چگونه با کودک حرف نشنو رفتار کنیم؟

تربیت کودک حرف نشنو از سخت ترین کارهایی است که ممکن است والدین در انجام دادن آن دچار مشکل شوند، در این مطلب قصد داریم روش های مفیدی برای تربیت بچه حرف نشنو را بیان کنیم تا با یادگیری این روش ها بتوانید برخورد مناسبی با کودکان خود داشته باشید و به راحتی آنها را تربیت کنید.
سه‌شنبه، 19 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه با کودک حرف نشنو رفتار کنیم؟
گاهی اوقات کودک حرف نشنو فقط به این دلیل حرف شما را گوش نمی دهد که توجه او را جلب نکرده اید.
 

با کودک حرف نشنو خود چه کنیم؟

الگوی خوبی برای کودک حرف نشنو خود باشید
معمولاً بزرگترین الگوی کودکان خانواده و والدین او می باشند، بنابراین در صورتی که قصد دارید کودک خود را به درستی تربیت کنید باید الگوی مناسبی برای او باشید، دلیل این کار این است که کودکان در بیرون از خانه الگوهای بسیار زیادی را برای خود می یابند که بسیاری از این الگوها رفتارهای نامناسبی را از خود به نمایش می گذارند که باعث می شود تا کودک از آنها تقلید کند، بنابراین شما به عنوان والدین کودک حرف نشنو وظیفه دارید که الگوی مناسبی برای او باشید تا او با تقلید رفتار شما نحوه رفتار درست را یاد بگیرد.
 

از نمونه رفتارهای درست با کودک

هنگامی که کودک با شما صحبت می کند مستقیم به چشمان او نگاه کنید و به او نشان دهید که حواس شما کاملا با او است، همواره به او نشان دهید که حرف های او برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد و شما همواره سعی می‌کنید که حرف‌های او را گوش دهید و در صورت امکان آنها را انجام دهید، هنگامی که کودک شما با شما صحبت می‌کند به هیچ وجه به تلویزیون و یا صفحه کامپیوتر خیره نشوید و حواس تان کاملا با او باشد.
 

نحوه درست صحبت با کودک حرف نشنو

اگر صحبت های خود را با سه کلمه اگر، تو و چرا شروع می کنید کودک معمولاً تمایلی به گوش دادن حرف های شما پیدا نمی کند و از شما روی گردان می شود، دلیل این اتفاق را در ادامه بیان خواهیم کرد. بنابراین در صورتی که می خواهید کودک حرف نشنو شما حرف های شما را به خوبی گوش کند و آنها را انجام دهد سعی کنید جملات خود را با این سه کلمه شروع نکنید.

جملاتی که با اگر شروع می شوند: معمولاً جملاتی که با اگر شروع می شوند تهدید آمیز هستند و کودک را می ترسانند. کودک حرف نشنو معمولا در مقابل جملاتی که با اگر شروع می شوند جبهه می‌گیرد و همواره سعی می‌کند از شما فرار کند به عنوان یک مثال از جملاتی که با اگر شروع می شود می توان به مثال: «اگر به حرفم گوش نکنی ...» اشاره کرد که در پی آن یک تهدید وجود دارد.
 

برخی جملات کودک را بی میل می کنند

جملاتی که با تو شروع می شوند
معمولاً هنگامی که شما جملات خود را با کلمه تو آغاز می‌کنید کودک حرف نشنو حس می‌کند که شما می‌خواهید او را مورد حمله قرار دهید و شخصیتش را مورد تهدید قرار دهید به این ترتیب از گوش دادن به حرف های شما سر باز می‌زنند و شما فکر می کنید که او تبدیل به یک کودک حرف نشنو شده است. یکی از مثال های بسیار بارزی که معمولا والدین آن را به کار می‌برند این است که از جملات و کلمات اغراق آمیز در مقابل کودک حرف گوش نکن خود استفاده می‌کنند به عنوان یک مثال از این جملات می‌توان به جمله: «تو هیچ وقت به حرف های من گوش نمی‌دهی» ، اشاره کرد.
 
جملاتی که با چرا شروع می شود
با بیان جملاتی که با چرا شروع می شوند معمولاً کودک حرف نشنو حس می کند که شما از او کاری را می خواهید که قادر به انجام دادن آن نیست، همین عامل باعث می شود تا کودک از گوش دادن به سخنان شما سر باز زند و به این ترتیب تبدیل به یک کودک حرف نشنو شود.

به عنوان یک مثال از جملاتی که با چرا شروع می شوند می‌توان به این مورد اشاره کرد: «چرا به حرف من گوش نمی کنی؟» به این ترتیب در صورتی که می خواهید به درستی کودک حرف نشنو خود را تربیت کنید سعی کنید از جملاتی استفاده کنید که در ابتدای آنها این سه کلمه نیامده باشد تا کودک شما ترغیب شود که حرف های شما را گوش کند.
 

بدون جلب توجه با کودک حرف نشنو خود صحبت کنید

گاهی اوقات کودک حرف نشنو فقط به این دلیل حرف شما را گوش نمی دهد که توجه او را جلب نکرده اید و یا اینکه کودک حرف گوش نکن تمرکز کافی برای گوش دادن به حرف های شما را ندارد. در چنین شرایطی برای اینکه توجه کودک خود را جلب کنید می‌توانید از روش هایی که در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد استفاده کنید:
•    در مقابل کودک حرف نشنو خود بنشینید و به صورت و چشم های او نگاه کنید.
•    سعی کنید در نهایت لطافت و مهربانی صورت او را بالا گرفته و او را وادار کنید که به چشمان شما نگاه کند.
•    هنگامی که سعی دارید صحبت خود را با کودک حرف نشنو خود شروع کنید جملات خود را با این عبارت شروع کنید: لطفا به من گوش کن.
•    هر وقت به چشمان شما نگاه کرد صحبت خود را با او شروع کنید، سعی کنید در طول صحبت با کودک حرف نشنو خود به آرامی دست او را بگیرید و او را نوازش کنید و یا اینکه دست خود را بر روی شانه‌های او قرار دهید تا توجه اش را از شما نگیرد و کاملاً بر روی صحبت های شما تمرکز داشته باشد.

در پایان نیز در صورتی که از روش های گفته شده نتیجه ای که مورد نظرتان بوده را کسب نکردید می توانید با مراجعه به یک مشاوره کودک نسبت به دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با کودک خود و همچنین طرز برخورد بهتر با آن مراجعه نمایید. مطمئنا یک مشاوره کودک می تواند در این زمینه بیشترین کمک را به شما مادران و پدران عزیز داشته باشد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.