چگونه زندگی مشترک موفقی داشته باشیم؟

زندگی مشترک یک دوره ای جدیدی در زندگی ماست که باید با آگاهی وارد آن بشویم و الا در این اقیانوس پر رحمت خداوند، غرق می‌شویم. اگر با آگاهی وارد شویم نه تنها غرق نمی‌شویم بلکه رحمت فراوان خداوند را احساس می‌کنیم، نکاتی که باید بیشتر به آن دقت شود را در این مقاله بیان کردیم .
دوشنبه، 3 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
چگونه زندگی مشترک موفقی داشته باشیم؟
با همدیگر در مورد احساسات خودمان صحبت کنیم .
 
چکیده : زندگی مشترک یک دوره ای جدیدی در زندگی ماست که باید با آگاهی وارد آن بشویم و الا در این اقیانوس پر رحمت خداوند، غرق می‌شویم. اگر با آگاهی وارد شویم نه تنها غرق نمی‌شویم بلکه رحمت فراوان خداوند را احساس می‌کنیم، نکاتی که باید بیشتر به آن دقت شود را در این مقاله بیان کردیم .

تعداد کلمات 1218 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

چگونه زندگی مشترک موفقی داشته باشیم؟

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه :

 زندگی مشترک دروازه ای است به سوی دنیای دیگر که با زندگی مجردی تفاوت گسترده ای دارد اگر زوجین اطلاعات کافی در مورد این دنیای زیبا نداشته باشند، نمی‌توانند طاقت بیاورند برای مثال؛ کسی که می‌خواهد سفری برود برای خودش تمام زاد و توشه را فراهم می‌کند تا اینکه در بین سفر دچار مشکل نشود، ما هم که می‌خواهیم وارد این دنیای مشترک بشویم، باید با آگاهی وارد شویم تا اینکه در بین مسیر زندگی خسته نشویم  و به قولی نکند پای خودمان را روی ترمز زندگی بگذاریم و نتوانیم مسیر را ادامه بدهیم.
متاسفانه بسیاری از افراد وقت نمی‌کنند مطالعه بکنند و یا اینکه کلاس های آموزشی شرکت بکنند. ما در این مقاله سعی می‌کنیم مطالبی روان و ساده را در اختیار مردم عزیز قرار بدهیم تا اینکه مورد استفاده آنها قرار بگیرد، و بتوانند زندگی شیرینی برای خودشان بسازند.

نکات های مختلفی را که باید در مورد آنها بیشتر تفکر کنیم، چه آنهایی که به قبل ازدواج مرتبط هست چه آنهایی که به بعد از زندگی مربوط است. 

1. انتخاب درست:

برای اینکه سفری دل نشین داشته باشیم، و سفرمان با خنده و شادی شروع کنیم، نیاز به یک همسفر خوب داریم که بتواند روزهای سختی را هم  با مدیریت خودش تبدیل به شادی بکند. 
بسیاری از افراد در ابتدای دوران عاشقی احساسی تصمیم می‌گیرند و بعد از ازدواج تازه عاقل می‌شوند، در حالی که به قول شهید زین الدین؛ انسان باید عاقلانه ازدواج بکند و عاشقانه زندگی را ادامه بدهد، پس در اولین گام باید عاقل باشیم و تحت تاثیر عواطف قرار نگیریم و با منطق خود همسر مومنه و مذهبی برای خودمان انتخاب بکنید. 
 

2 . نیاز به سرپرست :

مشکل بسیاری از خانم های امروز این است که می‌گویند؛ ما دوست نداریم آقا بالا سر داشته باشیم و به ما امر و نهی بکند و زندگی را برای ما ضیق بکند و ما را محدود به همان چهار دیواری بکند، ما خودمان می‌توانیم برای زندگی خود تصمیم بگیریم، اصلا نیازی به شوهر نداریم (باید گفت؛ هر جامعه و گروهی خواه بزرگ یا کوچک باید سرپرست و مسئولی داشته باشد حتی اگر دو نفر برای مدت محدودی بخواهند در یک مسیر همراه باشند یکی باید مسئولیت سفر را بر عهده بگیرد، یا مثلا در هواپیما دو نفر در آن باشند یکی مسئول پرواز می‌شود و دیگری تحت فرمان او، خانواده هم به عنوان یک اجتماع کوچک باید سرپرست داشته باشد) [1] 
آن ناخدای که باید کشتی زندگی را به سلامت به ساحل برساند کسی نیست جز مرد زندگی، نمی‌خواهم جنبه مذهبی را وارد بحث کنم تا برخی فکر نکنند که فقط اسلام[2] بیان کرده سرپرستی بر عهده مردان باشد و در مقابل، برخی ها ژست دفاع از خانم ها بگیرند. 
کلیو دالسون_یک خانم روانشناس غربی است_می گوید؛ (مردان، همیشه عملی تر فکر می‌کنند، بهتر قضاوت می‌کنند، سازمان دهنده بهتری بوده و بهتر هدایت می‌کنند. پس، برتری روحی مردان بر زمان چیزی است که طراح آن، طبیعت میباشد، هر چقدر خانم ها بخواهند با این واقعیت مبارزه بکنند بی فایده خواهد بود، چون خانم ها حساس تر هستند خانمها  این حقیقت را قبول بکنند که به نظارت آقایان در زندگی خودشان احتیاج دارند) [3] 
 

3 . با همدیگر در مورد احساسات خودمان صحبت کنیم :

به طرف مقابل خودمان بگوییم که از چه کارهای متنفر هستیم و روی آنها حساس هستیم، اگر طرف مقابل ما آگاهی داشته باشد که ما روی چه نکاتی حساس هستیم سعی می‌کند خودش را با رفتارهای ما مطابقت بدهد و کارهای را که ما متنفر هستیم را کمتر انجام دهد، کسی که نداند ما روی چه نکاتی حساسیت داریم، قطعا او کارهای خودش را انجام می‌دهد چون نسبت به ما آگاهی ندارد و آن کسی که باید آگاهی را به وجود بیاورد خود ما هستیم. (چیزی که از آن آگاهی ندارید، ممکن است به شما صدمه بزند، هر چه اطلاعات شما راجع به کسی بیشتر باشد، بهتر می توانید تشخیص دهید که آیا همسر خوبی برای شما خواهد بود یا نه. هر چه دانسته های تان در مورد کسی کمتر باشد احتمال اینکه از دست او عصبانی یا دلسرد و دلشکسته شوید بیشتر خواهد بود) [4]
 

4 .اطمینان را در زندگی به وجود بیاوریم :

شما و همسرتان برای اینکه یک زندگی خوب را بخواهید شروع کنید، باید حس اطمینان و اعتماد را در بین خودتان به وجود بیاورید تا در بلند مدت از آن حس اطمینان، لذت زندگی آرام را بچشید و دخالت ها و صحبت های مردم در زندگی خودتان ترس نداشته باشید.
 نکته: این نکته را هم دقت داشته باشید که لزومی ندارد داستان‌های را برای همسر خودمان تعریف کنیم که حس اعتماد را از بین ببرد و ما را پیش او خار گرداند، در حالی خودمان تصور کنیم با گفتن آن داستان حس اعتماد و اطمینان در بین ما بیشتر می‌شود در حالی که این حرفا نتیجه برعکس دارد. 
 

5 .حفظ کردن عفت و نگاه خود از نامحرم:

یکی از آفاتی که دامان بعضی ها را گرفته و آنها را به منجلاب کشیده و زندگی ها را به تباهی کشید بحث رابطه های هست که زوجین بعد از ازدواج با جنس مخالف خودشان برقرار می‌کنند است و باعث سست شدن دیوار های زندگی خودشان می‌شوند که با یک باد این ساختمان زندگی را بر سر آنها آوار می‌کند و صدمات آن را فرزندان و خود زوجین می‌خورند، 
نکته آخر؛ آقا و خانم عزیز،( سعی کنید نگاه های خودتان را از نامحرمان حفظ کنید) [5]و با همدیگر مهربان باشید و بدانید که زندگی خوب و آرام خریدنی نیست بلکه کسب کردنی است. 

پاورقی : 
[1] سید حسن موسوی، مدیریت زندگی برای مرد امروز، چاپ ثامن الحجج(عج الله) نوبت چاپ اول ، تهران: نشر احقاف 1388 ، صفحه 13 و15و16
[2] آیه شریفه 34  سوره نساء که می فرماید:  الرِّجَالُ قَوّاَمُونَ عَلی النِّساءِ بِمَا فَضلَ اللَّهُ بَعْضهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ بِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ  فَالصالِحَت قَانِتَاتٌ حاَفِظاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظ اللَّهُ
مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتری هایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است، و بخاطر انفاق هایی که از اموالشان (در مورد زنان) می کنند. و زنان صالح، زنانی هستند که متواضع اند، و در غیاب (همسر خود،)اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده، حفظ می کنند
[3]همان منبع شماره یک
[4]باربارا دی آنجلس، آیا تو همسر مناسبی برای من هستی، مترجم، نسرین گلدار و ناهید رشیدی،چاپ سوم، تهران: چاپ سهند 1390. صفحه152/3
[5]قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ(آیه 30 سوره نور) 
به مؤمنان بگو چشم هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند; این براى آنان پاکیزه تر است; خداوند از آنچه انجام مى دهند آگاه است!

منبع :
قرآن کریم 
سید حسن موسوی، مدیریت زندگی برای مرد امروز، چاپ ثامن الحجج(عج الله) نوبت چاپ اول ، تهران: نشر احقاف 1388 
باربارا دی آنجلس، آیا تو همسر مناسبی برای من هستی، مترجم، نسرین گلدار و ناهید رشیدی،چاپ سوم، تهران: چاپ سهند 1390

بیشتر بخوانید :
قول های زن و شوهر موفق در زندگی مشترک
موفقیت در زندگی مشترک
اعتماد و صمیمیت رمز موفقیت در زندگی مشترک
8 نکته کلیدی برای استحکام زندگی زناشویی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.