6 قدم برای رسیدن به موفقیت

افراد موفق از ابتدا، موفق به دنیا نیامدن بلکه تلاش و پشتکار به خرج دادن تا به موفقیت رسیدن. هر فردی پتانسیل کسب موفقیت را دارد اما در صورتی می‌تواند این موفقیت را به فعلیت برساند که تلاش و کوشش داشته باشد. در کنار تلاش و کوشش لازم است تکنیک های دیگر موفقیت را بدانید. این نوشتار شما را یاری خواهد کرد.
يکشنبه، 8 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
6 قدم برای رسیدن به موفقیت
اگر ثابت قدم و پیگیر بودن را بصورت یک عادت دائمی درآورید، نتایج آن را در تمام طول زندگی تان احساس خواهید کرد. 
 

مقدمه 

موفقیت یک آرزوی است که همه به دنبال آن هستند و برای جستجوی آن به دنیای بیرون از خودشان می‌روند و چیزی نسیب آنها نمی‌شود. منشاء تمام موفقیت ها در وجود شما پنهان شده است و باید این الماس گران قیمت را جست‌وجو کنید و آن را استخراج کنید. شما هم می‌توانید در تمام مراحل زندگی خود از جمله؛ کسب معنویت، امتحانات، شغل، زندگی مشترک و در روابط با دوستان خود… به موفقیت برسید. 
 

رمز موفقیت

با از بین بردن زمان و هدر دادن آن شما نمی‌توانید به موفقیت برسید، بلکه فرد موفق برای تمام ساعت ها و دقیقه های خود برنامه دارد و زمام زمان خویش را بر دست خود دارد ونمی‌گذارد که حاشیه ها جای متن را پر کنند و هیچ توجیهی پوچی برای شکست های خودشان ندارند بلکه با همت بلند خود به دنبال تقویت و جبران شکست های خود هستند. حضرت امیر (علیه السلام) قدر هر انسانی را به اندازه همتش می داند و می فرماید: قدر الرجل علی قدر همته. قیمت و ارزش آدمی به قدر همت اوست .[1] 
 

موفقیت یک امر تدریجی است

هر فردی برای رسیدن به موفقیت از یک جاده متفاوتی حرکت می‌کند، پس راه های متفاوتی وجود دارد که سبب موفقیت خواهد شد  و این موفقیت یک امر تدریجی است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک دفعه برای ما حاصل شود و ره صد ساله را در یک شب طی کنیم. ما در این نوشتار به راهکارهای که به تدریج سبب موفقیت شما می‌شود می‌پردازیم. 
 
1. برنامه ریزی داشته باشید
ذهن شما مانند انباری نیست که لوازم غیر ضروری را در آن نگهداری کنید بلکه جایگاه تصمیم گیری های مهم و حیاتی شما است. پس ذهن خودتان را مرتب کنید و یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید تا ذهن شما در آرامش باشد و بتواند عملکرد خوبی در هنگام تصمیمات داشته باشد و سبب موفقیت و پیشرفت شما شود.  اگر ثابت قدم و پیگیر بودن را بصورت یک عادت دائمی درآورید، نتایج آن را در تمام طول زندگی تان احساس خواهید کرد. 

حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه) یکی از موفق ترین رهبران سیاسی جهان بوده و هستند، ایشان در زندگی خود یک برنامه ریزی و نظم خاصی داشتند تا به قله موفقیت رسیدند. فرشته اعرابی نوه امام می گوید: «امام در طول شبانه روز حتی یک دقیقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعیین شده نداشتند با توجه به این شرایط سنّی و میزان فعالیتی که داشتند بازهم ساعت خاصی را در سه نوبت ـ هر کدام نیم تا یک ساعت ـ به اهل منزل اختصاص داده بودند که هر کدام از ما که مایل بودیم، خدمت ایشان می رسیدیم و مسائل خودمان را مطرح می کردیم. امام در این ساعات معمولاً از نظر فکری و روحی به خانواده توجّه داشتند، هیچ سؤالی را بی جواب نمی گذاشتند. [2] 
 
2. هر روز صبح، موفقیت را به خودتان تلقین کنید
صبح که از خواب بیدار شدید و آماده برای رفتن به سر کار شده اید به خودتان بگویید که روز خوب و عالی را شروع کرده و می‌توانید موفقیت های بسیاری را در این روز کسب کنید. شما با تلقین موفقیت به خودتان، یک گام مثبتی را برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت بر می‌دارید. 
 
3. با افراد با نشاط، امیدوار و خوب ارتباط داشته باشید
اینکه دوستان شما از نوع افرادی باشند که دائما در حال غم و غصه خوردن هستند و به نوعی، آیه یأس و ناامیدی هستند شما نمی‌توانید در بین اینگونه افراد رشد پیدا کرده و به موفقیت برسید. بلکه دوستان شما باید افراد با نشاط و زنده دل باشند تا روح و جسم شما را آماده برای رسیدن به موفقیت کنند. 

نکته؛ دوستان شما علاوه بر بانشاط بودن باید به صفت خوب و نیکو بودن نیز متصف باشند چون مراوده داشتن با این نوع افراد سبب کمک شما می‌شود و مسیر موفقیت را برای شما روشن خواهد ساخت. به همان اندازه که دوستان صالح و خوب انسان را در رسیدن به موفقیت کمک می کنند، دوستان نااهل نیز به همان اندازه او را از مرحله موفقیت پرت می نمایند. * حق ذات پاک الله الصمد * که بود به مار بد از یار بد * مار بد جانی ستاند از سلیم * یار بد آرد سوی نار مقیم. [3]
 
4. کوشش و تلاش خود را بیشتر کنید
شما اگر در رختخواب خود بخوابید و آرزو داشته باشید که به موفقیت برسید، یک اشتباه بزرگی است چون موفقیت را نمی‌توانید به آسانی کسب کنید. بلکه باید برای رسیدن به موفقیت، تلاش و کوشش داشته باشید و از تنبلی و تن پروری دوری کنید. این مثال را شنیده اید که می‌گویند؛ هر مقدار که پول بدهید، آش خواهید خورد. شما هم برای رسیدن به موفقیت و هدف دلخواه خود اگر تلاش و کوشش بیشتری داشته باشید، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد و اما اگر بیخیال در کنج اتاق بنشینید و مشغول بازی کردن با گوش خود باشید، موفقیت برای شما سرابی بیش نخواهد شد. 
 
5. مطالعه زندگی افراد موفق
در هر کار و رشته ای که علاقه مند به آن هستید، بزرگان آن رشته را بشناسید و در مورد زندگی آنها تحقیق و تفحص کنید و آنها را سرلوحة زندگی خود قرار دهید تا مانند آنها به موفقیت برسید. 
 
6. خودتان را تحسین کنید
در وسط کار، به خودتان بگویید که می‌توانید به تمام کارهای خودتان، جامه عمل بپوشانید و هر کاری را می‌توانید به شما خوبی انجام دهید و با این رفتار درست خود، به سمت موفقیت سیر خواهید کرد. 

نکته پایانی: خوشبخت‌ترین مردم دنیا افرادی هستند که به کارشان عشق می‌ورزند؛ بدون توجه به این‌که از این ‏راه، ثروت، شهوت، قدرت و موقعیت‌هاى اجتماعى بالا به‌دست می‌آورند یا خیر. خشنود ترین مردم افرادى هستند که از کارشان لذت می‌برند. هر کارى که می‌خواهد باشد؛ تلاش می‌کنند تا آن‌ را خوب انجام دهند. [4]

پی نوشت :
[1] نهج البلاغه، حکمت 47
[2]  محمدرضا سبحانی نیا و سعیدرضا علی عسکری، مهر و قهر، اصفهان: مرکز فرهنگی شهید مدرس، 1379ش، صفحه 50
[3] مثنوی معنوی، مولانا
[4]موریس، تام، موفقیت واقعى، ترجمه: گوهریان، محمد ابراهیم، صفحه 33، تهران: نسل نواندیش، 1384ش


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.