آشنایی با عوارض مواد شوینده (وایتکس)

وایتکس یکی از مواد شوینده اسیدی است که با دست هر فردی که تماس پیدا کند وی را دچار حساسیت می‌کند. این مواد علاوه بر اینکه روی پوست تأثیر دارد، می‌تواند به ریه‌ها نیز آسیب شدید برساند و تنفس شخص را دچار مشکل کند. ما در این مطالب خطرات مواد شوینده و سفید کننده‌ها را در زمان نظافت منزل برای شما بیان کرده‌ایم.
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با عوارض مواد شوینده (وایتکس)
از مضرات وایتکس می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر در معرض آن قرار بگیریم باعث تنگی نفس، سرفه و حساسیت می‌شود.
 

مقدمه

نظافت سرویس بهداشتی با مواد شوینده از لازمه‌های هر خانه‌ای است. اما برخی از مواد شوینده و سفید کننده‌ها برای سلامتی افراد بسیار مضر است. این روزها نیز استفاده از موادی مثل وایتکس زیاد شده است و بهتر است به مضرات وایتکس و عوارض آن آگاه باشیم، تا سلامت خود را در خطر نیاندازیم. ما در این مطالب خطرات مواد شوینده و سفید کننده‌ها را در زمان نظافت منزل برای شما بیان کرده‌ایم.
 

خطرات مواد شوینده چیست؟

شاید برای شماهم سوال باشد که خطرات مواد شوینده چیست؟ شوینده‌های مختلف که به طور مرتب توسط خانم خانه استفاده می‌شود، موجب از بین رفتن رطوبت و چربی سطح پوست می‌شود. با از بین رفتن این لایه‌های محافظ، مواد محرک حساسیت زای موجود در شوینده‌ها به لایه‌های عمقی پوست نفوذ می‌کند و باعث آسیب به پوست می‌شوند.

آب ژاول یا وایتکس یکی از مواد شوینده اسیدی است که با دست هر فردی که تماس پیدا کند وی را دچار حساسیت می‌کند. این مواد علاوه بر اینکه روی پوست تأثیر دارد، می‌تواند به ریه‌ها نیز آسیب شدید برساند و تنفس شخص را دچار مشکل کند. بنابراین برخورد مواد شوینده با پوست دست بسیار مضر است.

برای جلوگیری از تماس مستقیم دست با مواد شوینده‌ حتما از دستکش استفاده نمایید. استفاده از دستکش پلاستیکی به تنهایی تأثیری ندارد و باید یک دستکش نخی در زیر دستکش پلاستیکی استفاده شود، زیرا دستکش پلاستیکی باعث تعریق دست و افزایش عوارض بیماری می‌‌شود. مواد لاتکس موجود در دستکش‌های پلاستیکی ممکن است در بعضی افراد ایجاد آلرژی کند و برای این منظور افرادی که پوست حساس دارند بهتر است به منظور جلوگیری از قرمزی و خارش دست حتما از دستکش نخی استفاده کند.
 
خطرات مواد شوینده هنگامی بیشتر می‌شود که از شوینده‌های غلیظ استفاده می‌کنیم. باید دقت کنیم که اگر شوینده‌ها را مقداری رقیق کنیم و از غلظت‌های پایین استفاده کنیم همان کارایی را دارد که با غلظت بالا استفاده می‌کنیم.

متاسفانه در خانواده‌ها زیاد دیده می‌شود این است که شوینده‌ها را با هم مخلوط می‌کنند. به عنوان مثال یک سفید کننده یا وایتکس با جوهر نمک یا جرم گیر مخلوط می‌شود. وقتی اینها مخلوط می‌شوند متاسفانه بخار ایجاد می‌کنند و این بخار وارد سیستم تنفسی افراد می‌شود و برای افراد سالم مشکل ایجاد می‌کند و کسانی‌که زمینه بیماری‌های تنفسی دارند مثل افراد مبتلا به آسم، وضعیت شان بدتر خواهد بود و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

خطرات مواد شوینده هنگامی است که با آب گرم مخلوط می‌شوند، که بخار ایجاد می‌شود و شوینده‌ها از طریق سیستم تنفسی به بدن منتقل می‌شوند و مشکل ایجاد می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم که از شوینده‌ها با غلظت‌های رقیق شده و در محیط‌های باز استفاده کنند یعنی درها و پنجره‌ها باز باشند و تهویه برقرار باشد. عوارض تنفسی در صورت استفاده ناصحیح از مواد شوینده عبارتند از: سوزش مجاری تنفسی، سرفه، تنگی نفس و موارد مشابه.
 

مضرات و عوارض وایتکس

یکی از رایج‌ترین و معمول‌ترین سفید کننده‌های خانگی وایتکس به حساب می‌آید و خانم‌های خانه‌دار اکثرا بدون ملاحظه و اطلاع از مضرات وایتکس و عوارض آن از وایتکس استفاده می‌کنند. وایتکس اگر به صورت مستقیم به اجزای بدن ما بخورد حالت سوزش و تورم ایجاد می‌کند و ممکن است هنگام کار با آن سوزش‌هایی در چشم و گلو احساس کنیم. از مضرات وایتکس می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر در معرض آن قرار بگیریم باعث تنگی نفس، سرفه و حساسیت می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از عوارض وایتکس به دور باشید، بهتر است آن را در آب رقیق کنید به این شکل که یک قاشق وایتکس را در 9 لیوان آب بریزید؛ این کار باعث می‌شود عوارض وایتکس و مضرات آن کم‌تر شود. 
 
ما در زیر مواردی را به طور خلاصه برای پیشگیری از خطرات مواد شوینده بیان کرده ایم:

- هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی، حتما از ماسک مناسب استفاده کنید.

- هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، پنجره‌ها را باز و تهویه را روشن کند تا هوا به خوبی درمحیط جریان داشته باشد.

- از مخلوط کردن مواد شیمیایی مانند جوهرنمک و مواد‌سفیدکننده جدا خودداری کنید، بخار‌ها و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده است.

- بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکس بسیار خطرناک است؛ خصوصا برای چشم، پوست و ریه. توصیه می‌شود جدا از ترکیب این ۲ ماده خودداری کنید.

- استفاده مداوم مواد شوینده و پاک‌کننده از جمله جرم‌گیرها و سفیدکننده‌ها در منازل، موجب انتشار برخی ذرات شیمیایی خطرناک در توالت، حمام و آشپزخانه می‌شود و استفاده زیاد از این مواد به همراه آب گرم هم اثر منفی آن را دوچندان می‌کند.

- ‌محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید.

منبع: khedmatazma.com


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.