چگونه عصبانیت همسرمان را کنترل کنیم ؟ (بخش دوم)

یکی از موقعیت‌هایی که بعد از ازدواج ممکن است در آن گیر بیفتید، این است که متوجه شوید یک شوهر عصبانی دارید. و نه فقط شوهری که گاهی اوقات عصبانی است، بلکه کسی که در اغلب مواقع دچار خشم و عصبانیت می‌شود. اگر احساس می‌کنید که خشم شوهر شما باعث شده که زندگی مشترک تان دچار مشکل شود، خواندن این مقاله را ادامه دهید.
جمعه، 29 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه عصبانیت همسرمان را کنترل کنیم ؟ (بخش دوم)
وقتی شوهری دارید که مدام با خشم دست و پنجه نرم می‌کند، مهم است که یاد بگیرید چگونه مرزهای خود را مشخص کنید.
 

روش برخورد با همسر عصبانی و آرام کردن خشم و عصبانیت او

1. سعی نکنید مادر او باشید
آخرین چیزی که شوهر شما نیاز دارد، این است که سعی کنید مانند مادرش رفتار کنید. او را (به خصوص در مقابل دیگران) سرزنش نکنید. این کار فقط وضعیت را بدتر خواهد کرد. به یاد داشته باشید که هرچند ممکن است همسرتان مانند یک کودک رفتار کند، اما او یک مرد بالغ و بزرگ است. رفتار با او به عنوان یک کودک تنها بر شما و روابط شما تأثیر منفی می‌گذارد.
 
2. در برخورد با همسر عصبانی خودتان را سرزنش نکنید
یکی از محصولات جانبی خشم، سرزنش دیگران است. زمانی که شریک زندگی‌تان فردی عصبانی است، ممکن است گاهی واقعا خسته و ناامید شوید. ممکن است مدام در موقعیتی قرار بگیرید که انگار برای همه چیز و همه کار مقصر هستید.

مهم است که همیشه در ذهن داشته باشید که این روش شوهرتان برای مقابله با احساساتی است که در درون‌اش جریان دارد؛ هر مشکلی که پیش می‌آید تقصیر شما نیست. به محض این‌که پذیرش مسئولیت چیزهایی را که شوهرتان سعی دارد به خاطرش ما را متهم کند شروع کنید، اوضاع فقط بدتر می‌شود. شما ممکن است فکر کنید که انجام این کار راهی برای بهبود وضعیت است، اما ابدا این‌طور نیست. او بیش از همه خوشحال خواهد بود که همه‌ی تقصیرها را به گردن شما بیندازد و خیال خودش را راحت کند.
 
3. مرزهای خود را مشخص کنید
وقتی شوهری دارید که مدام با خشم دست و پنجه نرم می‌کند، مهم است که یاد بگیرید چگونه مرزهای خود را مشخص کنید. شما باید به او بگوئید که چه چیزهایی را قبول می‌کنید و چه چیزهایی برای‌تان قابل قبول نیست. هنگامی‌ که مرزهای خود را مشخص می‌کنید، باید به آن‌ها کاملا پایبند باشید. اگر یک بار به او نشان دهید می‌تواند مرزها را زیر پا بگذارد، او بازم هم به انجام این کار ادامه خواهد داد. قرار نیست به این دلیل که شوهرتان مشکلی دارد و در حال کنار آمدن با احساسات و افکار خود است،‌شما مدام لگدمال شوید. اطمینان حاصل کنید که او می‌داند که شما نمی‌خوانید با هیچ گونه بی‌احترامی یا بدرفتاری کنار بیایید.

اگر متوجه شدید که در این موقعیت گیر افتاده‌اید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که با یک درمانگر صحبت کنید. وقتی که زندگی مشترک‌تان چنین وضعیتی دارد، ممکن است دیدن و تشخیص خط بین چیزهایی که تقصیر شماست و چیزهایی که در رخ دادن‌شان تقصیر نداشته‌اید، دشوار باشد. صحبت کردن با یک درمانگر مفید است، زیرا یک شخص ثالث بدون اینکه دوست یا عضو خانواده‌تان باشد اوضاع و شرایط زندگی شما را تحت بررسی قرار خواهد داد. آن‌چه شما دنبال‌اش هستید، یک دیدگاه عینی و مشاوره‌ی حرفه‌ای است.

اگر شوهرتان مایل است به مراکز مشاوره ازدواج مراجعه کند، عالی خواهد بود، اما اگر تمایلی به انجام این کار نداشته باشد آن وقت است که شما باید خودتان به یک مشاور مراجعه کنید. شما همچنین می‌توانید از درمان آنلاین استفاده کنید که به راحتی برای همه در دسترس است و می‌توانید از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.
 
4. اجازه ندهید که با شما بدرفتاری کند
بین داشتن یک شوهر عصبانی و داشتن یک شوهر خشن تفاوت وجود دارد. اگر شوهر شما به لحاظ جسمی شما را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، مهم‌ترین کاری که باید انجام بدهید این است که خود را به جای امنی برسانید. این بدان معنا نیست که شما باید برای همیشه از رابطه‌ی ازدواج‌تان خارج شوید، بلکه به این معنی است که باید خود را در جایی امن نگه دارید تا بتوانید راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنید و چاره‌ای بیندیشید.

رفتار خشونت‌آمیز فقط به معنای سوء استفاده‌ی فیزیکی نیست. اگر شوهرتان به لحاظ کلامی و عاطفی شما را مورد آزار و اذیت قرار بدهد، ممکن است زندگی مشترک‌تان آسیب ببیند. طول می‌کشد تا بعضی افراد متوجه شوند که این رفتار هم به اندازه‌ی سوء استفاده‌ی فیزیکی آزاردهنده است، هرچند به طور متفاوتی شما را دچار آسیب می‌کند. به هر روی اجازه ندهید که شوهرتان شما را در موقعیتی قرار بدهد که سلامت روان‌تان دچار آسیب شود.

اطلاعاتی که در این مقاله گنجانده شده‌است بیش‌تر برای کسانی است که یک همسر عصبانی دارند، که به آن‌ها آسیب نمی‌رساند. باید تاکید کنیم که اگر شما در موقعیتی قرار دارید که مجبور به تحمل سو‌ء استفاده‌ی فیزیکی هستید، مهم است که‌‌ همین حالا از همسرتان دور شوید. سپس، می‌توانید به یک درمانگر و سایر افراد حرفه‌ای مراجعه کنید و در مورد گام‌های بعدی تصمیم بگیرید.
 
5. یادتان باشد که کمی شفقت و دل‌رحمی داشته باشید
اگر شوهر شما با خشم خود مشکل داشته باشد، به خرج دادن کمی صبر و آرامش می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. به خاطر داشته باشید که خشونت معمولا از چیزهای دیگری نشات می‌گیرد و این احتمال هم وجود دارد که شوهرتان خودش هم از این اوضاع راضی نیست و در تلاش برای حل مشکل است.

وقتی رفتارهای دیگران اشتباه است، قضاوت کردن‌شان کاری ندارد، اما شما به عنوان یک همسر، باید شیوه‌هایی برای نشان دادن عشق، محبت و صبرتان داشته باشید. پشتیبانی و حمایت شما از همسرتان می‌تواند به او کمک کند. اگر می‌توانید او را راضی کنید که به مشاور مراجعه کند، بگذارید بداند که اگر دوست دارد شما هم تمایل دارید با او همراه باشید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.