رفتارهایی که در زندگی مشترک نباید انجام داد

زندگی مشترک یک وظیفه های اخلاقی و رفتاری بر عهده زوجین می‌گذارد که با انجام دادن آنها زندگی شیرینی خواهند داشت. اما اگر رفتارهای ناپسند بر زندگی شما حاکم شود باید منتظر روزهای تیره و سخت باشید.برای اینکه زندگی شما از ریل خارج نشود باید این خصوصیات منفی را از زندگی خود حذف کنید. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
رفتارهایی که در زندگی مشترک نباید انجام داد
زن و شوهر ها باید آگاهانه رفتار کنند و چهره خوش خود را به همسرشان نشان دهند و از اخم کردن و ترشرویی اجتناب کنند چون زندگی را فاسد خواهد کرد.
 

مقدمه 

وجود قانون می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات احتمالی ها را بگیرد و سد محکمی در مقابل آفت ها باشد. شما رانندگی را بدون قانون در نظر بگیرید آن وقت خواهید دید که چه آشوبی ایجاد می‌شود. زندگی مشترک هم اگر بدون قانون باشد، خیلی راحت تحت تاثیر آسیب ها قرار می‌گیرد. باید برای مقابله آفت ها و آسیب های احتمالی برای زندگی خود قانونی در نظر بگیرید. چون بی قانونی باعث می‌شود تا رفتارهای ناشایستی انجام دهید و باعث کینه و کدورت شوید. ما در این نوشتار می‌خواهیم به رفتارهای که نباید انجام دهیم و از آنها اجتناب کنیم بپردازیم. 
 

چه اجتناب‌هایی در زندگی خانوادگی لازم است؟

1. بهانه جویی را ترک کنید
حواس ما باید در زندگی جمع باشد، در برخورد با فرزندان و همسر اهل بهانه جویی نباشیم چون بسیاری از اوقات اختلاف‌ها به خاطر بهانه گیری و لجاجت‌های کودکانه است. گاهی زوجین بخاطر چیزی که مبنا و اساس ندارد با یکدیگر بحث می‌کنند و زندگی را تلخ می‌کنند. بهانه جویی و غر زدن در زندگی مشترک اگر از حدی بیشتر شود سبب دلسردی و گاهی نفرت در زندگی مشترک می گردد. «امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: از لجاجت مذموم و نکوهیده بپرهیز که مایه بروز جنگها است».[1] 

توجه: اگر شما خیلی تشنه باشید و در یک جایگاهی باشید که پیدا کردن آب هم سخت باشد و به شما یک لیوان آب بدهند و بگویند که این آب  را با سم کشنده مخلوط کرده ایم! آیا شما این آب را می‌خورید؟ قطعا نخواهید خورد. باید بدانید که بهانه جویی و رفتارهای اشتباه در زندگی مانند همین شم، خطرناک است. 

یادآوری‌؛ زن و شوهرها انتظار دارند زندگی زناشویی با کیفیت و کارآمدی داشته باشند تا از طریق آن بتوانند انتظارات، نیازها و خواسته های خود را برآورده سازند. طبیعتا، اگر این نیازها و تمایلات برآورده نشود، زوجین احساس سرخوردگی کرده و بدین ترتیب، شیوه هایی را برای جلب رضایت و توجه همسر جستجو می کنند که شاید غرزدن یکی از آن تدابیر باشد. 
 
 2. ترشرویی را خط قرمز بزنید
زن و شوهر ها باید آگاهانه رفتار کنند و چهره خوش خود را به همسرشان نشان دهند و از اخم کردن و ترشرویی اجتناب کنند چون زندگی را فاسد خواهد کرد. شوهر باید بداند که انتقال ناراحتی های بیرون از خانه به همسر و اعضای خانواده آن هم با چهره ترش و باعث می‌ شود تا آرامش و سکون خانواده از بین برود. و چهره اخمو و عبوس زن هم باعث فروپاشی ساختمان محبت می‌شود. زن و شوهر باید چهره شادی در برخورد با یکدیگر داشته باشند. «امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: خوشرویی مؤمن در چهره او و اندوهش در دل او است.»[2] 

توجه: کاملا روشن است که انسان به روی خوش اطرافیان علاقه بیشتری دارد و از چهره اخم کرده و گرفته، چندان راضی و خوشنود نیست. به همین سبب، افراد خندان و خوشرو، در ارتباطات اجتماعی و خانوادگی موفق تر و در قلوب سایرین محبوب ترند. مخصوصا همسری که اخلاق مناسب نداشته باشد باعث می شود همسرش خسته شده و در ارتباط با او احساس رضایت نکند و زندگی را به کام همه اعضای خانواده تلخ کنند. 

امام علی(علیه‌السلام) فرمود: روترش بودن سبب کسب دشمنی مردم است؛ اما گشاده‌رویی (زیاد و با همه کس) نیز همنشینان بد را به سوی فرد جلب می‌کند؛ بنابراین بین این دو حالت باش؛ زیرا بهترین در همه صفات و کارها، حد وسط است.[3] 
 
3. توهین کردن یک دشمن بزرگ است
همه ما می‌دانیم که گفتار خوب باعث جلب محبت می شود و در دلها اثر نیکی بر جای می‌گذارد. اما گفتار زشت و ناپسند هم سبب کاشت نفرت و انزجار در قلب ها می‌شود. کلمات و گفتار قابل پاک کردن نیستند به همین دلیل توهین و فحاشی می‌توانند تاثیر بسیار مخربی بر سلامت یک رابطه داشته باشند. وقتی یکی از طرفین با گفتار خود به شخص مقابل حمله می کند، جراحت‌ هایی ایجاد می شود. این جراحت ها فیزیکی و قابل مشاهده نیستند بلکه روحی و عاطفی هستند و تاثیرات عمیقی بر اعتماد به نفس طرف مقابل می گذارند. 

نکته: آزار زبان، بدترین آزارهاست. زن و شوهر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا آرامش پیدا کنند و برای حفظ این آرامش باید مواظب باشند تا با زبان خود یکدیگر را مورد اهانت قرار ندهند چون این اهنت ها باعث ایجاد تفرقه و طلاق می‌شود و ریشه اغلب دعواها و طلاق زوج‌ها بی‌احترامی به شان یکدیگر است. 

یادآوری: شما ازدواج کرده اید که احساس لذت و امنیت کنید و از بودن در کنار هم احساس آرامش کنید اما اگر بر خلاف قانون عمل کنید و رفتار توهین آمیز داشته باشید باید بدانید که در صورت تکرار رفتار توهین آمیز، نهایتا با فردی مواجه هستیم که دچار افسردگی شده است، از فعالیت‌هایش لذتی نمی‌برد یا اصلا فعالیتی ندارد، سیستم خواب و تغذیه‌اش برهم ریخته است و مدام احساس خستگی می‌کند و زندگی را به کام شما تلخ خواهد کرد. 
 
4. خودخواهی و تکبر را حذف کنید
خودخواهی و تکبر یک صفت ناپسندی است که باعث اختلافات بزرگ و موانع دشوار می‌شود. خودخواهی از عواملی است که باعث از بین رفتن روابط سالم خانوادگی می‌شود، یعنی وقتی که فرد تنها به فکر زندگی خود و منافع خود باشد و به منافع مشترک زندگی توجهی نکند باعث اختلاف، شکاف در زندگی مشترک خواهد شود. شما ازدواج کرده اید که از حالت فردی خارج شوید و از دایره محدود خود خارج شده و خدمت به همسر و فرزندان را باعث افتخار خود بدانید. اگر اینگونه باشید، زندگی خوبی خواهید داشت. 
 
5. تهمت زدن مانند سیانور است
زن و شوهر های که دائما به یکدیگر تهمت می‌زنند و دیدگاه منفی دارند باید بدانند که تهمت و بهتان از آفاتی هستند که اثر تخریبی آن‌ها در روابط بین فردی به مراتب بیشتر از دیگر آسیب‌های گفتاری است به‌ گونه‌ای که می‌توان گفت نابود کننده روابط اجتماعی و خانوادگی و ناپسندترین بیماری‌های زبان هستند. با تکرار این رفتار ناپسند، شما باید منتظر باشید که زندگی شما به آخرهای داستان خودش رسیده و به زودی یک سریال دیگر جای شما را خواهد گرفت. «امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: به زنان خود تهمت نزنید [و نسبت ناروا ندهید]، زیرا در این کار، [برای شما] پشیمانی طولانی و کیفر سختی خواهد بود .»[4] 

پی نوشت :
[1] شرح فارسى غرر الحکم، جلد 2، صفحه 298.
[2] غررالحکم ، جلد 1، ح 823
[3] ابن ابی‌الحدید، شرح نهج‌البلاغه، جلد 20، صفحه 286
[4] بحارالانوار، جلد 103، صفحه 249 .


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.