آنچه از خواص سیر خام باید بدانید (بخش دوم)

از جمله خواص سیر خام برای سلامتی می توان به تقویت ناخن‌، رفع سفیدی مو، کاهش شوره سر، جلوگیری از مسمومیت غذایی، درمان تبخال، جلوگیری از  نیش حشرات، درمان پسوریازیس، جلوگیری از چین و چروک اشاره کرد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 18 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از خواص سیر خام باید بدانید (بخش دوم)
سیر توانایی جلوگیری از چین و چروک، خطوط، لکه‌های تیره و علائم پیری را دارد.
 

آنچه از خواص سیر خام باید بدانید

1. کمک به رشد مو
خواص سیر برای مو شامل افزایش رشد موها می‌شود. ریزش مو یکی از مشکلات رایج است که زنان و مردان را درگیر می‌کند. به هرحال، مردان با افزایش سن، بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. این مشکل می‌تواند باعث طاسی در مردان مسن شود. ریزش مو می‌تواند به دلیل عوامل خارجی و داخلی مانند تغییرات هورمونی، استرس، آلودگی، کمبود خواب، کمبود مواد مغذی و رژیم غذایی ناسالم به وجود بیاید. یافتن درمان‌های طبیعی که به رشد مو و جلوگیری از ریزش آن کمک کنند اهمیت زیادی دارد. یکی از راه‌های عالی برای رفع ریزش مو، سیر  است.
 
۲. جلوگیری از چین و چروک
اگر می‌خواهید خواص سیر را بدانید، از خاصیت آن در جلوگیری از چین و چروک غافل نشوید. سیر توانایی جلوگیری از چین و چروک، خطوط، لکه‌های تیره و علائم پیری را دارد. ثابت شده است افرادی که سیر را در رژیم غذایی خود دارند، نباید نگران چین و چروک، خطوط و دیگر علائم پیری باشند. خاصیت جلوگیری از چین و چروک را به ترکیب طبیعی موجود در سیر به نام آلیسین نسبت می‌دهند که در هنگام خرد شدن یا له شدن سیر تشکیل می‌شود. آلیسین یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌های دنیا محسوب می‌شود.

آلیسین که یک آنتی اکسیدان قوی است، توانایی مهار فعالیت رادیکال‌های آزاد را دارد و در نتیجه با خطوط و چین و چروک ناشی از اشعه ماوراء بنفش مبارزه می‌کند. زمانی که در برابر آفتاب و اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرید، آنزیم‌هایی به نام متالوپروتئیناز‌ در بدن ساخته می‌شوند. این آنزیم‌ها به بافت‌های همبند آسیب می‌رسانند و باعث ایجاد خطوط و چین و چروک می‌شوند. رادیکال‌های آزاد، تولید آنزیم‌های خطرناک متالوپروتئیناز‌ را نیز افزایش می‌دهند.

سیر خام، علاوه بر آزاد کردن آلیسین، درمان خانگی خوبی برای چین و چروک نیز محسوب می‌شود زیرا سرشار از مواد معدنی آنتی اکسیدانی مانند سلنیوم و زینک است. همچنین، سیر خام به مقدار کافی ویتامین C دارد. ویتامین C موجود در سیر خام بیشتر از ویتامین C موجود در گوجه فرنگی تازه است. مردم معمولا از خوراکی‌های سرشار از ویتامین C برای جلوگیری از فرآیند پیری استفاده می‌کنند. زیرا ویتامین C نقش مهمی را در تولید کلاژن ایفا می‌کند. ویتامین C در رفع مشکلات التهابی پوست و رنگیزه‌دار شدن آن موثر است.
 
3. درمان پسوریازیس
پسوریازیس یک مشکل پوستی غیر مسری است که افراد در هر گروه سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم پسوریازیس شامل راش‌های صدفی خارشی می‌شود. این مشکل پوستی به دلیل عوامل محیطی و ژنتیکی به وجود می‌آید. راه‌های مختلفی از جمله رتینوئید، کورتیکواستروئید، نوردرمانی و داروهای بیولوژیک برای درمان پسوریازیس وجود دارد. به هر حال، می‌توان پسوریازیس را با مواد طبیعی که به راحتی در آشپزخانه یافت می‌شوند درمان کرد. در میان درمان‌های خانگی برای پسوریازیس، نباید سیر را نادیده گرفت.
 
4. رفع تراشه‌های زیر پوست
ورود تراشه‌های چوب یا فلز زیر پوست بسیار آزار دهنده است. راه‌های زیادی برای رفع آن وجود دارد اما سیر خام نیز درمانی است که نباید آن را نایده بگیرید. توانایی سیر خام در خارج ردن این تراشه‌ها را به خواص ضد باکتری آن نسبت می‌دهند. اگر به این مشکل دچار هستید، یک تکه نازک سیر خام را بر ناحیه آسیب دیده بگذارید و روی آن باند بگذارید. اجازه بدهید چند ساعت بماند. اگر به دنبال نتیجه بهتر هستید، باید این درمان را چند هفته تکرار کنید.
 
5. درمان بیماری پای ورزشکاران
افراد مبتلا به بیماری پای ورزشکاران، ترک‌هایی را بین انگشتان پای خود دارند. پای ورزشکاران باعث خارش طولانی مدت می‌شود بنابراین آزاردهنده است. علی رغم نامش، نیازی نیست ورزشکار باشید که به آن مبتلا شوید. این مشکل به دلیل راه رفتن بر سطح‌های خیس یا در رختکن باشگاه‌ها که دارای قارچ هستند به وجود می‌آید.

درمان پای ورزشکاران کار آسانی نیست و درمان‌های زیادی مانند اسپری‌ها، کرم‌ها، ژل‌ها یا داروهایی با میزان موفقیت مختلف برای آن وجود دارد. زیرا این قارچ‌ها بعد از درمان نیز باقی می‌مانند. درنتیجه، بسیاری از افراد، قبل از گرفتن نتیجه لازم، درمان را متوقف می‌کنند. بیماری پای ورزشکاران به راحتی بازمی‌گردد و بیماران مبتلا به آن بسیار اذیت می‌شوند.

خوشبختانه، با افزایش استفاده از درمان‌های خانگی طبیعی برای درمان مشکلات و بیماری‌های متعدد، مواد طبیعی زیادی برای درمان پای ورزشکاران وجود دارد. این یکی از خواص سیر خام نیز است. همه ما می‌دانیم که سیر به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی و ضد قارچی خود شهرت دارد که به رفع این مشکل کمک می‌کنند. سیر، حاوی آجوئن – یک ترکیب فعال – است که توانایی مبارزه با قارچ را دارد. بنابراین سیر در درمان بیماری پای ورزشکاران موثر است.
 
6. جلوگیری از  نیش حشرات
محافظت از خود و خانواده در برابر نیش حشرات اهمیت زیادی دارد زیرا نیش حشرات باعث مریض شدن شما می‌شود. فکر نکنید نیش حشرات فقط باعث خارش و سوزش می‌شود. نیش حشرات باعث بیماری و مشکلات جدی مانند چیکونگونیا، تب دنگی، تب زیکا و غیره نیز می‌شود. می‌توانید از دفع کننده‌های حشرات موجود در فروشگاه‌ها استفاده کنید. اما جالب است بدانید که حشرات سیر را دوست ندارند. بنابراین سیر یک دفع کننده قوی حشرات محسوب می‌شود.
برای جلوگیری از نیش حشرات، به ترکیبی از روغن سیر، موم زنبور عسل و وازلین نیاز دارید تا به عنوان دفع کننده حشرات به پاها و بازوهای خود بمالید.
 
7. درمان تبخال
تبخال به هرپس دهانی نیز شهرت دارد. در افراد مبتلا به تبخال ، تاول‌های دردناک، کوچک و پر از مایعی بر روی بینی، لب‌ها، دهان  و چانه ظاهر می‌شود. تبخال از ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می‌آید. اگر شما یا شریک جنسی‌تان دچار تبخال هستید باید از بوسیدن و رابطه جنسی دهانی اجتناب کنید. زیرا تبخال مسری است. باید بدانید که ویروس هرپس سیمپلکس کاملا درمان نمی‌شود. می‌توانید تبخال را درمان کنید اما ویروس آن در بدن شما باقی می‌ماند. زمانی که مریض می‌شوید، سیستم ایمنی شما ضعیف می‌شود و تاول‌های پر از مایع دوباره در بدن شما به وجود می‌آیند.

سیر درمان شگفت انگیزی است که می‌تواند به درمان تاول و جلوگیری از بروز دوباره آن کمک می‌کند. سیر خام یک ماده طبیعی است که همیشه در آشپزخانه‌ها یافت می‌شود. سیر به دلیل داشتن خواص ضد باکتری شهرت دارد که می‌تواند به کشتن باکتری‌های عامل تاول کمک ‌کند. استفاده از سیر در کنار دیگر مواد درمانی، فرآیند درمان تبخال را تسریع می‌کند. ایندول -۳- کاربینول، ترکیب موجود در سیر، در تقویت سیستم ایمنی که نقش مهمی در مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس و ایجاد دوباره تبخال ایفا می‌کند، تاثیر دارد. به علاوه، سیر دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند برخی از مشکلات پوستی را درمان کند. آلیسین موجود در سیر خام، با خرد شدن یا له شدن سیر خام آزاد می‌شود. آلیسین، فرآیند درمان را سرعت می‌بخشد. تاثیرات ضد التهابی سیر خام برای کاهش ورم، التهاب و درد ناشی از تبخال مفید است.
 
8. جلوگیری از مسمومیت غذایی
گنجاندن سیر خام در رژیم غذایی روزانه به جلوگیری از مسمومیت غذایی ناشی از باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک اورئوس، اشریشیا کُلی و سالمونلا جلوگیری می‌کند. خواص ضد باکتری سیر را می‌توان به این ویژگی سیر نسبت داد. سیر از گذشته‌های دور  به غذاهای مختلف اضافه شده است.
 
9. کاهش شوره سر
شوره سر، برای اکثر افراد آزاردهنده است. این افراد در پوشیدن لباس‌های تیره راحت نیستند. شوره، باعث خارش پوست سر نیز می‌شود. دلیل اصلی شوره سر، ناشناخته است. به هر حال، رشد زیاد یتروسپوروم اوال – قارچی که در پوست سر وجود دارد – دلیل اصلی شوره سر محسوب می‌شود. اما برخی دیگر رشد بیش از حد قارچ کاندیدا را دلیل این مشکل می‌دانند. شوره سر را می‌توان با شامپوها و نرم کننده‌های خاص درمان کرد. به هر حال، گاهی وقت‌ها یافتن یک محصول مناسب کار سختی است. خوشبختانه، درمان‌های خانگی متعددی برای این مشکل وجود دارد. یکی از آن‌ها سیر است چرا که سیر خرد شده آلیسین دارد – ترکیب فعالی که دارای خواص ضد کاندیدا و ضد قارچ است.

برای درمان شوره سر می‌توانیم سیر را به صورت خوراکی و موضعی استفاده کنیم. برای بهره‌مند شدن از خواص سیر باید سیر را له کرده تا آلیسین آزاد کند و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. پس از آن می‌توانید سیر له شده را به غذاهای خود اضافه کنید. می‌توانید از سیر له شده به صورت موضعی نیز استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سیر، روغن سیر یا آب سیر می‌توانند باعث بروز حساسیت در برخی افراد شوند. اگر پوست‌تان حساس است باید آب سیر را قبل از استفاده موضعی، با مواد دیگر رقیق کنید.
 
10. رفع سفیدی مو
رفع سفیدی مو، غیر ممکن به نظر می‌رسد. به هر حال می‌توانید بدون استفاده از محصولات شیمیایی و فقط با استفاده از سیر خام موهای سفید خود را تیره کنید. سیر موهای شما را حجیم‌تر نیز می‌کند. شگفت انگیز است، نه؟
 
11. تقویت ناخن‌ها
سیر خام ماده‌ای طبیعی بوده و برای داشتن ناخن‌هایی محکم مفید است. ناخن‌ها در برابر عفونت آسیب‌پذیرند و عفونت باعث زرد و لکه‌دار شدن آن‌ها می‌شود. خواص ضد قارچی سیر توانایی تقویت ناخن‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر عفونت را دارند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.