نحوه برخورد با کودک حاضر جواب

بسیاری از افراد به محض اینکه کودک حاضر جواب آنها رفتار نامناسبی را از خود نشان می دهد با حالت قهر از او روی برمی ‌گردانند، این روش به هیچ وجه روش مناسبی برای برخورد با کودک حاضر جواب نیست. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از حاضر جوابی کودک خود رنج می برید بهتر است این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید تا اطلاعات جامع و کافی درباره طرز برخورد با کودک حاضر جواب را به دست بیاورید تا بتوانید به درستی با کودک خود در منزل برخورد کنید تا این حاضر جوابی او را کنترل کنید.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه برخورد با کودک حاضر جواب
بهترین کار برای برخورد با کودک حاضر جواب این است که زمانی که او حاضر جوابی می کند به صورت مستقیم و جدی به او بگویید که نباید حاضر جوابی کند.
 

مقدمه

بسیاری از متخصصان و افرادی که به عنوان مشاور کودک در مراکز مشاوره کودک حضور دارند بر این باور هستند که کودک حاضر جواب تا حد بسیار زیادی از محیط اطرافش یاد می‌گیرد. بنابراین می توان با داشتن رفتاری مناسب با کودک حاضر جواب به راحتی حاضر جوابی او را کنترل کرد و او را تربیت کرد. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از حاضر جوابی کودک خود رنج می برید بهتر است این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید تا اطلاعات جامع و کافی درباره طرز برخورد با کودک حاضر جواب را به دست بیاورید تا بتوانید به درستی با کودک خود در منزل برخورد کنید تا این حاضر جوابی او را کنترل کنید.
 

نحوه برخورد با کودک حاضر جواب

با کودک حاضر جواب خود رابطه مناسبی برقرار کنید
بسیاری از افراد به محض اینکه کودک حاضر جواب آنها رفتار نامناسبی را از خود نشان می دهد با حالت قهر از او روی برمی ‌گردانند، این روش به هیچ وجه روش مناسبی برای برخورد با کودک حاضر جواب نیست و شما با این کار تنها می توانید برای چند ثانیه او را از کار خود پشیمان کنید و نمی‌توانید باعث شوید که رفتار او درست شود.

یکی از مهمترین روش ها برای برخورد با کودک حاضر جواب این است که به محض اینکه او حاضر جوابی کرد با او صحبت کنید و دلایل او برای این کار را از او بپرسید، کودک حاضر جواب معمولاً برای کارهای خود دلایلی را دارد که با شنیدن این دلایل می توانید اقدام به حل کردن مشکلات کودک حاضر جواب خود کنید تا این حاضر جوابی او را تحت کنترل بگیرید.

گاهی اوقات نیز لازم است که شما قاطعیت خود را به کودک حاضر جواب خود نشان دهید به عنوان مثال زمانی که او تلویزیون را با صدای بلند نگاه می کند و شما از او می خواهید که صدای تلویزیون را کم کند و او در مقابل شما حاضر جوابی می کند، در مقابل این کار او، شما با قاطعیت بگوید باید صدای تلویزیون کم شود و اجازه ندهید که تلویزیون را با صدای بلند مشاهده کند.
 
به کودک حاضر جواب خود امتیاز دهید
یکی از بهترین روش ها برای برخورد با کودک حاضر جواب این است که برای او یک جدول را در نظر بگیرید و در صورتی که تعداد رفتارهای مثبت او به تعداد لازم می رسید برای او یک هدیه مناسب خریداری کنید و همچنین هنگامی که کودک حاضر جواب شما حاضر جوابی کرد یک امتیاز از امتیازهای او کم کنید تا به این ترتیب متوجه شود که رفتار نامناسبی را داشته است. کودکان معمولاً در مقابل هدیه عکس العمل های مناسبی از خود نشان می‌دهند و در صورتی که بدانند شما با رفتار مناسب آنها یک هدیه برای آنها خریداری می کنید بدون شک رفتار خود را تغییر خواهند کرد.

نکته بسیار مهمی که برای خرید هدیه برای کودک خود باید آن را در نظر داشته باشید این است که در هنگام خرید کادوی مناسب برای کودک حاضر جواب خود کادویی را خریداری کنید که او علاقه زیادی به آن داشته باشد. با خرید این کادو کودک ترغیب می‌شود که خیلی سریع رفتارهای مناسب خود را افزایش دهد تا امتیازات بیشتری را به دست آورد تا بتواند کادوی مورد نظر را از شما دریافت کند و به این ترتیب شما در مدت زمان کوتاهی می توانید کودک خود را تربیت کنید تا دیگر حاضر جوابی نکند.
 
تعریف از رفتارهای خوب کودک حاضر جواب
متاسفانه والدین امروزه از روش های بسیار نامناسبی برای تربیت فرزند خود استفاده می کنند، به عنوان مثال بسیاری از والدین هنگامی که کودک حاضر جواب آنها حاضر جوابی می کند اقدام به تنبیه کردن او می کنند اما هنگامی که کودک حاضر جواب آنها رفتار مناسبی را از خود نشان می دهد هیچ گاه از او تعریف نمی کنند تا او ترغیب شود که بیشتر این رفتارهای مناسب را از خود به نمایش گذارد.

هنگامی که شما کودک حاضر جواب خود را برای داشتن یک رفتار ‌مناسب تشویق می کنید کودک شما در دفعات بعدی سعی می‌کند تا رفتارهای مناسب خود را افزایش دهد و به این ترتیب باعث شود تا شما از او بیشتر راضی باشید. برای اینکه کودک خود را برای داشتن رفتارهای مناسب تشویق کنید می‌توانید از گفتن کلمات و صفات مناسب و مثبت به او استفاده کنید، سعی کنید جملات و کلماتی که باعث می شوند تا او بیشتر خوشحال شود را استفاده کنید تا به این ترتیب کودک شما سعی در بهبود رفتار خود داشته باشد.
 
سعی کنید الگوی خوبی برای کودک خود باشید
کودکان معمولاً بیشترین تأثیر را از والدین خود دریافت می‌کنند، بنابراین در صورتی که دوست دارید کودک شما رفتار مناسبی از خود بروز دهد سعی کنید در خانه رفتار خوبی از خود به نمایش گذارید تا به این ترتیب کودک با الگو گرفتن از شما رفتار خود را بهبود ببخشد. بسیاری از والدین در منزل حاضر جوابی می‌کنند و با همسر خود دعوا می‌کنند و بسیاری از کارهای دیگر را انجام می دهند، با این حال انتظار دارند که کودک حاضر جواب آنها رفتار مناسبی را در خانه داشته باشد. این انتظار، انتظار نابجایی است چرا که کودکان خیلی سریع رفتار والدین خود را تقلید می کنند و به این ترتیب رفتار آنها نیز روز به روز بد و بدتر می شود.
 
به صورت جدی به کودک حاضر جواب خود تذکر دهید
بسیاری از کودکان زمانی که حاضر جوابی می‌کنند نمی‌دانند که این کار آنها کار اشتباهی است و والدین آنها انتظار دارند که خود کودک اینکه رفتارش اشتباه است را  تشخیص دهد. بهترین کار برای برخورد با کودک حاضر جواب این است که زمانی که او حاضر جوابی می کند به صورت مستقیم و جدی به او بگویید که نباید حاضر جوابی کند و این کار او کار اشتباهی می باشد.

لزومی ندارد که هنگامی که کودک حاضر جواب شما حاضر جوابی می کند او را دعوا کنید و یا کتکش بزنید تنها کافی است که به صورت خیلی جدی از او بخواهید که دیگر این کار را تکرار نکند تا رفته رفته کودک حاضر جواب شما یاد بگیرد که این کار، کار اشتباهی می باشد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.