4 قدم برای داشتن رضایت از زندگی

شاید آن تصوری که از زندگی داریم برای ما اتفاق نیفتد و یک زندگی ساده داشته باشیم. اما آن چیزی که مهمتر از داشتن یک زندگی لاکچری یا یک زندگی ساده است، طرز تفکر ما است که رضایت مند باشیم یا ناراضی. ما در این نوشتار می‌خواهیم به راه های که ختم به رضایتمندی شما می‌شود اشاره کنیم.
پنجشنبه، 23 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
4 قدم برای داشتن رضایت از زندگی
همیشه در زندگی خودتان سعی را بر این بگذارید تا زیبایی های زندگی تان را ببینید و از وجود کمی ها و کاستی ها برای خودتان فرصت پیشرفت درست کنید. 
 

مقدمه 

رضایتمندی یک خواسته همگانی است و رضایتمندی چیزی نیست که همینطور اتفاق بیفتد. باید برای آن تمرین کنید. درست مثل ورزش و موسیقی که باید مدام تمرین کنید تا پیشرفت کنید و بتوانید موفق شوید. رضایتمندی نیاز به آموزش دارد تا این هنر در وجود شما نهادینه شود، تا بتوانید از کمترین امکانات بهترین استفاده و لذت را ببرید. 
 
نکته مهم
نکته بسیار مهمی را که باید به آن توجه داشته باشیم این است که آسایش مطلق در این دنیا محال است.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند؛ الرّاحهُ فِی الدُّنیا مستحیله. آسایش و راحتی(مطلق) در دنیا محال است. [1] 
تصوری که ما از زندگی سرمایه داران و سلبریتی ها داریم و آنها را راضی و خرسند می‌دانیم و فکر می‌کنیم آنها بخاطر داشتن سرمایه از زندگی خود احساس رضایت دارند، یک تصور اشتباهی است. چون آنها هم مشکلاتی دارند که آن همه سرمایه را به کام آنها تلخ می‌کند. مع کلّ فرحهٔ ترحهٔ،به دنبال هر خوشی یک ناخوشی و ناراحتی وجود دارد. [2] باید بدانیم که داشتن راحتی مطلق در این دنیا امکان پذیر نیست. 

آنهای که از زندگی خودشان احساس رضایت ندارند چند توصیه به آنها دارم و می‌خواهیم با یکدیگر چند قدم برداریم تا به مسیر رضایتمندی برسیم پس خودتان را آماده کنید تا با ما همراه باشید. 
 

1. نگرش تان را تغییر بدهید

قدم اولی که باید برداریم این است که تفکر خودمان را نسبت به زندگی عوض کنیم. روانشناسان معتقدند چنانچه فردی احساس کند زندگی‌اش آن چیزی نیست که به دنبال‌اش بوده و رضایت و لذت کافی را از روند زندگی دریافت نمی‌‌کند بهتر است به جای جنگیدن و تغییر اوضاع و شرایط بیرونی ابتدا از درون خود شروع کند نحوه تفکر و نگرش خود را نسبت به خواسته‌‌هایش تغییر دهد. اکثراً افراد بر‌این باورند برای داشتن زندگی خوب و تغییر در حال‌شان بهتر است تغییراتی در زندگی خود به‌وجود آورند. روانشناسان معتقدند بهتر است قبل از تغییر محل زندگی، شغل و خیلی تغییرات اساسی دیگر در زندگی ابتدا از درون خود شروع کنید. 
 

2. زندگی را راحت بگیریم

همه ی ما در زندگی با مشکلاتی رو به رو می شویم و با آنها دست و پنجه نرم می کنیم ولی گاهی اوقات حل مشکلات از دسترس ما خارج می‌شوند و دلیلش هم رفتارهای خود ما است که زندگی را با خواسته های نابجای خود سخت کردیم . اگر مشکلات زندگی را آسان بگیرید، بدون شک به راحتی از پس آنها بر خواهید آمد. وقتی به زندگی خودمان نگاه عمیق می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که خیلی به خودمان سخت گرفتیم و خودمان را در گرداب نارضایتی غرق کردیم.  پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: تَهاوَنُوا بِها فَانَّهَا ما اهانَهَا قَومٌ الّا هَناهم الله العیش. زندگی را راحت بگیرید؛ زیرا هیچ ملتی زندگی را راحت نگرفت، مگر این که خداوند زندگی را بر آنان آسان نمود. [3]

تلنگر: زندگی سخت نیست ولی ما آن را سخت گرفتیم و خودمان را به تکلّف می‌اندازیم و زمانی که به آنها نرسیم احساس نارضایتی پیدا می‌کنیم. نگرش خودتان را عوض کنید. 
 

3. پرهیز از زندگی خود با دیگران

یکی از کارهای اشتباهی که سبب می‌شود تا شیرینی و رضایتمندی از زندگی را تبدیل به تلخی و نارضایتی از زندگی کنیم این است که زندگی خودمان را با زندگی دیگران مقایسه می کنیم. پیامبر اسلام فرمودند: هرگز به آنچه در دست دیگران است، چشم ندوزید(و زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه نکنید) زیرا اندوه انسان بسیار طولانی خواهد شد و حسرت وی پایان نمی‌پذیرد و نعمت های که خداوند در اختیارش قرار داده کوچک می‌شمارد و در نتیجه شکر و سپاس او اندک خواهد شد. پس همواره در زندگی ات به پایین تر از خود بنگر. [4] 

دوتا نکته درباره مقایسه کردن وجود دارد. 

نکته اول:
 وقتی پیوسته در حال مقایسه کردن باشید،‌ باعث می‌شود نسبت به کسانی که از شما موفق‌ترند یا شرایط بهتری دارند،‌خصمانه برخورد کنید. وقتی در مورد دیگران پیش داوری می‌کنید و بر اساس برداشت‌های خود آنها را از خود موفق‌تر می‌بینید، در واقع این موقعیت را فراهم می‌کنید که آنها از شما موفق‌تر باشند.
 
نکته دوم:
 ما معمولاً بدترین‌های خودمان را با بهترین‌های دیگران مقایسه می‌کنیم. مقایسه کردن زندگی‌تان با دیگران همیشه نشانه بازنده بودن است چون همیشه کسانی هستند که بهتر از شما «به نظر می‌رسند» و به نظر زندگی بهتری نسبت به شما دارند. از اینها گذشته، ما معمولاً بدترین چیزهایی که درمورد خودمان می‌دانیم.
 

4. مثبت باشید، مثبت نگاه کنید، مثبت رفتار کنید 

همیشه در زندگی خودتان سعی را بر این بگذارید تا زیبایی های زندگی تان را ببینید و از وجود کمی ها و کاستی ها برای خودتان فرصت پیشرفت درست کنید. مثبت نگری روشی است برای بازگرداندن توجه از ناخوشایندها به خوشایند های زندگی است. در این روش امور فرح بخش وارد فضای روانی فرد می‌شود و زیبای های زندگی برای او کشف می‌شود و زمانی که زیبای ها را کشف کردید آن وقت است که رضایتمندی ها به زندگی شما سرازیر می‌شود. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: زیبای های زندگی تان را کشف نمایید. [5] 

پی نوشت: 
[1] محمدباقرمجلسی، بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1403ق، جلد 78، صفحه 95.
[2] لیثی واسطی‌، علی‌بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، قم‌: موسسه فرهنگی دار الحدیث‌، 1376، صفحه 134.
[3] معانى الاخبار، صفحة 288. 
[4] عیون الحکم و المواعظ، صفحه 520.
[5] محمد بن علی ابن‌بابویه،امالی صدوق، مترجم محمدباقر کمره ‌ای، تهران: کتابچی، 1376 ، صفحه 201.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.