چگونه عصبانیت شوهرتان را کنترل کنید

مرد، با سختی های که در طول روز دارد احتمال عصبانی شدن آن بیشتر است. خانم باید هنر داشته باشد تا بتواند این خشم را کنترل کند و از شدت آن بکاهد. با تکرار و تمرین، می‌توانید خودتان را آماده تمام مشکلات کنید و در برابر سختی ها کمر خم نکنید.
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
چگونه عصبانیت شوهرتان را کنترل کنید
بد اخلاقی و عصبانیت فرد می تواند یکی از آزار دهنده ترین مشکلات یک رابطه زناشویی باشد. بسیاری از رابطه ها به خاطر این رفتار بد از بین می رود.
 

مقدمه

بد اخلاقی و عصبانیت و زود از کوره در رفتن در بسیاری از آدم ها و بویژه در برخی از آقایان وجود دارد و همواره موجب بحث و جدل و ایجاد اختلاف در خانواده می شود. مرد، در خارج از خانه با سختی ها و مشکلات زیادی روبرو می‌شود و با همان افکار پریشان و خسته وارد منزل می‌شود و منتظر یک حرفی از طرف اعضای خانواده خودش است تا همه این سختی های روز را با عصبانیت بر سر همسر و خانواده خودش خالی کند. بد اخلاقی و عصبانیت فرد می تواند یکی از آزار دهنده ترین مشکلات یک رابطه زناشویی باشد. بسیاری از رابطه ها به خاطر این رفتار بد از بین می رود.
 

رفتار خانم ها در قبال عصبانیت شوهرشان متفاوت است:

1.یک دسته از خانم ها در مقابل عصبانیت همسرشان موضع می‌گیرند و برای این که کم نیاورند آنها هم شروع می‌کنند به پرخاشگری و با این کارشان اوضاع را بدتر می‌کنند و آتش خشم مرد را شعله ور تر می‌کنند و ممکن است برخورد فیزیکی هم صورت گیرد.
2.گروهی هم هستند که شروع می‌کنند به گریه و زاری کردند. این گروه هم مورد تایید نیستند.
3.خانم های که فهمیده و با هوش هستند، گرفتاری ها و مشکلات شوهرشان را در نظر می‌گیرند و سعی می کنند در برابر عصبانیت و خشم همسرشان، صبر کنند تا عصبانیت همسرش کم شود. این صبر شما باعث می‌شود تا شوهرتان زودتر آرام شود و بعد از آرامش احتمال اینکه از شما معذرت خواهی کند هم خیلی زیاد است.

نکته: اینکه شما چگونه بتوانید خشم شوهرتان را کنترل کنید یک هنری است که باید آن را آموزش ببینید.
 

توصیه اسلام

توصیه اسلام به خانم های که شوهرشان فرد بد اخلاق است این است که در مقابل رفتار آنها صبر کنند و سعی کنند تا کیان زندگی را حفظ کنند.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هر زنی که در برابر بد اخلاقی های شوهرش، بردباری کند خداوند، ثواب عمل آسیه را به وی عطا خواهد کرد. (1) در حدیث دیگری آن حضرت فرمودند: بهترین زن از شما کسی است که هرگاه شوهرش را خشمناک دید بگوید؛ در مقابل خواسته های تو تسلیم هستم تا از من راضی نشوی، خواب به چشمم نمی‌رود. (2)

نکته: آنهای که هدف شان حفظ زندگی مشترک شان است باید سعی کنند تا احادیث و سخنان ائمه را در زندگی خودشان پیاده کنند.

با این کارها، عصبانیت همسرتان را کم کنید:

1.عامل محرک را شناسایی کنید

 معمولا کسانی که عصبانی می شوند برای توجیه رفتار غلط خود تقصیر را به گردن عوامل و افراد مختلف می اندازند اما اگر عصبانیت شوهر شما به دلیل منطقی و یا غیر منطقی است در هر صورت در حالتی اتفاق افتاده است که او از لحاظ فکری و یا روحی در شرایط بدی قرار گرفته است.همواره یک عامل محرک باعث ایجاد عصبانیت و رفتارهای پرخاشگرانه در افراد می شود.زمانی که شوهرتان در حالت نرمال و آرام است با او صحبت کنید و از او بپرسید که چه مسائل و شرایطی باعث عصبانیت و حس تنش در او می شود. با شناخت این عوامل و شرایط و جلوگیری از به وجود آمدن آن می توانید از عصبانی شدن شوهرتان و عواقب بعد از آن جلوگیری کنید.

توجه: این هم یک هنری است که خانم های باهوش از آن بهره مند هستند. شما هم سعی کنید خانم با هوش باشید.
 

2.شما نقش خودتان را خوب اجرا کنید

 همان طور که خانم ها خوش شان نمی آید یک نفر دائما به آنها بگوید این کار را بکن، آن کار را نکن؛ مردها نیز دلشان نمی‌خواهد همسرشان مدام از آن‌ها بخواهد که تغییر کنند و اکثر مردها از این‌که همسرشان دائم بخواهد آن‌ها را تغییر دهد، خشمگین می‌شوند.شما باید همسرتان را به همان شکلی که هست قبول کنید و با رفتارهای خودتان سعی کنید تا بر روی او تاثیر بگذارید نه اینکه مدام به او تذکر دهید و خواهان تغییر او باشید.
 

3.آرام باشید

عصبانیت، غذایش عصبانیت نیست. وقتی همسرتان عصبانی است و شما علت عصبانیت آن را فهمیده اید، حتی اگر شما موضوع عصبانیت او هستید، سعی کنید در آن موقعیت شما نیز عصبانی نشوید زیرا به هم ریختن اوضاع و فضا تنها باعث ادامه مشاجرات شده و اوضاع را بدتر از پیش خواهد کرد. در آن موقعیت سعی کنید آرام باشید، حتی اگر حق با شماست، بحث درباره موضوع را به وقت دیگری موکول کنید.

نکته: باید تمرین کنیم و باور نماییم که دیگر مجرد نیستیم؛ بپذیریم مسئولیت های ما سنگین تر شده است و دوران تجرد با دوران تاهل فرق دارد؛ بنابراین باید دوستی ها رفت و آمد ها فرق کند و برنامه ریزی جدیدی مطرح شود. زن و شوهر باید در تلاش باشند که نکاتی جدید درباره یکدیگر بیاموزند و هر روز آن را بکار ببرند و به مثبت اندیشی بپردازند. باید تمرین و تکرارِ نکات جدید در جهت بهبود زندگی و رابطه زناشویی، تا انتهای زندگی ادامه داشته باشد.(3)
 

یک توصیه کلی به خانم ها و آقایان

شخصی نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) آمد تا عملی را بیاموزد که بدان خود را همواره مورد سنجش قرار دهد و بتواند نسبت خود را با خدا و بهشت ارزیابی کند. در روایت آمده است: شخصی از پیامبر اسلام پرسید: «ای فرستاده خدا! کاری به من یاد بده که میان آن عمل و بهشت فاصله ای نباشد.» پیامبر فرمود: «عصبانی مشو و از مردم چیزی طلب مکن و آنچه را برای خود می پسندی برای مردم نیز همان را بپسند»

پی نوشت:
[1] محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1407 ق ، جلد 100، حدیث 30، صفحه 247.
[2] همان، جلد 100، حدیث 45، صفحه 239.
[3] پیمان آزاد، عشق و ازدواج، چگونه در زندگی مشترک احساس امنیت و رضایت کنیم؟ تهران: ذهن آویز، 1390، چاپ: 1، صفحه 200
[4] حسین بن محمدتقی نوری، مستدرک الوسائل، قم: آل البیت، 1408  جلد 7، صفحه 222؛ امالی طوسی، صفحه 507؛ بحارالانوار، جلد 27، صفحه  72


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.