چگونه صمیمیت را در زندگی خود افزایش دهیم؟ (بخش دوم)

شما هم می‌توانید صمیمیت و عشق را در زندگی خودتان داشته باشید و از وجود آن لذت ببرید به شرطی که اخلاق و رفتار خودتان را مدیریت کنید. خوشبختی و صمیمیت را کسی به شما هدیه نمی‌دهد بلکه باید برای بدست آوردن آن تلاش کنید. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 13 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
چگونه صمیمیت را در زندگی خود افزایش دهیم؟ (بخش دوم)
اگر فرد خشن و سخت گیری باشید، تحمل شما برای افراد خانواده سخت خواهد شد و بودن در کنار شما برای آنها هیچ لذتی ندارد.
 

مقدمه 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «متأسفانه غرب، خانواده را، یعنی کانونی را که برای مرد و بخصوص برای زن محیط امن و آرامش است، از دست داده. بسیاری از خانواده‌ها متلاشی شده‌اند. بسیاری از زنان تا آخر عمر تنها زندگی می کنند. بسیاری از مردان، زنِ مورد نظر خود را نمی‌یابند و بسیاری از ازدواج ها در اولین سال های پیدایش از بین می رود.»[1] 

اگر غافل شویم و نگاه خودمان را به سمت غرب داشته باشیم، زندگی ما شبیه آنها خواهد شد، زندگی که هیچ لذت و صمیمیتی در آن وجود ندارد. شبیه غربی ها شدن، هنر نیست. هنر آن است که خودتان باشید و بهترین عملکرد را در چارچوب خانواده داشته باشید. صمیمیت و رفاقت در زندگی مشترک نیاز به تمرین و بکار بستن روش های دارد تا در زندگی شما بوجود بیاید. 
 

راهکارهای افزایش صمیمیت در زندگی مشترک

1. سرزنش کردن را کنار بگذارید 
وقتی یک اتفاق ناگواری در زندگی شما افتاد، سریعا جبهه نگیرید و به همسرتان نگویید که تقصیر تو بود که این اتفاق افتاد! بلکه لحن کلام خودتان را تغییر دهید و با آرامش کامل بگویید این حوادث ممکن است برای همه رخ بدهد. پس خودتو ناراحت نکن. در این مواقع رفتار بزرگ منشی شما باعث محبوبیت بیشتر‌ شما شده و نیز فرصت تدبیر و تفکر‌ را برای مدیریت حوادث به هر دوی شما می‌دهد.با کمی صبر و متانت می توانید صمیمیت را در خانواده خود ایجاد کنید. 
 
2. آسان بگیرید اما سهل انگار نباشید
اگر فرد خشن و سخت گیری باشید، تحمل شما برای افراد خانواده سخت خواهد شد و بودن در کنار شما برای آنها هیچ لذتی ندارد و همیشه باعث رنجش خاطر آنها می شوید. پس سعی کنید با رفتاری کریمانه نسبت به همسرتان برخورد کنید و زندگی را برای او سخت نگیرید. امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) فرمودند: پاداش هر انسان مومنِ آسان گیر و نرم خو، بهشت است. [2] 

نکته: آسان گیر بودن غیر از این است که شما سهل انگار و بی موالات باشید و نسبت به نوع رفتار با نامحرم و نوع پوشش خانم یا شوهرتان در مقابل نامحرم بی اهمیت باشید. 

همسر امام خمینی (قدس سره) گفتند؛ آقا در آغاز زندگی مان، دو چیز به من سفارش کرد و دیگر تا آخر عمر درخواستی نداشت. فرمود؛ مراقب واجب و حرام باش، مستحبات و مکروهات شما به من ربطی ندارد. امام در زندگی خصوصی فرزندان و حتی خانمش دخالت نمی‌کردند. تا زمانی که خلاف شرع پیش نمی آمد. 
[3] 
 
3. توقع بیجا نداشته باشید 
می‌توان گفت که علت بسیاری از نارضایتی ها و ناراحتی ها در زندگی مشترک این است که توقع، خواسته و یا انتظار یکی از زوجین از طرف دیگر برآورده نشده است. فردی که ازدواج کرده، دوست دارد برای خودش تفریحاتی داشته باشد و گاهی هم با دوستانش رفت و آمد کند، نباید او را محصور کنید و توقع داشته باشید که با هیچ کس ارتباط نداشته باشد. این توقع های بی جا باعث خواهد شد تا ارتباط سالم و صمیمی در بین شما ایجاد نشود. توقع های منطقی داشته باشید تا طرف مقابل شما احساس آرامش داشته باشد. 
 
4. از زحمات یکدیگر قدردانی و تشکر کنید
این نکته را باید بدانید که کلمات در زندگی شما معجزه می‌کنند. وقتی به خانه آمدید از زحمات همسرتان تشکر و قدردانی کنید. یا اینکه از شوهرتان بخاطر کار کردن، تشکر کنید. همواره همسرتان را تایید کرده و به خاطر تمام کارهایش چه کوچک و بزرگ او را تحسین کنید. وقتی شوهر یا خانم ببیند که شما قدردان زحمت های او هستید، یک احساس آرامش پیدا می‌کند و محبوب قلب او می شوید. این تشکرات ساده مانند قرص های آرام بخش می‌توانند روح و روان همسرتان را آرام کنند و در بین شما صمیمیت را بوجود میاورد. 

همسر شهید حاج محمد نصر اصفهانی می‌گوید: تمام کسانی که به خانه ما رفت و آمد داشتند، می‌دیدند که او در خانه چه قدر به من کمک می‌کند. اعتقاد داشت که مرد باید در درون خانه به همسرش کمک کند. وقتی که کار می‌کردم، همسرم بسیار از من تشکر می‌کرد و همین، تمام ناهمواری های زندگی را برایم آسان می‌کرد. [4]
 
5. تعریف و تمجید عاقلانه
هر فردی دوست دارد که کارهای او مورد توجه اعضای خانواده و به خصوص همسرش واقع شود و او را با کلمات زیبا مورد عنایت و لطف خودش قرار دهد. اگر از کارهای شوهر یا همسرتان تعریف کنید، خیلی زود در قلب های یکدیگر جا پیدا خواهید کرد، به شرطی که تعریف شما خالصانه و درست باشد. نه اینکه بخواهید به دروغ و تملق از همسرتان تعریف کنید، چون او متوجه خواهد شد که این رفتار شما واقعی نیست و باعث کدورت و کینه می‌شود. این را باید بدانید که همسرتان به حمایت و تحسین شما نیاز دارد. او برای آن که همیشه با شور و نشاط باشد به تحسین‌تان نیاز دارد وگرنه به خانواده‌اش بی‌رغبت می‌شود و زندگی را به کام شما تلخ می کند.

پی نوشت :
[1] مقام معظم رهبری، ۱۳۷۶/۰۷/۳۰
[2] سید اصغر ناظم زاده‌قمی، جلوه های حکمت، قم: بوستان کتاب، 1375، چاپ دوم، صفحه 524
[3] رجایی، غلامعلی، برداشت هایی از سیره امام خمینی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی (س)، 1392،جلد 1،صفحه 39
[4]نجاتعلی صادقی‌گویا،ره‌یافته عشق مجموعه خاطرات شهید سرتیپ حاج محمد جعفر نصر اصفهانی، قم: نشر شاهد 1380، چاپ اول، صفحه 153


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.