خواص بی نظیر ادویه کاری

ادویه ها یکی از چاشنی های جدایی ناپذیر در آشپزی و خصوصاً در آشپزی های شرقی محسوب می شوند. ادویه ها علاوه بر طعم بی نظیر، مزایای زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارند. یکی از ادویه های محبوب، ادویه کاری است که قصد داریم در این مقاله از مزایای بی نظیرش برای شما خواننده عزیز راسخون بگوییم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 14 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص بی نظیر ادویه کاری

مقدمه

ادویه کاری مخلوطی از چندین ادویه است. این ادویه به رنگی طلاین روشن و دارای طعم و عطری عالی است.
 
ادویه کاری از مجموعه ای از ادویه ها، از جمله زردچوبه، گشنیز، زیره، شنبلیله و فلفل چیلی تهیه می شود. دیگر ادویه های رایج برای تهیه ادویه کاری عبارتند از زنجبیل، فلفل سیاه، دانه خردل، برگ کاری (زردچوبه هندی) و دانه رازیانه.
 
ادویه کاری به خاطر وجود انواع مختلف ادویه در آن، مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. در ادامه برخی از این فواید را با هم مرور می کنیم. با ما همراه باشید.
 

حاوی ترکیبات و ویژگی های ضد التهابی

از آنجا که ادویه کاری از ادویه هایی مانند زردچوبه، گشنیز و فلفل چیلی تهیه شده، عجیب نیست که بگوییم دارای خواص و ویژگی های ضدالتهابی است.
 
زردچوبه که یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ادویه کاری است، حاوی رنگدانه ای به نام کورکومین است. کورکومین ماده ای است که به خواص ضد التهابی شهرت دارد. این ماده مؤثره با تنظیم پروتئین های التهابی مانند اینترلوکین 6 و فاکتور نکروز توموری آلفا، به کاهش التهاب کمک می کند.
 
در واقع پژوهش های انسانی و حیوانی نشان داده اند که مصرف زردچوبه می تواند علائم التهابی بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، آرتروز و بیماری التهابی روده را تسکین دهد.
 
دیگر ادویه های موجود در پودر کاری مانند فلفل چیلی و گشنیز نیز، دارای خواص و ویژگی های ضدالتهابی هستند. فلفل چیلی حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که به عنوان یک نیروی ضد التهابی قدرتمند عمل می کند. گشنیز نیز از زمان های بسیار قدیم به عنوان یک عامل ضد التهابی در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته و تحقیقات در مورد جوندگان نشان می دهد که درمان با این ادویه ممکن است علائم بیماری های التهابی روده را کاهش دهد.
 

کمک به سلامت قلب

مصرف پودر (ادویه) کاری می تواند از طرق مختلف به سلامت قلب کمک کند. مثلاً تحقیقات نشان داده اند که مصرف این ترکیب می تواند جریان خون و عملکرد شریان های را بخبود بخشیده و در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش دهد.
 
همچنین مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های تهیه شده از زردچوبه و کورکومین می توانند سطح کولسترول را کاهش دهند. برخی دیگر از مطالعات نیز دریافته اند که مصرف ادویه کاری می تواند تأثیرات مطلوبی بر سطح فشار خون انسان داشته باشد. البته برای نتایج قطعی به تحقیقات گسترده تری نیاز داریم.
 
از آنجا که فشار خون، تری گلیسیرید و کلسترول بالا می توانند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهند، مصرف ادویه کاری نقشی جدی در سلامت قلب خواهد داشت.
 

دارای خواص ضد سرطانی

بیشتر ادویه های موجود در ادویه کاری، دارای ویژگی ها و خواص ضد سرطانی هستند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ادویه ها و خصوصاً زردچوبه، می تواند با برخی سلول های سرطانی مقابله کند.
 
کورکومین، ترکیب اصلی فعال در زردچوبه، دارای خواص ضد سرطانی است. این ماده فعال باعث مرگ سلولهای سرطانی شده و با سرکوب مسیرهای خاص سیگنالینگ در بدن، گسترش سلولهای سرطانی را مهار می کند.
 
بر اساس پژوهش های حیوانی، کورکومین می تواند با برخی از انواع سرطان، از جمله سرطان پروستات، سینه، روده بزرگ و مغز، مبارزه کند.
 
تحقیقات به طور مشابه نشان داده اند که سایر ادویه جات موجود در ادویه کاری مانند پودر فلفل قرمز، گشنیز و زیره نیز ممکن است اثرات ضد سرطانی قدرتمندی داشته باشند.
 

سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول های واکنش دهنده موسوم به رادیکال های آزاد کمک می کنند.
 
وجود بیش از حد رادیکالهای آزاد در بدن می تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود، شرایطی که با بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و برخی مشکلات روانی مرتبط است.
 
ادویه کاری حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند کورکومین، کورستین، پینن، لوتئین و زاکسانتین است. بنابراین، افزودن پودر کاریِ سرشار از آنتی اکسیدان به وعده های غذایی می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و خطر البتلا به برخی بیماری کمک کند.
 

پایین آوردن قند خون

مطالعه ای که بر روی 100 هزار نفر انجام شد نشان داد افرادی که به صورت منظم از ادویه کاری استفاده می کنند، قند خونی به مراتب کمتر از افرادی دارند که کمتر از یک مرتبه در ماه این ادویه را به غذاهای خود اضافه می کنند.
 

کمک به حفظ سلامت قلب

تحقیقات انسانی و حیوانی نشان داده اند که کورکومین، ترکیب اصلی موجود در زردچوبه، می تواند به شکل چشمگیری خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با مغز مانند آلزایمر را کاهش دهد.
 

کمک به افزایش افزایش احساس سیری

در مطالعه ای مشخص شد مردانی که در غذاهای روزانه خود 6 تا 12 گرم ادویه کاری می ریزند، به شکلی معنادار احساس گرسنگی و تمایلشان به خوردن غذا کاهش می یابد.
 

دارای ویژگی های ضدقارچی و ضدباکتریایی

پودر کاری حاوی گشنیز و زیره است، این دو دارای اثرات ضد قارچ و ضد باکتریایی دارند.
 

کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش

مطالعات انجام شده بر روی جوندگان نشان داده است که کورکومین (ماده مؤثره موجود در زردچوبه) ممکن است به سیستم هضم شما کمک کند و علائم اختلالات گوارشی را تسکین بخشد، اگرچه تحقیقات انسانی بیشتری لازم است.
 
البته لازم است به این نکته توجه نمایید که این خواصی که ذکر شد مربوط به اجزای تشکیل دهنده ادویه کاری است و تحقیقات مستقلی در مورد این ترکیب انجام نشده است.
 

ادویه کاری را چگونه به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

از آنجا که ادویه کاری ترکیبی از چندین است، می توان از آن برای طعم دادن غذاهای بسیاری استفاده کرد.
 
ادویه کاری طعمی گرم و منحصر به فرد دارد و می تواند در انواع شیرینی ها و محصولات غذایی متنوع استفاده شود.
 
به خاطر داشته باشید که هیچ فرمول و ترکیب خاص و ویژه ای برای تهیه این ادویه ارائه نشده است، بنابراین با توجه به ذائقه خود می توانید مواد تشکیل دهنده آن را کم یا زیاد کنید. برخی ترجیح می دهند ادویه کاری را با فلفل زیاد تند کنند و برخی ترجیح می دهند ادویه کاری شان ملایم تر باشد.
 
وقتی ادویه کاری مناسب با ذائقه خود را تهیه کردید، می توانید آن را به انواع سس، سالاد سیب زمینی، انواع کباب، خورش و سوپ اضافه کنید. در واقع از این ادویه خوش طعم و عالی می توان در تهیه انواع و اقسام مواد غذایی از تخم مرغ گرفته تا سبزیجات، استفاده کرد. بنابراین اگر تجربه استفاده از ادویه کاری را ندارید، بهتر است نترسید و حتماً آن را تجربه کنید.
 
توجه نمایید که به خاطر وجود زردچوبه، ادویه کاری طلایی رنگ است و در نتیجه غذا نیز به همین رنگ متمایل خواهد شد.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما