‏تهیه محلول تمیز کننده اسید سیتریک در پنج مرحله ‏

آیا به دنبال راهی مؤثر جهت تمیز کردن سرویس بهداشتی خود هستید؟ یا شاید محصولی را جستجو می‌کنید که درخشندگی را ‏به آشپزخانه شما بازگرداند؟ ‏
پنجشنبه، 22 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
‏تهیه محلول تمیز کننده اسید سیتریک در پنج مرحله ‏
محصولات پاک کننده مختلفی در بازار موجود است، هرچند برخی از آنها عملکرد مناسبی ندارند. برخی برای یک خانه متوسط بسیار گران هستند در حالی که محصولات دیگر سازگار با محیط زیست نمی‌باشند.

خوشبختانه، راه‌کارهایی برای این مشکل وجود دارد که می‌توانید آنها را در خانه بکار گیرید. یکی از آنها محلول پاک کننده اسید سیتریک است. اسید سیتریک ترکیبی است که از میوه‌های خانواده مرکبات مانند پرتقال و لیمو به دست می‌آید. این ماده بی خطر بوده و یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است.

اسید سیتریک می‌تواند قارچ‌ها، باکتری‌ها و کپک‌ها را از بین ببرد. همچنین به از بین بردن لکه‌های سخت و زنگ زدگی کمک می‌کند.

در این صورت آیا می‌دانید چگونه می‌توان محلول تمیز کننده اسید سیتریک را تهیه کرد؟ در ادامه نحوه انجام این کار را نشان می‌دهیم.
 

1- جمع آوری مواد لازم

برای ساخت محلول پاک کننده اسید سیتریک بایستی چند کار را انجام دهید. نخست لازم است که  یک پاکت پودر کریستالی اسید سیتریک تهیه کنید. می‌توانید آن را در اکثر فروشگاه‌ها بیابید. همچنین می‌توانید در اغذیه فروشی‌ها و فروشگاه‌های بهداشتی آن را پیدا کنید.

همچنین به مقداری آب مقطر نیاز دارید. این نوع آب فرایند جوش و میعان را پشت سر گذاشته است. این فرایند بیشتر مواد معدنی و ناخالصی‌های موجود در آب را از بین می‌برد.
 

2- تهیه ظرف غیر فلزی جهت نگهداری

اکنون یک ظرف غیر فلزی تهیه کنید. از این ظرف برای فرایند ترکیب مواد استفاده خواهد شد. در صورتی که نمی‌توانید چنین ظرفی را پیدا کنید، به دنبال ظرف فلزی باشید که با مواد اسیدی که قرار است درون آن ریخته شود واکنش نشان ندهد.

اطمینان حاصل کنید که ظرف‌تان کاملاً تمیز باشد. چرا که می‌خواهید از هر گونه آلودگی یا قارچ در نزدیکی محلول خود جلوگیری کنید.
 

3- فراهم ساختن مقادیر و اندازه‌های صحیح مورد نیاز

به منظور تهیه یک پاک کننده قوی از اسید سیتریک، لازم است اندازه‌های بکار رفته به طور صحیح باشد. میزان غلظت اسید سیتریک به طور مستقیم بر کارایی، هزینه و ماندگاری محلول شما تأثیر می‌گذارد.

در صورتی که بخواهید محلولی به دست آورید که ماندگاری طولانی داشته باشد، مخلوطی از غلظت بالاتر را انتخاب کنید. این نسبت 1پوند یا 454 گرم پودر اسید سیتریک در 1 پینت یا 470 میلی لیتر آب است.

در صورتی که بخواهید هزینه کمتری برای این کار متحمل شوید، محلول 454 گرم اسید سیتریک در 946 میلی لیتر آب مقطر را انتخاب کنید به این معنی که از آب دو برابر استفاده خواهد شد.
هنگام اندازه گیری اسید سیتریک، پودر را در یک ظرف غیر فلزی بریزیدهنگام اندازه گیری اسید سیتریک، پودر را در یک ظرف غیر فلزی بریزید. آن را برای جوشاندن به کناری بگذارید. اکنون آب مقطر را به یک ظرف غیر فلزی دیگر برای جوشاندن منتقل کنید.
 

4- جوشاندن و ترکیب کردن

اکنون آب را درون کتری به جوش آورید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از یک ظرف مخصوص مایکروویو استفاده کنید.

حتماًَ لباس مناسب بپوشید. هنگام چک کردن آب، یادتان نرود دستکش مخصوص فر را به دست کنید. مراقب باشید آب سر نرود.

به محض آنکه آب شروع به جوشیدن کرد، آن را بر روی پودر اسید سیتریک بریزید. از یک قاشق غیر فلزی استفاده کنید و محلول را به طور مدام به هم بزنید. پودر بایستی به طور یکنواخت حل شود.
 

5- نگهداری مناسب

به منظور آماده ساختن محلول برای ذخیره و نگهداری، ابتدا باید محلول را فیلتر کرده یا از صافی بگذرانید. یک تکه پارچه مخصوص صافی یا یک کاغذ صافی را برداشته و محلول را با آن صاف کنید. مطمئن شوید ظرفی که محلول را در آن می‌ریزید فلزی نباشد.

صاف کردن محلول هرگونه مواد جامدی که در طول فرایند مخلوط کردن مواد در آب حل نشده‌اند را جدا می‌سازد.

بگذارید محلول در دمای اتاق خنک شود. سر ظرف را نگذارید.

پس از خنک شدن محلول، آن را به یک ظرف غیر فلزی دیگر انتقال دهید. مطمئن شوید که سر ظرف را به خوبی بسته به طوری که از ورود هوا به آن جلوگیری ‌شود. ظرفی را انتخاب کنید که درب آن به خوبی و محکم بسته می‌شود.

به منظور اطمینان از بیرون نریخته شدن محلول در حین انتقال آن به ظرف دیگر از یک قیف استفاده کنید.

اکنون محلول را در یک کمد یا کابینت و در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. در بعضی موارد، بسته به میزان مطلوبیت نگهداری، محلول تا دو سال ماندگاری خواهد داشت.
 

موارد استفاده از محلول تمیز کننده اسید سیتریک

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، ماده تمیز کننده اسید سیتریک شما استفاده‌های بسیاری دارد. اکنون اجازه دهید به برخی از آنها نگاهی بیندازیم.
 
سرویس بهداشتی
محلول خود را برداشته و مقداری از آن را بر روی سرویس بهداشتی و توالت خود بریزید. اطمینان حاصل کنید که تمام نواحی به ویژه قسمت پشتی و زیرین به محلول آغشته شده باشند. اجازه دهید محلول یک شب باقی بماند.

صبح روز بعد توالت را مانند همیشه برس کشیده و تمیز کنید. سیفون را کشیده و اجازه دهید آب محلول را شسته و با خود ببرد.
 
دوش و حمام
برای پاکیزه کردن دوش تنها کافی است محلول را بر روی سطوح کثیف اسپری کنید. برای از بین بردن لکه‌های سخت، یک تکه پارچه را با محلول خیس کرده و آن را بر روی سطوح کثیف کشیده و تمیز کنید.

تمام سطح را بشویید و اجازه دهید دوش خشک شود.
 
آشپزخانه
برای تمیز کردن آشپزخانه می‌توانید کمی در محلول تغییرات ایجاد کنید. به نسبت مساوی اسید سیتریک و سرکه را با یکدیگر مخلوط کرده و از محلول به دست آمده برای تمیز کردن بشقاب و وسایل آشپزخانه استفاده کنید.
از این محلول همچنین می‌توان بر روی ماشین ظرفشویی و دستگاه قهوه ساز استفاده کرد.همچنین می‌توانید محلول را بر روی میزهای خود اسپری کنید. از این محلول همچنین می‌توان بر روی ماشین ظرفشویی و دستگاه قهوه ساز استفاده کرد.
 
کتری
آیا به سختی می‌توانید کتری خود را  تمیز کنید؟ محلول پاک کننده اسید سیتریک شما این کار را به راحتی انجام می‌دهد. کتری خود را تا نیمه از آب پر کنید.

آب را به جوش آورده و سپس 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر اسید سیتریک به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه به جوش آید.

آب را به بیرون ریخته و اجازه دهید کتری خنک شود.
 

جایگزین‌های «سبز»

تمیز کننده اسید سیتریک خانگی شما نه تنها مقرون به صرفه‌تر است، بلکه بی خطرتر و با محیط زیست نیز سازگارتر می‌باشد. با توجه به مشکلات موجود در محیط زیست، انتخاب گزینه‌های سبز از اهمیت زیادی برخوردار است.

 
منبع: nuenergy


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.