نحوه برخورد با کودک بهانه گیر

همه می‌دانند که بهانه گیری کودکان واقعا می تواند بسیار اذیت کننده باشد و والدین را اذیت کند،  کودک بهانه گیر علاوه بر این که جیغ می‌زند و بهانه گیری می کند ممکن است گاهی اوقات پایش را به زمین بکوبد و اشیا را به اطراف پرت کند و یا حتی شما را کتک بزند. در این مطلب قصد داریم توضیحاتی جامع و کامل درباره طرز برخورد با کودک بهانه گیر را به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه برخورد با کودک بهانه گیر
بسیاری از والدین هنگامی که با خواسته نامعقول کودک خود رو به ‌رو می‌شوند شروع به بحث کردن با او می کنند که همین کار باعث می شود بیشتر بهانه بگیرد.
 

مقدمه

بسیاری از مراکز مشاوره کودک اعتقاد دارند که بهانه گیری های خسته کننده کودک بهانه گیر به دلیل داشتن مشکلات بسیار زیاد در مهارت های زبانی کودک است. در این مطلب قصد داریم توضیحاتی جامع و کامل درباره طرز برخورد با کودک بهانه گیر را به شما ارائه دهیم همچنین می توانید با مراجعه به مراکز مشاوره کودک اطلاعات جامع تری در رابطه با برخورد با کودک بهانه گیر خود کسب نمایید. بنابراین در صورتی که قصد دارید روش های مناسبی را برای تربیت کودک بهانه گیر خود یاد بگیرید بهتر است این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید.
 

نحوه برخورد صحیح با کودک بهانه گیر

در مقابل کودک بهانه گیر کنترل خود را از دست ندهید
همه می‌دانند که بهانه گیری کودکان واقعا می تواند بسیار اذیت کننده باشد و والدین را اذیت کند،  کودک بهانه گیر علاوه بر این که جیغ می‌زند و بهانه گیری می کند ممکن است گاهی اوقات پایش را به زمین بکوبد و اشیا را به اینور و آن ور پرت کند و یا حتی شما را کتک بزند! تمامی این رفتارها می‌تواند برای شما اذیت کننده باشد و حتی گاهی اوقات غیر قابل تحمل باشد ولی این نکته را  فراموش نکنید که به هیچ وجه نباید کنترل خود را در مقابل کودک بهانه گیر خود از دست دهید چرا که با عصبانی شدن شما ممکن است او نیز بیشتر لج کرده و در نتیجه دچار حالت های بسیار منفی همچون فریاد ها و تهدیدهای فراوان شود.

نکته ای که باید همواره به آن توجه داشته باشید این است که هر چه شما عصبانی تر شوید او به هیچ وجه آرام نمی شود و شما فقط باعث می شوید که او با صدای بلندتری جیغ بکشد و رفتار تندتری را نسبت به قبل داشته باشد، روش بسیار مناسب برای برخورد با کودک بهانه گیر این است که هنگامی که او بهانه گیری می کند و شروع به جیغ زدن می کند سعی کنید آرامش خود را از دست ندهید و آرامش خود را به او نیز منتقل کنید تا کودک کم کم آرام شود و بتوانید به صورت منطقی با او صحبت کنید.
 
به این نکته توجه داشته باشید که شما بزرگتر هستید
بسیاری از والدین هنگامی که با یک خواسته نامعقول از کودک بهانه گیر خود رو به ‌رو می‌شوند شروع به بحث کردن با او می کنند و همین کار باعث می شود که کودک بهانه گیر بیشتر بهانه بگیرد و لج کند، نکته ‌ای که هیچ‌ گاه نباید آن را فراموش کنید این است که شما بزرگتر از او هستید و هنگامی که کودک بهانه گیر شروع به بهانه گیری می کند مهم نیست که خواسته او چقدر طول بکشد و چقدر غیر منطقی باشد شما به هیچ وجه نباید آن را قبول کنید و همچنین به هیچ وجه نباید با او به بحث بپردازید.

کودکان همواره از شما یاد می گیرند بنابراین زمانی که شما در مقابل خواسته‌ های غیرمنطقی کودک بهانه گیر شروع به داد و فریاد کنید کودک نیز از شما الگو می‌گیرد و از این پس خواسته‌ های خود را از طریق داد زدن و بهانه گرفتن از شما خواهد خواست بنابراین شما نباید فراموش کنید که شما یک فرد بزرگسال هستید و همواره باید آرامش خود را در مقابل بهانه گیری های کودک بهانه گیر خود حفظ کنید و سعی کنید به صورت منطقی او را توجیه کنید که خواسته است غیرمنطقی است و نمی‌توانید خواسته او را برآورده کنید.
 
به کودک بهانه گیر ثابت کنید که او را دوست دارید
از دیگر نکات بسیار مهمی که همواره باید آن را به خاطر داشته باشید این است که  هنگامی که کودک آرام است و بهانه گیری نمی کند او را در آغوش بکشید و شروع به صحبت کردن با او بکنید و به او بگویید که چقدر دوستش دارید.  این رفتار شما باعث می‌شود که کودک بهانه گیر آرامش بیشتری داشته باشد و بیشتر درباره کج خلقی ها و بهانه گیری های خود صحبت کند.
 
به کودک خود زمان بدهید
زمان دادن به کودک یکی از بهترین روش ها و ترفندها برای این است که شما بتوانید کودک بهانه گیر خود را به درستی تربیت کنید، شما این روش را می توانید بر روی کودکان بزرگتر از ۱۸ ماه انجام دهید و مطمئن باشید که خیلی سریع می توانید بهانه گیری های کودک خود را کنترل کنید. البته نکته قابل توجهی که در این روش وجود دارد این است که حتما برای کودکانی که هیچ کدام از روش های درمان بهانه گیری بر روی آنها جواب نمی دهد نیز جواب می دهد. انجام دادن این روش بسیار راحت است و شما تنها کافی است کودک را برای مدت زمان کوتاهی در یک جای آرام تنها بگذارید تا خود با فکر کردن بر روی موضوع آرام شود.

توجه داشته باشید که در این روش شما باید به او توضیح دهید که چه کاری انجام می دهید به عنوان مثال می توانید به او بگویید به طور زمان می‌دهند تا آرام شوی و من آنجا منتظرت خواهم بود. البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که به کودک باید توضیح دهید که این روش یک تنبیه برای اون نیست و شما تنها می خواهید که او آرام شود تا بتوانید در یک محیط آرام با او صحبت کنید و خواسته او را بشنوید.
 
مراقب نشانه های اضطراب در کودک بهانه گیر باشید
همه ما می‌دانیم که بهانه گیری بخشی از زندگی روزمره کودک بهانه گیر است اما گاهی اوقات ممکن است دلیل این بهانه گیری مشکلات احتمالی باشد که در کودک وجود دارد، بنابراین سعی کنید هنگامی که کودک شما به صورت مداوم بهانه گیری می کرد و توانستید نشانه های استرس و اضطراب را در کودک خود مشاهده کنید سریع او را به یک پزشک یا مشاور کودک ببرید تا سریعاً درمان شود. البته دقت داشته باشید که این مورد برای یک کودک بهانه گیر به ندرت پیش می آید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.