آیا شیوع کرونا آمار خودکشی را بالا می برد؟

شیوع کرونا نه تنها بر آموزش، شغل، درآمد و بسیاری از جنبه های زندگی بشر تأثیر گذاشته، بلکه بهداشت و سلامت روان او را نیز به شدت تهدید می کند. با گذشت کمتر از 5 ماه از شیوع جهانی این بیماری، کم کم شاهد تأثیرات منفی این همه گیری بر سلامت روان افراد هستیم. در این مقاله به تأثیر شیوع کرونا بر افزایش خطر خودکشی در جامعه می پردازیم.
پنجشنبه، 8 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
آیا شیوع کرونا آمار خودکشی را بالا می برد؟

مقدمه

همه گیری بیماری کووید19، موجب شده در عملکردها و کارکردهای اجتماعی افراد، تغییراتی جدی اتفاق بیافتد. همین تغییرات اساسی ممکن است زمینه ساز برخی مشکلات روانی و از جمله افزایش خطر خودکشی شوند.
 
تحقیقی که اخیراً انجام شده، نشان می دهد که بسیاری از آمریکایی ها از شرایط پیش آمده به شدت رنج می برند. پژوهشی که در 29 مارس 2020 انجام شد، دریافت که 63 درصد آمریکایی ها دچار افسردگی، اضطراب و یا هر دو شده اند. و 80 درصد آمریکایی ها نیز گزارش داده اند که دچار رنج شدید و یا متوسط هستند.
 
چندین عامل مرتبط با شرایط همه گیری کرونا وجود دارد که ممکن است خطر خودکشی را در جامعه افزایش دهند. در ادامه برخی از این عوامل را با شما خواننده عزیز راسخون در میان می گذاریم.
 

فاصله اجتماعی

در حالیکه فاصله اجتماعی یکی از ابزارهای مهم برای مدیریت شیوع کرونا محسوب می شود، اما در عین حال می تواند سلامت روان افراد جامعه را نیز به شدت تهدید کند. افرادی که از برخی مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی شدید رنج می برند، را محدود نموده، احتمال افزایش این افکار و اقدام به خودکشی نیز افزایش خواهد یافت.
 
مطالعه ای که در سال 2018 در یکی از مجلات علمی منتشر شد، دریافت که انزوای اجتماعی و تنهایی، یکی از اصلی ترین عوامل مرتبط با افکار و رفتارهای خودکشی، محسوب می شود.
 
افرادی که تنها زندگی می کنند، در شرایط قرنطینه خانگی و فاصله اجتماعی که در این روزها شاهدش هستیم، به شدت در معرض افکار و رفتار خودکشی قرار دارند. علاوه بر این هر فردی که بر اثر شرایط پیش آمده به شدت احساس تنهایی می کند نیز ممکن است به همین شکل در معرض خطر باشد.
 

مشکلات مالی

طرح فاضله گذاری هوشمند موجب شده بسیاری از مردم کار خود را از دست داده و یا به دلیل اجبار دولت ها برای بسته نگه داشتن مغازه ها به طور موقت کسب و کار خود را از تعطیل کنند. این افراد معمولاً یا برای بیمه بیماری تلاش می کنند و یا به دنبال یافتن منابع جدید درآمدی هستند. رنج و استرس مالی در این ایام می تواند نقشی جدی در بالا بردن خطر خودکشی  داشته باشد.
 
علاوه بر این، بسیاری از متخصصان اقتصادی بر این باورند که ممکن است در آینده با بحران و رکود اقتصادی روبرو شویم. بنابراین بسیاری از کسب و کارها با مشکلاتی جدی روبرو خواهند شد.  
 
به طور کلی تجربه تاریخی ثابت کرده است که رکود اقتصادی، ارتباطی مستقیم و معنادار با نرخ خودکشی دارد. مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد، نشان داد که نرج خودکشی در دوران رکود اقتصادی به شدت بالا می رود.
 

دسترسی محدود به حمایت های اجتماعی

بسیاری از افراد برای اینکه بهترین عملکرد را در زندگی داشته باشند، به حمایت های اجتماعی نیاز دارند. اما در این شرایط پیش آمده بسیاری از فعالیت ها و برنامه های اجتماعی، تعطیل شده و امکان دستیابی به حمایت های اجتماعی، برای بیشتر مردم دنیا وجود ندارد.
 
از سویی بسیاری از برنامه های دینی و مذهبی نیز در سرتاسر جهان تعطیل و یا محدود شده اند. امروزه شرکت در مراسمات مذهبی، نقشی جدید در حفظ سلامت روان ایفا می کند و تعطیلی آن ها می تواند برای بسیاری از افراد مشکلات زیادی را ایجاد نماید.
 
مقاله ای که در سال 2016 در یکی از مجلات معتبر روانپزشکی منتشر شد، دریافت که حضور منظم در مراسمات مذهبی می تواند تا 5 برابر احتمال خودکشی را کاهش دهد. عدم دسترسی به اماکن مذهبی مانند مساجد و کلیساها، موجب می شود افراد بیشتر احساس تنهایی نموده و در نتیجه بیشتر به خودکشی فکر کنند. البته انجام مناسک مذهبی به صورت فردی مانند نماز و دعا، می تواند تا اندازه ای این خلأ را پر کند.
 

موانع درمان

بسیاری از مراکز سلامت روان مانند کلینیک های روانشناسی، در این شرایط کرونایی، پذیرش ندارند. هر چند که برخی مراکز به ارائه خدمات اینترنتی و تلفنی می پردازند، اما بسیاری دیگر از کلینیک ها، به طور کلی خدمات خود را تعطیل کرده اند.
 
گروه های حمایتی، مراکز سرپایی و بسیاری از مراکز ارائه دهنده خدمات روانشناسی نیز به علت همه گیری کرونا، برنامه های خود را به حالت تعلیق درآورده اند. این تعطیلی شامل حال گروه های ترک اعتیاد یا ترک الکل و ... نیز می شود.
 
در شرایط پیش آمده، ملاقات افراد دارای سابقه بیماری های روانی، با روانشناس و یا روانپزشک خود نیز به سختی انجام می شود. بنابراین در بسیاری از مواقع فرآیند درمان با مشکلاتی جدی روبرو می شود.
 

پوشش رسانه ای

پوشش خبری مداوم در مورد همه گیری کرونا، ممکن است تأثیری منفی بر بهزیستی روانی افراد داشته باشد. گزارشات لحظه ای و مکرر که در مورد افزایش تعداد کشته ها و شیوع روز افزون بیماری در رسانه های مختلف منتشر می شود، می تواند اضطراب افراد جامعه را به شدت بالا ببرد.
 
شنیدن اخبار ناگوار و نگران کننده، می تواند اوضاع افرادی را که سابقه ابتلا به بیماری های روانی، مانند اضطراب و افسردگی داشته را به شدت بدتر کند. حتی احتمال گرایش افراد به سوء مصرف مواد نیز، با شنیدن بیش از اندازه اخبار دلخراش، افزایش می یابد.
 

خطرات مرتبط با کارکنان حوزه بهداشت و درمان

مطالعات دریافته اند که کادر پزشکی و خصوصاً زن ها، به شدت در معرض خطر خودکشی هستند. در این روزها استرس شغلی این افراد به شدت بالا رفته و به همین دلیل ممکن است برخی مشکلات سلامت روان را تجربه کنند.
 
نبود تجهیزات مراقبتی کافی، بیمار شدن و یا حتی مرگ همکاران، ترس ابتلا به بیماری کرونا و بسیاری دیگر از عوامل مرتبط با شریط کنونی، موجب می شود که بهزیستی روانی جامعه پزشکی، پرستاری و در مجموع کادر درمان به شدت آسیب ببیند.
 
این اضطراب، افسردگی و افزایش خطر اقدام به خودکشی حتی در کارکنان بیمارستان از جمله کارگرها و بخش های اداری نیز مشاهده می شود.
 

چگونه مراقب عزیزانمان باشیم؟

اگر نگران یک دوست و یا یکی از اعضای خانواده خود هستید، بهتر است در عین نگرانی، مراقبش باشید. با او در تماس باشید و بپرسید که در این روزها چه می کند. به او بگویید که می دانید شرایط دشوار است و از او بخواهید مشکلاتش را با شما در میان گذاشته و با شما حرف بزند.
 
اگر فکر می کنید افکار خودکشی دارند، حتماً در این باره با آن ها سخن بگویید. مثلاً می توانید این سؤالات را بپرسید: "آیا با این شرایط به فکر آسیب زدن به خودت هم افتاده ای؟" اگر جوابش مثبت بود سعی کنید بیشتر افکارش را کندوکاو و بررسی کنید.
 
اگر احساس می کنید خطر جدی است، فرصت را از دست نداده و با مراکزی مانند اورژانس اجتماعی تماس گرفته و موضوع را با آن ها در میان بگذارید.
 
اگر هم خطر جدی نیست، او را تشویق کنید تا در اولین فرصت به متخصص سلامت روان مراجعه کند و در صورتی که امکان مراجعه حضوری فراهم نیست، از مشاوره های آنلاین و یا تلفنی، استفاده کنید.
 
منبع: Verywellmind


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.