احترام به همسر، راه رسیدن به سعادت

هر چقدر محبت شما نسبت به خانمتان بیشتر باشد، سختی ها و مشکلات زندگی نمی‌تواند باعث اذیت شدن همسرتان شود. بهترین روشی که باعث محبت می شود، حفظ کردن احترام و شخصیت زن است اگر احترام بیشتر باشد، محبت نیز بیشتر خواهد شد. بزرگان دین، راه رسیدن به معنویات را در گرو احترام به خانواده می‌دانستند.
شنبه، 19 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
احترام به همسر، راه رسیدن به سعادت
هنر خوب گوش دادن به حرف های همسر یکی از موثر ترین روش ها در ایجاد پایداری و محبت در بین زن و شوهر است.
 

مقدمه 

در دنیای که به سمت بدی پیش می‌رود شما سعی کنید خوب باشید و وارد قافله آنها نشوید.یکی از این بدی های که دنیای غرب به جهانیان منتقل کرده، بد رفتاری و بی احترامی به همسر است. این بی احترامی به همسر به کشور ما هم منتقل شده و برخی از خانواده ها هستند که شخصیت زن را آسیب می‌زنند و احترامی برای آنها قائل نیستند. درست در مقابل این تصور غربی ها که هیچ ارزشی برای زن و خانواده قائل نیستند، نگاه اسلام وجود دارد که مردان را با تمام وجود سفارش کرده است که به همسران، مادران و خواهران خود احترام بگذارند. 

شما بعد از ازدواج، بیشترین ارتباط را با همسرتان دارید و نحوه معاشرت شما می‌تواند امید به آینده را در او افزایش یا کاهش دهد. سعی کنید رفتار خودتان را شایسته کنید و بیشترین احترامات را تقدیم همسرتان کنید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند؛ بهترین شما کسی است که برای خانواده اش بهتر باشد و من بهترین شما برای خانواده ام هستم. زنان را کسی گرامی نمی‌دارد مگر انسان بزرگوار و کسی به آنها اهانت نمی‌کند مگر انسان فرومایه و پست. [1] 
 

احترام به همسر، راه رسیدن به سعادت

تصور غلط، رفتار درست
یک تصور غلطی که برخی افراد دارند این است که؛ با ازدواج کردن مالک زن می‌شوند و هر رفتاری که بخواهند می‌توانند انجام دهند. در حالی که در این سفر زندگی و برای سپری کردن فراز و نشیب های آن تا رسیدن به سر منزل مقصود باید یاور و در کنار همسرتان باشید. امام على( علیه السلام) فرمودند؛ : زن ، گُل است ، نه پیشکار . پس در همه حال ، با او مدارا کن ، و با وى ، به خوبى همنشینى نما تا زندگى ات باصفا شود. [2] شما خدمتکار نگرفته اید که دستورات شما را اجرایی کند، بلکه همسری گرفتید که قرار است یاور شما باشد. پس رفتار محترمانه و سرشار از عشق با همسرتان داشته باشید تا خسته و دلسرد نشود. 
 
سیره بزرگان در نحوه برخورد با همسر
زندگی بزرگان ما بر این منش بوده که همسرشان را احترام می‌گذاشتند و کوچکترین بی احترامی را نسبت به آنها انجام نمی‌دادند.«دختر امام خمینی(رحمة الله) می‌گوید؛ خیلی به مادرم اظهار محبت و علاقه می‌کردند و مقید بودن این اظهار محبت را جلوی ما فرزندان هم علنی کنند، احترام فوق‌العاده ای برای خانم قائل بوده و در طول شصت سال زندگی، هیچ وقت یک لیوان آب از خانم نخواست.» [3] 

در برخورد با همسرتان نباید جایگاه و مقام خود را بهانه کنید و بگویید من فلان جایگاه را دارم باید بهترین احترامات را به من بکنند و من هیچ وظیفه ای ندارم. هر کسی می‌خواهد به درجات بالاتر برسد باید اخلاق خودش را نیکو کند و بهترین رفتارهای خود را تقدیم همسرش کند و هیچ خجالتی هم نداشته باشند. 
 
گوش دادن باعث احترام به همسر می‌شود
هیچ وقت مشکلات و سختی های کاری خود را بهانه نکنید تا از شنیدن حرف های همسرتان فرار کنید. چون هنر خوب گوش دادن به حرف های همسر یکی از موثر ترین روش ها در ایجاد پایداری و محبت در بین زن و شوهر است. گوش دادن در همه مراحل اجتماعی موثر است اما اصلی که در زندگی زناشویی، رعایت اش بیش از سایر روابط احساس می شود. 

«فرزند علامه جعفری می‌گوید؛ هیچ گاه سختی و مشکلات مربوط به کارهای خویش را با خود به خانه نمی‌آورد. اگر هم خسته بود، به سخنان همسرش نیکو گوش میداد و اظهارات معقول و منطقی را می‌پذیرفت و از کوشش های همسرش مدام در مناسبت های مقتضی قدردانی می‌کرد.»[4]
 
نحوه صدا زدن می‌تواند محبت و احترام را بیشتر کند
واژه های مناسبی را برای صدا زدن همسرتان انتخاب کنید. چون کلمات دارای انرژی مثبت و منفی هستند اگر با کلمات محترمانه و عاشقانه، همسرتان را صدا بزنید باعث می‌شود تا محبت شما در قلب او بیشتر شود و احترام او را حفظ کرده اید. همه افراد دوست دارند که دیگران خطاب های خوب و محترمانه نسبت به آنها داشته باشند، خطاب های خوب را از همسرتان دریغ نکنید اگر به دنبال آرامش و آسایش هستید، چون کلمات خوب باعث می‌شود تا حال همسرتان خوب باشد و این انرژی را به شما نیز انتقال می‌دهد. 

«مرحوم فلسفی در خاطراتش می‌نویسد؛ در برخوردها (با خانم)، کمال احترام را به یکدیگر می‌گذاشتیم. ایشان هر وقت مرا صدا می‌زدند، (آقا) خطاب می‌کردند. من هم هر وقت ایشان را صدا می زدم، (خانم) خطاب می کردم. این یکی از ارکان حفظ محبت و احترام در خانواده است. [5]

نکته: سعی کنید در تمام مراحل زندگی، همسرتان را شاد نگه داشته باشید و احساس رضایت از زندگی را در او بوجود بیاورید. از همسرتان تشکر کنید حتی برای کارهای کوچکی که انجام داده است چون باعث امنیت روانی در او می‌شود و این باعث رشد و پیشرفت در زندگی شما خواهد شد.محبت کردن به همسرتان را فراموش نکنید چون خودتان ضرر خواهید کرد. 

پی نوشت :
[1] پاینده، نهج الفصاحه، صفحه 472
[2] من لا یحضره الفقیه، جلد 3، صفحه 556 ح 4911 
[3] امیر رضا ستوده، پا به پای آفتاب: گفته‌ها و ناگفته‌ها از زندگی امام خمینی (س)،تهران: انتشارات پنجره، جلد 1،صفحه 92،97،به نقل از فریده مصطفوی. 
[4] غلامرضا گلی زواره،سرای اهل صفا با دوران کودکی، محیط تربیتی و روابط خانوادگی دانشوران و پارسایان آشنا شویم، قم: موسسه فرهنگی مکتب القرآن الکریم، به نقل از علیرضا جعفری فرزند علامه محمد تقی جعفری، صفحه 269
[5] فلسفی، خاطرات و مبارزات حجت الاسلام و المسلمین فلسفی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صفحه 66


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.