مراقبت های هفته بیست و سوم بارداری (بخش دوم)

ورزش کردن در هفته بیست و سوم بارداری علاوه بر کاهش ناراحتی ها و دردهای بارداری برای جلوگیری از بیماری‌های حاد مانند دیابت بارداری، بسیار مفید است. با این وجود، ورزش‌های بیش از حد سنگین ممکن است خیلی خوب نباشند. ورزش روزانه خود را به 30 دقیقه محدود کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با مراقبت ها و توصیه های هفته بیست و سوم بارداری آشنا نماییم.
چهارشنبه، 16 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته بیست و سوم بارداری (بخش دوم)
جنین از پنج ماهگی به بعد قادر است صداها را بشنود، بنابراین به خصوص از بعد پنج ماهگی، قرائت قرآن اثر بسزایی در روح و روان کودک دارد.
 

علائم هفته بیست و سوم بارداری

1-احساس درد در دنده های مادر:
به وجود آمدن این احساس کاملا طبیعی بوده و مربوط به رشد فرزندتان است. این یک واقعیت است که با به حرکت درآمدن جنین در فضای داخل رحم مادر او می تواند دنده ها و اندام های داخلی مادرش را با مشت و لگد قدرتمند خود تحت تاثیر قرار دهد. در چنین شرایطی، شما مادر باردار ممکن است با درد دنده ها مواجه شوید که معمولا این درد تا پایان دوران بارداری با شما همراه خواهد بود.
 
2-افزایش خطر سقط جنین:
اگر شما مادر باردار سابقه سقط جنین و یا زایمان زودرس را داشته اید، زیاد عصبی و نگران نشوید. چون اگر آرامش و خونسردی خودتان را حفظ کنید، مدیریت کردن وضعیت بحرانی آسان تر شده و امکان بروز برخی اتفاقات ناگوار کم خواهد بود. تا زمانی که هفته های حساس از دوران بارداری شما بگذرد، فقط نوشیدن آب و استراحت کردن به اندازه کافی می تواند به شما و فرزندتان کمک کند.

شما همچنین می توانید با دراز کشیدن بر روی تخت و بالا بردن قسمت پایین بدن خودتان خطر ابتلا به زایمان زودرس را کاهش دهید. اگر با رعایت کردن تمام جوانب کار، مشکل تان باز هم ادامه داشت، بلافاصله با مراقب بهداشتی بیمارستان تماس بگیرید و کمک دریافت کنید. همیشه به یاد داشته باشید که ممکن است به عنوان یک مادر باردار برای امنیت بیشتر خودتان و نگه داشتن فرزندتان نیاز به دارو و مراقبت های بیمارستانی پیدا کنید.

ورزش در هفته بیست و سوم بارداری

اغلب متخصصان بر این باورند که ورزش کردن علاوه بر کاهش ناراحتی ها و دردهای بارداری برای جلوگیری از بیماری‌های حاد مانند دیابت بارداری، بسیار مفید است. با این وجود، ورزش‌های بیش از حد سنگین ممکن است خیلی خوب نباشند. ورزش روزانه خود را به 30 دقیقه محدود کنید.
 

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری

کنترل وسوسه خوردن غذاهای بی فایده در مواقعی که هوس خوردن غذاهایی مثل چیپس، کیک، غذاهای حاضری و شکلات را دارید، سخت است. سعی کنید غذاهای ناسالم را کلا از رژیم غذایی خود کنار بگذارید اما اگر بعد از 2 یا 3 روز خسته شدید از غذاهای جایگزین استفاده نمایید که هوس شما را بدون افزودن کالری بیش از حد برطرف می سازد.

قبل از پخت هرنوع گوشت، چربی های آشکار آن را جدا کنید. روغن و چربی که در سطح سوپ و آبگوشت ها قرار می گیرد را جدا کنید. به جای سرخ کردن غذاها آنها را کباب کنید یا آب پز و بخارپز کنید. برای تفت دادن غذاها از روغن زیتون استفاده کنید و از ماهی تابه های نچسب و یا ماهی تابه هایی استفاده کنید که به مقدار کمی روغن نیاز دارند. برای افزایش کلسیم شیر، پودر سرشیر خشک شده به آن بیفزایید و بیشت از فراورده های لبنی کم چرب یا معمولی استفاده کنید.
 

توصیه های مذهبی

جنین از پنج ماهگی به بعد قادر است صداها را بشنود، بنابراین به خصوص از بعد پنج ماهگی، قرائت قرآن اثر بسزایی در روح و روان کودک دارد. اگر می خواهید که فرزندتان رنگ و روی خوب و زیبا داشته باشد به سراغ دوستان کبد بروید. دوستان کبد عبارتند از : روغن زیتون، روغن ماهی، کره، خیار، کاهو، کاسنی، کنگر، هویج، شیرخشت، زرشک و عناب. توصیه شده است که سوره “توحید” را هر روز 50 بار بعد از نماز صبح بخوانید و هر شب تسبیحات حضرت زهرا را پیش از خواب بخوانید.
 

عوارض خوردن دارو در بارداری

هیچگاه در دوران بارداری دارو را بدون نسخه پزشک مصرف نکنید. مصرف بعضی از داروها در این دوران می توانند عوارض زیادی به روی جنین داشته باشند. در زیر فهرست بعضی داروها و عوارض احتمالی جنینی و نوزادی آن ها آمده است:
پروژسترون: نقایص قلبی، مذکر شدن جنین مونث
تتراسایکلین: تغییر رنگ دندان های جنین از زرد به قهوه ای
استربتومایسین: آسیب شنوایی نوزاد
وانکومایسین: آسیب به گوش و کلیه نوزاد
وراپامین: نقص اندام های جنین
دیوریتیک ها: کاهش پلاکت نوزاد و خونریزی نوزاد
وارپاین: ضدانعقاد
لیتیوم: اختلال قلبی و عروقی نوزاد
ایندومتاسین: خونریزی مغزی نوزاد و مشکلات روده ای پس از تولد
 

نکاتی برای پدرها در هفته بیست و سوم بارداری

_ بهتر است زمان های آزاد خود را با همسر و فرزند باشید. در این زمان درباره آینده فرزند خود صحبت کنید.
_ تصمیم بگیرید چه مدت پس از زایمان مرخصی می گیرید و به همسرتان کمک می کنید. وظایف خود را مطابق با نیازها برنامه ریزی کنید.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.