نحوه برخورد با کودکان فحاش

یکی از دلایل بسیار مهمی که کودک فحاش، فحاشی می کند این است که کودک در خانه الگوی مناسبی برای خود ندارد، کودکانی که وارد مدرسه می‌شوند و یا دوستان زیادی دارند معمولاً الگوهای زیادی را در بیرون از خانه برای خود انتخاب می کنند و رفتارهای آنان را در منزل و یا هر جای دیگری تکرار می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم روش هایی را برای درمان کودک فحاش بیان کنیم که با یادگیری این روش ها و نکات بسیار مهم بتوانید کودک فحاش خود را در منزل به راحتی درمان کرده و فحاشی او را به مرور از بین ببرید.
سه‌شنبه، 23 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه برخورد با کودکان فحاش
یکی از عوامل بسیار مهمی که بر روی کودک فحاش تاثیرگذار است محیط‌ های ناسالمی هستند که کودک در آن ها قرار می گیرد.
 

مقدمه

مشکل فحاشی کودکان امروزه به یکی از اصلی ترین مشکلات خانواده ها تبدیل شده است، بسیاری از والدین گله و شکایت دارند که کودک آنها بسیار فحاشی می کند و این باعث آزار و اذیت آنها شده است. در سال‌های اخیر بسیاری از والدین با مراجعه به مراکز مشاوره کودک از آنها تقاضای کمک برای درمان کودک فحاش خود کرده اند. در این مطلب قصد داریم روش هایی را برای درمان کودک فحاش بیان کنیم که با یادگیری این روش ها و نکات بسیار مهم بتوانید کودک فحاش خود را در منزل به راحتی درمان کرده و فحاشی او را به مرور از بین ببرید.
 

نحوه برخورد با کودکان فحاش

به ارزش های خانواده بنگرید
اولین نکته برای درمان کودک فحاش این است که به این موضوع دقت کنید که آیا فحاشی در خانواده شما به عنوان یک کار بد و ناپسند شناخته می شود یا خیر؟ گاهی اوقات بسیاری از پدران و مادران توجهی به فحاشی کودک فقط خود ندارند و به او یادآوری نمی کنند که این عمل کار زشتی است و در واقع اهمیتی به اینکه کودک آنها در حال فحاشی است نمی‌دهند. در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که کودک شما خود به خود فحاشی را کنار بگذارد.

در واقع همین موضوع که شما به کودک فحاش خود توجهی نمی کنید باعث می شود تا کودک شما گمان کند که کار درستی انجام می دهد. برای اینکه ارزش های خانوادگی خود را به کودکان خود نیز بیاموزید می توانید از روش های مختلفی برای این کار استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که کودک شما فحاشی می‌کند می‌توانید به او تذکر دهید  و یا اینکه در خانه به یکدیگر یا به دیگران فحاشی نکنید تا این کار را به کودک خود بیاموزید. در ادامه برخی دیگر از روش ‌های برخورد با کودک فحاش را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به بهترین شکل با کودک فحاش خود رفتار کنید.
 
سعی کنید الگوی مناسبی برای کودک فحاش خود باشید
یکی از دلایل بسیار مهمی که کودک فحاش، فحاشی می کند این است که کودک در خانه الگوی مناسبی برای خود ندارد، کودکانی که وارد مدرسه و یا مهد می‌شوند و یا دوستان زیادی دارند معمولاً الگوهای زیادی را در بیرون از خانه برای خود انتخاب می کنند و رفتارهای آنان را در منزل و یا هر جای دیگری تکرار می‌کنند. بنابراین در صورتی که کودک فحاش درخانه الگوی مناسبی نداشته باشد الگو هایی که در بیرون خانه انتخاب می کند می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی کودک فحاش بگذارند.

برای اینکه بتوانید الگوی خوبی برای کودک خود باشید می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید، به عنوان مثال سعی کنید هیچ گاه در مقابل کودک فحاش خود اقدام به فحاشی نکنید این کار باعث می شود تا کودک شما یاد بگیرد که باید این چنین رفتاری را از خود نشان دهد.
 
دلیل فحاشی کودک فحاش را بپرسید
هنگامی که کودک فحاش شما شروع به فحاشی کرد هرگز او را با روش های مختلف تنبیه نکنید چرا که ممکن است تاثیر بسیار منفی بر روی او گذارد، سعی کنید هنگامی که کودک شما فحاشی می کند دلایل این کار را از او بپرسید، گاهی اوقات ممکن است کودک شما فقط یک حرف زشت را در بیرون از خانه یا در اتوبوس شنیده باشد و بخواهد آن را تکرار کند، بنابراین شما می‌توانید به راحتی با توضیح اینکه این حرف، حرف مناسبی برای او نیست او را از تکرار این حرف های زشت باز دارید.
 
کودک خود را از محیط ناسالم دور کنید
یکی از عوامل بسیار مهمی که بر روی کودک فحاش تاثیرگذار است محیط‌ های ناسالمی هستند که کودک در آن ها قرار می گیرد، کودک معمولا خیلی سریع چیزهایی که به او گفته شود را یاد می گیرد بنابراین برای اینکه کودک فحاش شما فحاشی نکند و حرف های زشت یاد نگیرد بهترین اقدام این است که او را از محیط هایی که می دانید باعث یادگیری حرف های زشت می‌شود دور کنید. با انجام این کار او را از  دلیل اصلی فحاشی دور می‌کنید و این کار کم کم باعث می‌شود تا او فحاشی نکند و حرف های زشت را فراموش کند و به این ترتیب به راحتی می توانید کودک فحاش خود را درمان کنید.
 
به کودک فحاش خود سختگیری نکنید
بسیاری از والدین برای این که کودک خود را تربیت کنند اقدام به تنبیه های بدنی و یا سخت گیری های بسیار زیاد در مقابل او می کنند، این کار علاوه بر اینکه هیچ تاثیر مثبتی بر روی کودک شما نمی گذارد، باعث می شود که کودک شما هرچه بیشتر لج کند و بیشتر از حرف های زشت و فحش های رکیک استفاده کند. نابراین در صورتی که قصد دارید کودک فحاش خود را به درستی تربیت کنید و با او رفتار و برخورد مناسبی داشته باشید سعی کنید در یک برخورد کاملا دوستانه از او بخواهید که این رفتار زشت خود را ترک کند و روش‌ های دیگری که در این مطلب بیان کردیم را با ملایمت تمام بر روی او پیاده کنید.
 
محیط شادی را برای کودک فحاش خود ایجاد کنید
یکی از مهمترین علت هایی که باعث می‌شود کودک فحاش شما هرچه بیشتر فحاشی کند این است که در محیط های بسیار عصبی حضور پیدا می کند،  هنگامی که شما بتوانید یک محیط کاملاً شاد و پر از نشاط را برای کودک خود ایجاد کنید کودک فحاش شما کمتر پی استفاده از حرف های زشت می رود.

بنابراین شما باید به صورت مداوم در پی ایجاد موقعیت هایی باشید که کودک شما در آن احساس آرامش و نشاط کند و به این ترتیب می توانید خیلی راحت این مشکل استفاده از حرف های زشت و فعالیت او را از بین ببرید، یعنی در واقع شما باید این حس که او در یک خانواده کاملا با نشاط قرار دارد را به او القا کنید و به این ترتیب شما می توانید حالات افسردگی او را از بین ببرید باعث می شوید تا اضطراب او نیز کاهش پیدا کند و در نتیجه کمتر از حرف های زشت استفاده کند.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط