ویژگی های خانواده متعالی

یکی از مهم ترین دغدغه های فرهنگ های خانواده گرا این است که گام هایی برای داشتن خانواده متعالی بردارند. سئوال مهم در این میان این است که خانواده مطلوب دارای چه ویژگی هایی است؟ با ما همراه باشید تا با ویژگی های خانواده متعالی آشنا شوید.
سه‌شنبه، 23 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویژگی های خانواده متعالی
خانواده متعالی خانواده ایست که مهارت های ارتباطی در میان اعضای آن به خوبی شکل گرفته است. 
 

خانواده

خانواده از زن ، شوهر و تعدادی فرزند تشکیل می شود. اهمیت این نهاد درآن است که کودک را در شبکه ای از روابط عاطفی، اجتماعی ، تاریخی و تربیتی خاص قرار می دهد و برای کودک میراث فرهنگی به ارمغان می آورد . به او می آموزد که گذشته ای دارد و باید طبق رسوم و سنن خود زندگی کند. آداب معاشرت و قوانین روابط اجتماعی را یاد بگیرد ایدئولوژی خاصی داشته باشد و در صورت لزوم احساسات خود را بروز دهد و یا پنهان نگه دارد.
 

ارتباط کلامی مناسب

گفت و گو بهترین و مهم ترین راه برقراری ارتباط است. والدین با گفت و گو می توانند خواسته ها، توقعات، احساسات و تمایلات خود را بازگو کنند و با گوش کردن موثر به صحبت های فرزندان می توانند از احساسات، نقطه نظرات، رازهای نهفته درونی آنان آگاه شوند.

پس بهتر است در موارد دور هم جمع شدن های خانوادگی را بیشتر کرد و با هم حرف زد، از کارهای روزانه، مدرسه، درس و مشق و روابط با دوستان صحبت کرد و راه ارتباطی صمیمانه را باز نگه داشت.
 

امنیت در خانه

خانه باید حریم امنی سرشار ازآرامش باشد تا پیوندهای عاطفی و وابستگی های احساسی بین والدین و بچه ها شکل بگیرد. کاستن از دامنه بحث و مشاجرات و فراهم کردن آرامش روحی و جسمی برای فرزندان، امنیت خاطر در اعضا پدید می آورد و موجب علاقمندی به کانون خانواده می شود.
 

علایق و نیازهای همدیگر را بشناسید

لازم است که والدین حرف های همدیگر را بشنوند به یکدیگر اعتماد کنند به گرایشات و سلیقه های همدیگر احترام بگذارند تا ساختار تربیتی و اخلاقی فرزندان ، مقتدرانه و با قاطعیت منطقی پی ریزی شود.
 

الگوهای رفتاری مناسبی باشید

کودکان از پدر و مادر، احساس مسئولیت، صداقت، سازگاری و قوانین زندگی را می آموزند. اگر در فضای خانه دروغگویی، بی علاقگی به انجام مسئولیت های فردی، معاشرت با دوستان و خانواده های نا مناسب رواج داشته باشد امکان رشد صحیح برای آنها فراهم نخواهد شد و آنان در برابر شرایط آسیب زا، صدمه خواهند خورد. با پیش گرفتن روش مناسب زندگی الگوی خوبی برای بچه ها باشیم و با تقویت اعتماد به نفس و ارتقای سطح آگاهی، آنان را در برابر آسیب های فردی و اجتماعی مقاوم سازیم.
 

بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنید

کار کردن زیاد و فاصله گرفتن از کانون خانواده باعث تقویت احساس (غریبگی) شده و روابط عاطفی را به سردی می کشاند. بلند پروازی ها و جاه طلبی های شغلی را فدای آرامش خانواده نکنید. تامین خواسته های مالی بچه ها، بخشی از وظایف شماست. به نیازهای روحی و بهداشت روانی آنان نیز توجه کنید.
 

چند توصیه کلیدی:

* عدالت و انصاف را در رفتار و اعمال خود رعایت کنید.
* به قوانین و حقوق دیگران در خانه احترام بگذارید.
 با انعطاف پذیری و از خود گذشتگی زندگی کنید و میزان ظرفیت انتقاد پذیری و تغییر پذیری را در خانواده ارتقاء دهید.
* با توجه و حرف شنوی از پیشنهادات و خواسته های افراد خانواده استقبال کنید.
* به شخصیت رفتاری و گفتاری میزان منطق و درک قضایای فرزندانتان توجهی خاص داشته باشید.
* صبر و تحمل و بردباری را در خانه آموزش دهید.
* به سلامت و رفاه همسر و فرزندانتان توجه داشته باشید و با آنان در مسائل فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی به همدلی برسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط