چگونه عصبانیت همسرمان را کنترل کنیم ؟ (بخش اول)

اگر همسرتان واقعا عصبانی است و شما قادر به گفتگو با او نیستید و نمی‌توانید وضعیت را ادامه دهید، بگذارید بداند که لازم است کمی دور شوید و از موقعیت پیش آمده فاصله بگیرید. در این نوشتار با چند روش برخورد با همسر عصبانی و آرام کردن خشم و عصبانیت او آشنا خواهید شد.
جمعه، 29 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه عصبانیت همسرمان را کنترل کنیم ؟ (بخش اول)
اگر شوهر شما برای کنترل خشم خود مشکلی دارد، عصبانی‌تر شدن شما و بیش‌تر شدن خشم‌تان قطعا کمکی به حل مشکل نخواهد کرد.
 

مقدمه

زندگی واقعی مانند افسانه‌ها نیست. ازدواج – حتی ازدواج‌های خوب- سختی‌هایی دارد. مشکلات زیادی وجود دارد که ممکن است پس از ازدواج و در زندگی زیر یک سقف اتفاق بیفتد. همین آدم‌ها را به جایی می‌کشاند که گاهی ندانند چه کار باید انجام بدهند و به شریک زندگی‌شان چه باید بگویند. یکی از موقعیت‌هایی که بعد از ازدواج ممکن است در آن گیر بیفتید، این است که متوجه شوید یک شوهر عصبانی دارید. و نه فقط شوهری که گاهی اوقات عصبانی است، بلکه کسی که در اغلب مواقع دچار خشم و عصبانیت می‌شود. اگر احساس می‌کنید که خشم شوهر شما باعث شده که زندگی مشترک‌تان دچار مشکل شود، خواندن این مقاله را ادامه دهید. در این نوشتار با چند روش برخورد با همسر عصبانی و آرام کردن خشم و عصبانیت او آشنا خواهید شد.
 

روش برخورد با همسر عصبانی و آرام کردن خشم و عصبانیت او

۱. در برخورد با همسر عصبانی آرام بمانید
اگر اجازه دهید که خشم‌ در وجودتان بالا بگیرد و هم‌اندازه‌ی خشم و عصبانیت شوهرتان شود، قطعا بازنده خواهید بود! اگر شوهر شما برای کنترل خشم خود مشکلی دارد، عصبانی‌تر شدن شما و بیش‌تر شدن خشم‌تان قطعا کمکی به حل مشکل نخواهد کرد. در عوض، تمام تلاش‌تان را برای حفظ خونسردی و آرامش‌تان به کار ببندید و صبر کنید تا اوضاع آرام شود.
 
۲. سعی کنید چیزها را از منظر او ببینید
بهترین کار این است که سعی کنید متوجه شوید که شوهرتان از کجا آمده‌است. اگر او به وضوح داستان را توضیح نمی‌دهد، شما خودتان می‌توانید از او سوال کنید، به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که شوهرتان از کجا آمده‌است. گاهی اوقات صرف وقت برای تغییر زاویه‌ی دید شما کافی است تا به شما کمک کند تا ببینید شاید واقعا چیزهایی وجود دارد و او حق دارد که عصبانی باشد. و حتی اگر هم دلیلی منطقی برای ناراحت شدن نداشته باشد، گاهی اوقات انتقال این حس که شما می‌کوشید او را درک کنید، برای خاموش کردن خشم و عصبانیت او کافی است.
 
۳. در برخورد با همسر عصبانی با او صادق باشید
اگر به نقطه‌ای رسیدید که احساس کردید خشم او واقعا دارد زندگی مشترک‌تان را خراب می‌کند، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با او صادق باشید. با این حال، زمانی که این کار را انجام می‌دهید، باید زمان مناسبی را به دقت انتخاب کنید. نباید این گفتگو را وسط یک بحث و جدل یا زمانی که او به شدت عصبانی است، انجام بدهید. در عوض، باید حسابی فکر کنید و زمان مناسبی را برای نزدیک شدن به او و مطرح کردن حرف‌هایی که در دل دارید انتخاب کنید. ممکن است بهتر این باشد که برای توضیح نگرانی‌های‌تان نامه‌ای بنویسید و به او توضیح بدهید که لازم است تغییراتی در رفتارش صورت بگیرد.

اگر او احساس می‌کند که شما حالت تهاجمی دارید، پس به احتمال زیاد حرف‌های‌تان را هم گوش نمی‌دهد به این دلیل که در موضع دفاعی قرار خواهد گرفت. شما باید به او نشان دهید که دوست دارید رابطه‌ی بین‌تان را بهبود ببخشید و قصد دارید به او به هر شیوه‌ای که مقدور است کمک کنید.
 
۴. او را تشویق کنید که از افراد حرفه‌ای کمک بگیرد
یک مسئله متفاوت و پیچیده معمولا باعث بروز خشم می‌شود. به عنوان مثال، خشم می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:
– احساس ناامنی
– اضطراب
– افسردگی
– اختلال کم‌توجهی- بیش فعالی
– اختلال وسواس فکری- عملی
– PTSD (اختلال استرس پس از آسیب روانی)
– اختلال دو قطبی

در حالی که ممکن است به نظر برسد که شوهرتان تصمیم دارد خشم‌اش را در مقابل شما خالی کند و بر این باور است که برای کنترل وضعیت تلاش می‌کند، به احتمال زیاد خودش اصلا احساس نمی‌کند که اوضاع را تحت کنترل دارد. این احتمال وجود دارد که خشم و عصبانیت او در اثر یک مشکل اساسی ایجاد شده‌است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در این صورت سریع‌ترین و موثرترین روش برای درمان همسرتان این است که علت و ریشه‌ی عصبانیت او را کشف کنید. با این حال، برای رسیدن به نتیجه‌ی درست شوهرتان باید با یک متخصص بهداشت روان صحبت کند. به این ترتیب علت ریشه‌ای خشم او مشخص خواهد شد. شما می‌توانید او را تشویق کنید که این گام‌‌ها را بردارد، اما به هیچ عنوان نمی‌توانید او را برای این کار مجبور کنید.
 
۵. زمانی که احساس می‌کنید لازم است، ‌از او دور شوید
اگر او واقعا عصبانی است و شما قادر به گفتگو با او نیستید و نمی‌توانید وضعیت را ادامه دهید، بگذارید بداند که لازم است کمی دور شوید و از موقعیت پیش آمده فاصله بگیرید. از خانه بیرون بروید و کمی پیاده‌روی کنید یا به اتاق دیگری بروید. مکانی را پیدا کنید که بتوانید در آن آرام بمانید و روی اعصاب‌تان مسلط شوید. گاهی اوقات این فاصله، دقیقا همان چیزی است که برای به آرامش رسیدن قبل از بازگشت شما نیاز دارد.
 
۶. به او کمک کنید تا خودمراقبتی را تمرین کند
هرچند شما بر همه‌ی کارهایی که شوهرتان انجام می‌دهد کنترل ندارید، اما فرصت‌هایی برای کمک به تشویق خودمراقبتی در او خواهید داشت. کمک‌اش کنید که شب‌ها خواب و استراحت کافی داشته باشد، برخی روزها را در هفته به ورزش و انجام تمرینات بدنی اختصاص بدهد، و گزینه‌ّهای سالم‌تری را برای رژیم غذایی او انتخاب کنید. عدم مراقبت از خود می‌تواند نقش مهمی در احساسات مردم ایفا کند. هر چه‌قدر از نظر فیزیکی بهتر از خودتان مراقبت کنید، با چالش‌های سلامت روان که برای‌تان پیش می‌آیند، راحت‌تر دست و پنجه نرم خواهید کرد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.