راهکارهای موثر برای مراقبت از سلامت روان

هنگامی که استرس ناشی از کار، خانواده، روابط، و حتی فشار درونی آن‌چنان زیاد است که از کنترل خارج می‌شود، یافتن یا ایجاد مکانی آرام و ساکت در گوشه‌ای خانه که در آن‌جا بتوان واقعا به آرامش رسید، می‌تواند به سلامت روان تان کمک کند. در این مطلب به راهکارهای مراقبت از سلامت روان اشاره خواهیم کرد.
جمعه، 15 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای موثر برای مراقبت از سلامت روان
خوابیدن و استراحت به اندازه‌ی کافی شروع خوبی برای مراقبت از سلامت روان به شمار می‌رود.
 

مقدمه

روز به روز به شمار آدم‌هایی که به درکی از ارتباط میان سلامت روان و جنبه‌های دیگری از زندگی می‌رسند، افزوده می‌شود. در حقیقت، چنان‌چه به دنبال رسیدن به تن‌درستی پایدار و همیشگی در زندگی هستید، سلامت روان را باید جزء بالاترین اولویت‌های‌تان قرار دهید. اگر درون خود به دنبال انگیزه و الهامی برای تقویت و پشتیبانی از خود می‌گردید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا از ۵ راه ساده برای مراقبت از سلامت روان آگاه شوید.
 

راهکارهای مراقبت از سلامت روان

۱. ورزش و فعالیت‌های بدنی
سال‌ها است که دانشمندان به تاثیر شیمیایی ورزش و فعالیت‌های بدنی بر ذهن انسان پی برده‌اند. وقتی ورزش می‌کنید، بدن‌تان اندورفین ترشح می‌کند. این هورمون‌ها به تسکین استرس، کاهش درد و بهبود سطوح نشاط و شادی کمک می‌کنند. خوشبختانه، با انجام برخی انواع مختلف ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی می‌تواند این هورمون‌ها را در بدن تولید کرد. خواه صخره‌نوردی، یوگا، یا وزنه برداری را ترجیح بدهید، خواه دوندگی یا دوچرخه‌سواری، انجام فعالیت‌های بدنی علاوه بر آن‌که به افزایش و حفظ قدرت بدنی کمک می‌کند، می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت روان نیز کمک کند. برای آن‌که خودتان را همواره در مسیر موفقیت قرار دهید و به سلامت جسم و روان‌تان کمک کنید، انجام فعالیت‌های بدنی و به طور کلی ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید.
 
۲. مصرف خوراکی‌های مغذی
برای حفظ سلامتی و کارکرد مناسب مغز به مصرف انواع مختلفی از مواد مغذی نیاز است. وقتی بدن‌تان را با مواد غذایی کاملی از جمله سبزیجات، میوه‌ها، چربی‌های سالم، و گوشت کم چربی تغذیه می‌کنید، به تقویت کارکرد مغزتان کمک می‌کنید؛ و به این ترتیب، می‌توانید سلامت روان‌تان را به حداکثر برسانید. هم‌چنین، توصیه می‌شود میزان مصرف کافئین، نوشیدنی‌های شیرین، و الکل را به حداقل برسانید؛ این قبیل مواد غذایی عوارض جانبی مخربی برای مغز و سراسر بدن‌تان می‌گذارند – عوارضی از قبیل رخوت، خواب آلودگی، و غیره.
 
۳. یافتن یا ایجاد مکانی آرام و ساکت
هنگامی که استرس ناشی از کار، خانواده، روابط، و حتی فشار درونی (فشاری که بر خود تحمیل می‌کنیم) آن‌چنان زیاد است که از کنترل خارج می‌شود، یافتن یا ایجاد مکانی آرام و ساکت در گوشه‌ای خانه که در آن‌جا بتوان واقعا به آرامش رسید، می‌تواند به سلامت روان‌تان کمک کند.

به گفته‌ی متخصصان، ایجاد فضایی در داخل خانه که بتوان در آن‌جا به مراقبه، بازیابی، و فراموش کردن مشکلات روزانه پرداخت، واقعا می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر آرامش و بهبود وضعیت روانی انسان داشته باشد. داشتن چنین مکانی برای بازیابی آرامش در شرایط پر استرس و پر اضطراب می‌تواند به بازیابی تمرکز ذهن و به دست آوردن تصویری شفاف از مشکلات و مسائل پیرامون کمک کند. هنگامی که ذهن‌تان به استراحت نیاز دارد، برای حفظ سلامت روان‌تان همیشه لازم است به اندازه‌ی کافی به خود استراحت بدهید؛ و استراحت در مکانی آرام و خوشایند از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
۴. استراحت به اندازه‌ی کافی
این روزها، بسیاری از آدم‌ها دچار عدم تعادل در کار و زندگی‌شان هستند؛ آن‌ها بیش از اندازه از خود کار می‌کشند و در محیط کار به شدت دچار استرس، اضطراب، یا افسردگی می‌شوند. با این‌که شاید به نظر برسد غلبه بر چنین مشکلاتی غیر ممکن است، خوابیدن و استراحت به اندازه‌ی کافی شروع خوبی برای مراقبت از سلامت روان به شمار می‌رود. خواب و استراحت به اندازه‌ی کافی لزوما نمی‌تواند تمام مشکلات را حل کند، ولی کمک‌تان می‌کند در برابر رویدادها و مشکلات غیر منتظره در طول روز بتوانید با قدرت بیش‌تری بایستید. هم‌چنین، خواب و استراحت کافی به تنظیم هیجان‌ها نیز کمک می‌کند؛ به این ترتیب، حتی تحت شدیدترین فشارها نیز می‌توانید به خوبی تعادل را برقرار کنید.
 
۵. شکرگزاری
یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ و تقویت سلامت روان شکرگزاری است. از خودتان بپرسید از چه مواهبی در زندگی بهره‌مند هستید که می‌توانید به خاطر آن شکرگزار باشید؛ به یکی از آن‌ها فکر کنید. این کار کمک‌تان می‌کند ذهن و حضور خود را از موضوعات پریشان کننده به موضوعات آرامش‌بخش منتقل کنید. برای این کار، حتی می‌توانید از یک دفتر یادداشت استفاده کنید. هر روز صبح یا بعد از ظهر زمانی را برای نوشتن فقط یکی از مواهبی اختصاص دهید که می‌توانید بابت بهره‌مندی از آن در زندگی شکرگزار باشید. به مرور زمان، این کار باعث می‌شود شاداب‌تر شوید؛ وضعیت سلامتی‌تان بهبود یابد؛ و چشم‌اندازتان نیز تغییر کند.

مراقبت از سلامت روان همیشه آن‌چنان چالش برانگیز نیست. در حقیقت، به آسانی می‌توانید این پنج نکته را مرحله به مرحله در زندگی‌تان رعایت کنید تا خودتان را برای رسیدن به موفقیت آماده کنید. با وجود این، گاهی اوقات برای بهبود وضعیت روانی خود لازم است نزد یک متخصص روانشناس بروید و با وی مشورت کنید؛ با کمک یک متخصص می‌توانید از کارساز بودن تلاش‌های‌تان برای رسیدن به سلامت روان در طولانی مدت اطمینان حاصل کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.