آنچه از اختلال ارگاسمی مردان باید بدانید (بخش دوم)

یکی از اختلالات ارگاسم مردان عدم وجود انزال است. در صورت عدم وجود انزال، بیمار باید از نظر جسمی به دقت مورد بررسی قرار گیرد. چون ممکن است مشکل جسمی (آسیب اعصاب ناحیه) وجود داشته باشد و برای درمان نیز لازم است تحریک الکتریکی صورت گیرد. در این مطلب به اختلالات ارگاسمی در مردان اشاره خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 19 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از اختلال ارگاسمی مردان باید بدانید (بخش دوم)
مصرف داروهای ضد افسردگی یا آرام بخش ها و یا داروهای اعصاب و روان باعث می شود انزال به تاخیر بیفتد.
 

* انزال دیررس یا بازداری شده

این تشخیص در مورد مردانی مقرر می شود که بعد از مرحله طبیعی برانگیختگی به هنگام فعالیت جنسی که از لحاظ تمرکز، شدت و مدت کافی محسوب می شود، بطور مستمر یا مکرر در رسیدن به ارگاسم تاخیر دارند. یا اصلا به ارگاسم نمی رسند. این اختلال موجب پریشانی و مشکل میان فردی قابل ملاحظه ای می شود. همچنین می تواند دائمی یا اکتسابی، فراگیر یا موقعیتی، و ناشی از عوامل روانی یا آمیزه ای از عوامل روانی و جسمانی باشد.
 
علل روانی دیر انزالی :
علل روانی (که مهمترین آن ترس ناخود آگاه است.) شایعترین دلیل در این مشکل ارگاسم مردن یعنی انزال دیررس است. هر چند مشکلات جسمانی و نورولوژیک نیز می توانند باعث این مشکل باشند. ترس زنای با محارم (ترس از انجام عملی نادرست به علت تابو بودن سکس در ذهن فرد). ترس اختگی (ترس از اینکه مبادا در هنگام سکس آسیبی به فرد برسد و آلتش قطع شود). ترس از صدمه زدن به زن (ترس و نگرانی از اینکه مبادا آلت تناسلی وی باعث آسیبی به همسر شود و برای او مشکلی ایجاد کند).

ترس از دست دادن کنترل (ترس از خجالت زده شدن، شرم به دلیل تربیت جنسی محدود و یا درگیری های ناشی از یک کلیشه مردانه، که در آن مرد است که مجاز به نشان دادن احساسات و کنترل شود). خصومت و خشم (خصومت و خشم پنهان نسبت به جنس زن). ترس از دست دادن اسپرم (نگرانی از اینکه مبادا اسپرم ها تمام شود). انگیزه های پارافیلیک (تمایل به مدل خاصی از تحریک جنسی و یا فانتزیهای جنسی خاص داشتن). دفعات زیاد و تکنیک های منحصر به فرد استمنا (افراد در شرایط خاص و به شکل خاصی اقدام به استمنا می کرده اند و همیشه انزال را در آن شرایط تجربه کرده اند) از جمله علل بوجود آورنده این ترس ناخوداگاه هستند.
 
تأثیر عوامل فکری بر انزال دیررس :
افرادی که از نظر تربیت بسیار خشک و متعصب تربیت شده اند بطوریکه رابطه جنسی را بسیار امر پلیدی تصور می کنند و نسبت به آن دیدگاه افراطی منفی دارند، می توانند به این مشکل ارگاسم مردان مبتلا شوند. همچنین برخی از مردان یک دیدگاه کلی و برجسته در مورد زنان دارند که می تواند باعث بروز این مشکل در آنها شود. این مردان زنان را به دو دسته تقسیم می کنند: زنان بدکاره و زنان پاکدامن.

تحقیقات نشان داده است اکثر مردان مبتلا به این اختلال، در زمان خود ارضایی مشکلی برای ارگاسم و انزال ندارند و فقط در رابطه جنسی خود دچار مشکل هستند. آنها به اشتباه فکر می کنند مشکل در همسرشان است و همسرشان جذابیت لازم و یا تحریک مناسب را ندارد. متاسفانه این افراد درگیر روابط فرا زناشویی برای حل مشکل می شوند. این روابط نه تنها کمکی به ایشان نمی کند بلکه مشکل را تشدید می کند.
 
درمان اختلال انزال دیررس یا دیر انزالی :
در درمان این مشکل یک شرح حال کامل و بررسی دقیق لازم است تا مشخص شود مشکل موقعیتی است یا فراگیر و دایمی بوده یا اخیرا ایجاد شده است. همچنین مسایل جسمانی و مصرف داروها نیز مورد پرسش قرار می گیرد. مصرف داروهای ضد افسردگی یا آرام بخش ها و یا داروهای اعصاب و روان باعث می شود انزال به تاخیر بیفتد. که باید در شرح حال مراجع مد نظر داشت. در صورتیکه علل مشکل روانی باشد ابتدا درمان های شناختی رفتاری باید مد نظر قرار گیرد. در این درمان ها کمک می شود تا ذهنیت فرد اصلاح شود و بتواند به رابطه جنسی یک نگاه معقول و درست داشته باشد. همچنین تکنیک های رفتاری برای کسب لذت بیشتر و تحریک مناسب نیز آموزش داده می شود.

استفاده از ویبراتور برای تحریک آلت تناسلی مرد، ماساژ انگشتی پروستات و یا ویبراتور رکتال مد نظر قرار می گیرد. گاهی اوقات (برای مثال در مواقعی که به علت این مشکل ناباروری ایجاد شده باشد.) تحریک الکتریکی انزال ممکن است سودمند باشد. تلاش برای بهبود رابطه عاطفی زوجین و همچنین جلب مشارکت شریک جنسی در درمان مشکل نیز باید مد نظر قرار گیرد. توجه داشته باشید که استفاده از روش ها برای خود درمانی می تواند آسیب زا باشد. 
 

* انزال به مثانه

انزال عقب رونده یا انزال به مثانه به وضعیتی اطلاق می شود که انزال صورت می گیرد. ولی مایع منی به جای خروج از مجرا و بیرون ریختن، به داخل مثانه می رود و منی از مجرا خارج نمی شود. در واقع انزال خشک صورت می گیرد. در چنین مواردی با آزمایش ادرار و اثبات وجود اسپرم داخل ادرار، تشخیص صورت می گیرد. همچنین ادرار این افراد بعد از رابطه جنسی بطور معمول تیره تر است. انزال به مثانه می تواند به علت جراحی در گردن مثانه، جراحی پروستات و برداشتن آن، آسیب به اعصاب ناحیه و یا استفاده از داروهایی مثل آتنولول که برای فشار خون استفاده می شود، ایجاد شود. همچنین یکی دیگر از علل آن ممانعت عمدی از خروج منی می باشد که باعث برگشت منی به مثانه می گردد.
 
داروهای به وجود آورنده اختلال انزال به مثانه :
نوروپاتی دیابتی و اثرات جانبی برخی داروهای ضد جنون نیز باید مورد توجه قرار گیرند. همچنین انزال برگشتی در موارد استفاده از کلردیازپوکساید، داروهای نورولپتیک (کلرپرومازین، فلوفنازین، پرفنازین، پیموزاید، تیوریدازین، کلوزاپین و تری فلوپرازین)، مهار کننده های مونوآمین اکسیداز، ضد افسردگی های سه حلقه ای، ترازودون و نارکوتیک ها دیده شده است. در مواردی که ناباروری ایجاد شده باشد اسپرم از مثانه جمع آوری و شستشو می شود و در محیط آزمایشگاه لقاح صورت می گیرد و سلول تخم داخل رحم قرار می گیرد.
 

* عدم وجود انزال

یکی از اختلالات ارگاسم مردان عدم وجود انزال است. در صورت عدم وجود انزال، بیمار باید از نظر جسمی به دقت مورد بررسی قرار گیرد. چون ممکن است مشکل جسمی (آسیب اعصاب ناحیه) وجود داشته باشد و برای درمان نیز لازم است تحریک الکتریکی صورت گیرد.
 

* انزال بدون لذت

در برخی از بیماران مرد با وجود اینکه انزال اتفاق می افتد، احساس مرکزی ارگاسم مردان وجود ندارد یا بسیار کوتاه است. در این موارد نیز ابتدا شرح حال کامل اخذ می شود و معاینه صورت می گیرد تا علل جسمی و ارگانیک رد شوند. بیشترین دلیل این مساله اختلالات نورولوژیک می باشد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.