آنچه از خواص سیر خام باید بدانید (بخش اول)

گیاه سیر به رفع عفونت باکتریایی و درمان عفونت سینوس کمک می‌کند. همچنین سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود که به کشتن باکتری‌های مضر و افزایش باکتری‌های مفید کمک می‌کند. ویتامین C و مواد مغذی ضروری موجود در سیر مانند سولفور و سلنیوم ، سیستم ایمنی را تقویت کرده و آن را قادر به مبارزه با عفونت می‌کنند. با ما همراه باشید.
شنبه، 17 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از خواص سیر خام باید بدانید (بخش اول)
سیر می‌توانند در رفع حساسیت‌ها به شما کمک کنند. مواد شیمیایی موجود در سیر در کشتن ویروس‌ها، عفونت‌های باکتریایی و قارچی موثرند.
 

آنچه از خواص سیر خام باید بدانید

1. مبارزه با کمبود آهن و کم‌خونی
با وجود این‌که آمریکا کشوری با سطح زندگی بالا است اما بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت آن به دلیل رژیم غذایی ناسالم، مصرف چربی و کمبود پروتئین به کم‌خونی دچارند. اکثر افراد می‌دانند که کمبود آهن به کم‌خونی منجر می‌شود. اما در واقع، کم‌خونی، همان کمبود هموگلوبین در سلول‌های خون است که بر توانایی خون در انتقال اکسیژن به سلول‌ها و دفع دی اکسید کربن تاثیر می‌گذارد. علائم کم‌خونی، خستگی، ضعف، تنگی نفس، سرگیجه و غش، تپش قلب، رنگ پریدگی، قاعدگی زیاد و مشکل در تمرکز هستند. برای جلوگیری یا درمان کم‌خونی به داروها یا درمان‌های دارویی نیاز نیست. خوراکی‌های زیادی هستند که می‌توانند در رفع کمبود آهن یا کم‌خونی به شما کمک کنند.

یک خوراکی مهم برای رفع کم‌خونی و کمبود آهن سیر است که نباید آن را نادیده گرفت. گنجاندن سیر در رژیم غذایی افرادی که دچار کم‌خونی هستند بسیار توصیه می‌شود. سیر، سیستم ایمنی این افراد را تقویت می‌کند. همچنین مصرف سیر به شکل‌های مختلف می‌تواند جذب آهن را افزایش داده و گردش خون را تقویت کند. سیر در افزایش جذب آهن موثر است زیرا دی آلیل سولفید موجود در آن تولید فروپورتین – پروتئین مسئول جذب و تولید آهن – را افزایش می‌دهد. دی آلیل سولفید، متابولیسم آهن را نیز تسریع می‌کند. در نتیجه، سیر از کمبود آهن و کم‌خونی جلوگیری کرده و آن را درمان می‌کند.
 
2. بهبود زندگی جنسی
سیر، یک محرک جنسی محسوب می‌شود چرا که خواص تقویت قوای جنسی دارد. این خواص و آلیسین موجود در سیر به گردش خون کمک کرده و جریان خون در اندام‌ها جنسی زنان و مردان را افزایش می‌دهند. بنابراین، مصرف متعادل سیر اهمیت زیادی دارد چرا که بوی آن می‌تواند باعث بوی بد دهان شده و فضای رمانتیک را از بین ببرد. اگر نمی‌خواهید این بو به وجود بیاید، می‌توانید قرص سیر مصرف کنید. علاوه بر سیر، توت فرنگی، اسفناج، کیوی، کرفس، بادام برزیلی و شکلات سیاه نیز از خوراکی‌های تقویت کننده قوای جنسی محسوب می‌شوند. خاصیت مشترک این خوراکی‌ها، تقویت قوای جنسی است.
 
3. درمان دندان درد
مصرف سیر گاهی وقت‌ها باعث بوی بد دهان می‌شود. جالب است بدانید که سیر، درمان موثری برای دندان‌درد شدید و آبسه محسوب می‌شود. هزاران سال است که سیر برای خواص ضد عفونی کننده خود شهرت دارد. سیر از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در چین به عنوان درمان به کار می‌رفته است. به همین دلیل است که امروزه نیز گیاهی مهم محسوب می‌شود. آلیسین، ترکیبی است که با جویدن، خرد کردن یا له کردن سیر آزاد می‌شود. آلیسین مسئول خواص درمانی و ضد عفونی کننده، ضد قارچ، ضد ویروسی و ضد باکتری سیر است. اگر دچار جراحت یا خارش هستید، استفاده موضعی از سیر نیز می‌تواند درد شما را کاهش دهد.

سیر مانند یک آنتی بیوتیک اثر می‌کند. اگر دندان‌درد دارید یا دندان شما آبسه کرده است، می‌توانید با قرار دادن سیر بر آن ناحیه، درد خود را تسکین دهید. اگرچه توانایی سیر در درمان دندان‌درد شدید ناشی از عفونت اثبات شده است اما باید در مصرف آن محتاط باشید. با دندانپزشک خود مشورت کنید. درمان سریع دندان‌درد یا آبسه دندان اهمیت زیادی دارد زیرا عدم درمان مشکلات مربوط به دهان به مشکلات جدی‌تری منجر می‌شود.
 
4. کمک به کاهش وزن
همان‌گونه که در بالا گفتیم، سیر سرشار از مواد مغذی است و کالری پایینی دارد. افزودن سیر به رژیم غذایی روزانه باعث افزایش وزن نمی‌شود. می‌دانیم که سیر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه کره‌ای نیز برای تایید خاصیت سیر در کاهش یا افزایش وزن انجام شد. در این مطالعه، محققان به مدت ۸ هفته به موش‌ها وعده‌های غذایی زیادی دادند تا آن‌ها را چاق کنند و به مدت ۷  هفته دیگر، به آن‌ها ۲ تا ۵ درصد مکمل سیر دادند. این مطالعه کاهش وزن و چربی زیادی را در بدن موش‌ها نشان داد.  بنابراین، افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن باید سیر خام بخورند یا آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند.
 
5. درمان عفونت واژینال
سیر، توانایی کشتن قارچ را دارد. بنابراین، آن را به فرآیند پخت نان اضافه می‌کنند. سیر در درمان عفونت واژینال موثر است. تشخیص علائم این بیماری، اهمیت زیادی دارد. در روزهای اول، فرد احساس خارش دارد که به وجود می‌آید و از بین می‌رود. دو یا سه روز بعد، ترشحات واژن سفید و درشت می‌شوند. این علائم به معنای عفونت قارچی است. در این شرایط، لبه‌های واژن دردناک و قرمز می‌شوند

اگر مدام به عفونت واژینال مبتلا می‌شوید، لازم است قبل از بدتر شدن آن، علائم را شخیص دهید. برای درمان عفونت واژینال، یک حبه سیر را پوست بگیرید. قبل از خواب، باید آن را در واژن بگذارید. بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، آن را بیرون آورده و دور بیندازید. قرار دادن سیر بر ناحیه عفونی به کشتن عفونت کمک می‌کند. برای اطمینان از رفع کامل عفونت واژن، می‌توانید شب یعد هم این کار را تکرار کنید. اگر خارش از بین نرفت، درمان را یک یا دو روز دیگر نیز تکرار کنید.

عفونت واژینال می‌تواند به عفونت دهانی نیز منجر شود. در این حالت، مانند عفونت واژینال عمل کنید. طعم تند و ترکیبات مفید موجود در سیر به داخل دهان شما رفته و عفونت را می‌کشند. به هر حال، بسیاری از افراد بوی سیر را آزاردهنده می‌دانند. قرار دادن سیر در دهان نیز باعث بوی بد دهان می‌شود. استفاده از سیر برای درمان عفونت دهانی فقط در شب توصیه می‌شود.
 
6. جلوگیری از لخته شدن خون
آجوئن موجود در سیر، خواص ضد انعقاد خون دارد. بنابراین به جلوگیری از لخته شدن خون در بدن کمک می‌کند. با این‌که سیر برای جلوگیری از مشکلات قلبی، سکته و اختلالات انعقاد خون مفید است، اما باید آن را با احتیاط مصرف کنید. قبل یا بعد از عمل جراحی، نباید سیر مصرف کنید زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از تشکیل لخته خون، یک حبه سیر را پوست گرفته، آن را بشکنید و با معده خالی بخورید.
 
7. درمان حساسیت
حساسیت‌های تابستان، توجه افراد را به خود جلب می‌کنند. حساسیت‌ها توسط عوامل حساسیت‌زایی مانند گرده، پرز حیوانات خانگی، کپک، غبار و حتی بعضی خوراکی‌ها به وجود می‌آیند. این عوامل حساسیت‌زا رادیکال‌های آزاد هستند که سیستم ایمنی را بر هم می‌زنند و باعث علائم حساسیتی مانند عطسه، آبریزش بینی، سرفه و سختی در تنفس می‌شوند. زمانی که داروهای حساسیتی در دسترس نباشند، حساسیت آزار دنده می‌شود. بنابراین باید راهی یافت که به درمان حساسیت کمک کند. گفته می‌شود حساسیت‌ها با درمان‌های گیاهی طبیعی مانند سیر درمان می‌شوند. درمان حساسیت یکی از خواص سیر است.

سیر خام، حساسیت را درمان می‌کند زیرا دارای خواص آنتی هیستامین است که به کاهش علائم حساسیت مانند آبریزش بینی، تنگی نفس، آبریزش چشم و عطسه کمک می‌کند.

همچنین، سیر مانند یک دکونژستانت طبیعی عمل می‌کند که در بهبود فشار سینوسی ناشی از حساسیت فصلی موثر است. عطر تند سیر، دلیل خاصیت آن در درمان حساسیت است. خواص سیر شامل درمان کهیر، سرفه، خارش پوست، راش و پف چشم نیز می‌شود. در فصل حساسیت، سیستم ایمنی نقش مهمی در مبارزه بدن با هیستامین ایفا می‌کند.

سیر سرشار از روغن‌های معطر درمانی و آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. سیر به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک می‌کند. سیستم ایمنی باید سالم و قوی باشد تا با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و آن‌ها را مهار کند. این‌ها دلایلی هستند که بر اساس آن‌ها سیر یک آنتی هیستامین عالی محسوب می‌شود.
 
8. درمان عفونت سینوس‌
افرادی که عفونت سینوس مداوم دارند ممکن است آن را آزردهنده بدانند. این مشکل، بر توانایی شما در انجام تمام کارها تاثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به عفونت سینوس، همیشه احساس خستگی دارند. علائم عفونت سینوس شامل سرماخوردگی، حساسیت، درد، احتقان، فشار در صورت، سردرد سینوسی و خلط غلیظ و بی‌رنگ می‌شود. عفونت سینوس را می‌توان با داروهای تجویزی و داروهای آزاد برطرف کرد. به هر حال، اگر این داروها در دسترس نباشند، درمان‌های خانگی زیادی مانند سیر می‌توانند در رفع حساسیت‌ها به شما کمک کنند. مواد شیمیایی موجود در سیر در کشتن ویروس‌ها، عفونت‌های باکتریایی و قارچی موثرند.

در نتیجه سیر به رفع عفونت باکتریایی و درمان عفونت سینوس کمک می‌کند. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود که به کشتن باکتری‌های مضر و افزایش باکتری‌های مفید کمک می‌کند. به هر حال، قبل از پخت سیر، آن را خرد یا له کنید. زیرا آلیسین، ترکیبی که مسئول درمان عفونت سینوس است، در صورت له یا خرد شدن سیر، فعال می‌شود. همچنین، خواص اکسپکتورانت و دکونژستانت سیر به مهار سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند. ویتامین C و مواد مغذی ضروری موجود در سیر مانند سولفور و سلنیوم ، سیستم ایمنی را تقویت کرده و آن را قادر به مبارزه با عفونت می‌کنند.
 
9. درمان عفونت ناخن
سیر یک درمان خانگی موثر است که به مبارزه با باکتری‌های عامل عفونت در ناخن کمک می‌کند. همچنین، لکه‌های زرد روی ناخن را نیز از بین می‌برد.
 
10. درمان آکنه
آکنه یک مشکل رایج پوستی است که بزرگسالان و نوجوانان دچار آن می‌شوند. آکنه زمانی به وجود می‌آید که منافذ پوست توسط سلول‌های مرده پوست، آلودگی و چربی بسته می‌شوند. آکنه و جوش می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن از جمله گردن، صورت، شانه‌ها، سینه و پشت بدن ظاهر شوند.

سیر دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتری ، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده است. بنابراین، از بسته شدن منافذ جلوگیری می‌کند. همچنین، آلیسین، یک ترکیب ارگانیک موجود در سیر، در متوقف کردن آسیب پوستی ناشی از باکتری و رادیکال‌های آزاد موثر است. با استناد به مطالعه‌ای که در ۲۰۰۰ در مجله Angewandte Chemie چاپ شد، اسید سولفنیک، شکلی از آلیسین، توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارد، بنابراین با جوش، آکنه، حساسیت و بیماری‌های پوستی مبارزه می‌کند. می‌توان  جای جوش و آکنه که همیشه بعد از آکنه باقی می‌ماند را نیز به کمک سیر از بین برد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما