مراقبت های هفته بیست و چهارم بارداری (بخش دوم)

کلسیم و ویتامین D دو عنصر کلیدی در دوران بارداری هستند. کلسیم باعث رشد استخوان ها و دندان جنین می شود و برای رشد سیستم عصبی، ماهیچه ها و قلب ضروری است. در این مطلب به بیان توصیه ها و مراقبت های هفته بیست و چهارم بارداری خواهیم پرداخت.
پنجشنبه، 17 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته بیست و چهارم بارداری (بخش دوم)
به مقدار زیاد آب بنوشید. زیرا برای ساخت بافت‌های جدید، کمک به هضم غذا، و تشکیل مایع آمنیوتیک، آب کافی لازم است.
 

تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری

شما به راحتی می‌توانید برای تغذیه بارداری خود برنامه ریزی کنید. ما در اینجا چند اصل را که برای تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری باید در نظر بگیرید برای شما آورده ‌ایم:

1- کیف، کشو، ماشین و یخچال خود را از مواد غذایی سالم مانند کراکر گندمی، سیب، ماست کم چرب، پنیر یا آجیل پر کنید.

2- سه وعده غذای کم و اسنک‌‌ هایی سالم را برای میان وعده خود آماده کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی لازم را دریافت می‌کنید.

3- در فواصل منظمی در روز غذاهای مغذی بخورید تا از گرسنگی شدید که می‌تواند منجر به ویار شود، جلوگیری کنید.

4- مواد غذایی خود را از میان این 5 گروه انتخاب کنید: حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و مواد سرشار از پروتئین. سعی کنید مواد غذایی خود را در هر میان وعده حداقل از دو گروه انتخاب کنید. کودک و بدن شما باید مواد غذایی مختلفی را برای فراهم کردن پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی به دست آورد.

5-به مقدار زیاد آب بنوشید. زیرا برای ساخت بافت‌های جدید، کمک به هضم غذا، و تشکیل مایع آمنیوتیک، آب کافی لازم است. شما باید حداقل 10 لیوان آب در روز بنوشید. برای راحتی این کار، یک بطری پر از آب را همیشه در کنار خود داشته باشید.
 

مصرف چه مقدار مایعات در دوران بارداری لازم است؟

تقریبا 8 تا 12 لیوان مایعات در طول روز که تقریبا 1.5 لیتر می شود. آب باید بیشترین قسمت این مایعات را تشکیل دهد. آب بدن را هیدراته نگه می دارد و باعث انتقال مواد غذایی از خون به جنین می شود. همچنین نوشیدن آب باعث جلوگیری از عفونت ادراری و یبوست در دوران بارداری می شود.
 

تامین ویتامین D و کلسیم مورد نیاز بدن در دوران بارداری

کلسیم و ویتامین D دو عنصر کلیدی در دوران بارداری هستند. کلسیم باعث رشد استخوان ها و دندان جنین می شود و برای رشد سیستم عصبی، ماهیچه ها و قلب ضروری است. ویتامینD به جذب کلسیم در بدن کمک می کند و از طریق قرار گرفتن در مقابل آفتاب نیم ساعت در طول روز یعنی در صبح زود قابل تامین است.
 
کلسیم را از منابع غذایی زیر دریافت کنید:
_ محصولات لبنی(شیر، ماست و دوغ)
_ سبزیجات برگ سبز( اسفناج و کاهو)
_ لوبیای سویا
_ بادام
_ انجیر
_ کنجد
_ همچنین ویتامین D  از منابع ماهی، تخم مرغ و شیر بدست می آید.
 

چگونه در دوران بارداری بیشترین جذب را داشته باشم؟

اگر شما رژیم متعادل و درست داشته باشید می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنید. مثلا خوردن قهوه و چای بلافاصله بعد از غذا مانع از جذب شدن آهن غذا می شود. خوردن بیش از اندازه نان و برنج و غلات باعث کاهش جذب آهن، کلسیم و روی در بدن می شود.
 

توصیه های مذهبی

غسل های مستحبی به خصوص غسل جمعه را انجام دهید. از آنجا که گفتن ذکر سبب آرامش و رفع استرس می گردد، بنابراین به مادران باردار توصیه می شود در این دوران با گفتن ذکر و صلوات آرامش را هم برای خود و هم برای جنین تان به وجود بیاورید. خوب است که در اتاق کار یا خواب تان چند گلدان با گل های رنگارنگ طبیعی قرار دهید تا دائم چشمتان به آنها بیفتد زیرا این کار تاثیر زیادی بر روی زیبایی جنین شما دارد.
 

نکاتی برای پدرها در هفته بیست و چهارم بارداری

_ نگرانی و استرس در شما وجود دارد حتی اگر جنین در بدن شما نباشد
_ سعی کنید نگران حال فرزند خود باشید تا آینده او.
_ با همسر خود بازی کنید. این کار باعث کاهش استرس می شود.
_ فیلم های خنده دار با همسر خود ببینید.
_ فقط درباره جنین حرف نزنید درباره مسائل دیگر نیز با همسر خود حرف بزنید.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.