیاندازید. به سلامت کلی بدن‌تان اهمیت دهید به عنوان مثال با دندان پزشک قرار ملاقاتی بگذارید.
 

هفته پنجم بارداری و تغذیه مناسب برای مادر و جنین

بارداری فرصتی است تا به طور دقیق مواد غذایی مصرفی خود را مورد بررسی قرار دهید. زیرا انتخاب شما هم بر بدن شما و هم بر بدن کودک تان تاثیر خواهد گذاشت.
 
در طول هفته پنجم بارداری:

* یک رژیم غذایی متعادل را در پیش گیرید.

* به خاطر بسپارید که رژیم غذایی متعادل به معنی خوردن یک نوع غذا نیست. شما باید غذاهای متفاوتی را برای دریافت مواد مورد نیاز بدن تان، مصرف کنید. برای یک برنامه غذایی مناسب، به خصوص در طول بارداری و شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.

* حال زمان آن است که بدن خود را هیدراته کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. شما همچنین می‌توانید شیر، آب میوهای 100 % طبیعی یا اسموتی میوه‌ای کم چرب مصرف کنید.

* به محض آگاهی از بارداری خود، باید مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی را آغاز کنید.

* خوردن میزان قابل توجه ویتامین ث می تواند بسیار مفید باشد چرا که اندام های جنین به سرعت در حال رشد است و این ویتامین کمک شایانی به جنین و رشد وی خواهد کرد. منابع ویتامین ث عبارتند از: پرتقال، فلفل قرمز،کیوی و غیره

* ویتامین D نیز برای رشد نوزاد شما بسیار مورد نیاز است. پیاده روی روزانه 15 دقیقه در زیر نور خورشید منبع مناسبی برای کسب این ویتامین می باشد.

* به جای نان سفید، نان سبوس دار مصرف کنید. با این روش فیبر بیشتر و به همان نسبت منیزیم و کرومیوم بیشتری را به رژیم غذایی خود راه می‌دهید. به علاوه زینک، روی، ویتامین ای و ویتامین ب6 خود را فراهم می‌کنید.

* غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان سبوس دار مصرف کنید.
 

هفته پنجم بارداری و ممنوعیت های غذایی

بهتر است از خوردن برخی غذاها در این هفته اجتناب ورزید چرا که حاوی توکسوپلاسموز بوده و سبب نقائص حین تولد و یا سقط جنین در برخی زنان می شود:
1- پنیر پاستوریزه نشده مانند پنیر فتا، پنیر بز و …
2- شیر غیر پاستوریزه، آبمیوه، شراب سیب
3- تخم مرغ خام و یا غذاهایی شامل تخم مرغ خام مثل انواع موس ها
4- گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ
5- ماهی های جیوه ای مانند کوسه ماهی، اره ماهی و …

توکسوپلاسموز همچنین در محل خواب گربه خانگی نیز وجود دارد. از تمیز کردن محل خواب گربه، و یا نزدیک شدن به شخصی که این کار را انجام می دهد، اجتناب ورزید.
 

هفته پنجم بارداری و هشدار ها

1- مصرف داروها را کنار بگذارید: 
هر دارویی می‌تواند بر روی جنین تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی‌دانستید باردار هستید و دارو مصرف کرده‌اید حتماً این مسئله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. سرخود و بر اساس توصیه‌های بزرگترها داروهای گیاهی مصرف نکنید. در صورتی که پزشک خود مراجعه می کنید قبل از تجویز دارو حتما او را از باردار بودن خود مطلع کنید و اگر فراموش کردید او را مطلع کنید مجاز بودن دارو را در اوما دارو یا همان قسمت داروهای نرم افزار ما چک کنید. سلامتی شما آرزوی ماست.
 
2- درد کمر:
درد کمر ممکن است نشانه ای از کرامپ رحمی و سقط بالقوه باشد یا حتی نشانه ای از عفونت و کشیدگی رحم باشد، آن را در هفته پنجم جدی بگیرید.
 
3- محو شدن ناگهانی علائم بارداری:
چنانچه یکی از علائم شایع بارداری در شما محو شد باید به پزشک خود اطلاع دهید.
 
4- درد یک طرفه:
درد یک طرفه مداوم ممکن است نشانه کیست تخمدانی یا حاملگی نابجا باشد.
 
5- خونریزی شدید و مداوم:
ممکن است علامت سقط یا حاملگی نابجا باشد.
 
هفته پنجم بارداری و نکاتی برای پدرها
سعی کنید بدون اینکه  همسرتان از شما بخواهد، در انجام کارهای خانه به وی کمک کنید، مثل جارو کردن، بیرون بردن سطل زباله، و یا شستن ظروف.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما