در روزهای کرونایی برای حفظ سلامت روان چه باید کرد؟

این روزها که همه حواس ها متوجه پیشگیری از ابتلا به کروناست و همه ما تلاش می کنیم تا از شیوع بیش از پیش این بیماری در جامعه جلوگیری کنیم، کمتر کسی به فکر سلامت روان است. این بیماری موجب تغییرات بسیار سریع و گسترده ای در سبک زندگی افراد جامعه شده است که هر کدام از این تغییرات برای تهدید سلامت روان کافی است. در این مقاله به روش های پیشگیری از مشکلات روانی در این روزهای کرونایی می پردازیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 8 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در روزهای کرونایی برای حفظ سلامت روان چه باید کرد؟

مقدمه

همه گیری بیماری کرونا، همه مردم دنیا را دچار چالش هایی نموده است. به عنوان مثال با توجه به بسته شدن و یا محدود شدن بسیاری از کسب و کارها، مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. از سویی افراد زیادی در جامعه یا خودشان به کرونا مبتلا شده اند یا بستگان و نزدیکانشان به نحوی با این بیماری درگیر هستند. سیستم بهداشتی و توان نظام سلامت در سرتاسر جهان نیز درگیر کروناست و در نتیجه بسیاری از نیازهای پزشکی غیر کرونایی نیز ممکن است دستخوش تغییراتی جدی شوند.
 
از طرفی بحث بهداشت و سلامت روان نیز احتمالاً با چالش هایی بسیار جدی روبرو شود. امروز به خاطر شیوع کرونا، دیگر بیرون رفتن عادی هم مانند گذشته عادی نیست. حتی ممکن است یک خرید معمولی از سوپرمارکت، همراه با ریسک باشد. این روزها بسیاری از مردم سعی می کنند هر طور که شده از دیگران فاصله بگیرند. حتی این روزها باید حواسمان باشد که تا می توانیم به صورت خودمان نیز دست نزینم. در مجموع همه در حالت هشدار و آماده باشیم!
 
حتی اگر جوان و سالم باشیم و احتمال آسیب دیدن از کرونا در مورد ما اندک باشد، اما باز هم به خاطر آن هایی که دوستشان داریم، ممکن است به شدت نگران باشیم. در هر حال خیلی طبیعی است که در این شرایط همه مردم به نحوی احساس تنهایی کنند. استرس مداوم این روزها و نگرانی از آینده مبهم جهان، زمینه را برای رشد مشکلات روانی فراهم نموده است. به همین خاطر است که باید این روزها بیش از همیشه مراقب سلامت روان خود باشیم. در ادامه روش ها و گام هایی مؤثر برای غلبه بر چالش های روانشناختی همه گیری بیماری کرونا را خدمت شما خواننده عزیز راسخون، ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.
 

گام اول: با احساسات و هیجانات خود مرتبط بمانید

وقتی انسان با هیجاناتی مانند ترس، غم و وحشت درگیر می شود، زندگی سخت و دشوار خواهد شد. در این شرایط، انجام فعالیت های روزمره ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار شده و تمام تلاش انسان صرف متوقف کردن هیجانات و احساسات منفی شود. در همین حال ممکن است از انجام بسیاری از کارهایی که حالمان را خوب می کند، مانند تغذیه صحیح و ورزش، دست کشیده و به نحوی زندگی را رها کنیم.
 
در گیر و دار این همه گیری، لازم است مثل همیشه، هیجانات و احساسات خود را بروز دهید. این بدان معنا نیست که حتماً باید هیجانات بد و منفی را دور بریزید، بلکه باید بدون هیچ اقدامی، تنها هیجانات خود را احساس کنید و به نحوی آن ها را درک نمایید.
 
 هرگز سعی نکنید هیجانات مثبت را به زور جایگزین هیجانات منفی کنید، بلکه کافی است که با روی باز و گشاده آن ها را بپذیرید. آنها را در آغوش بکشید، درست مثل زمانی که یک نوزاد کوچک و مضطرب را در آغوش می کشید. با خودتان مهربان باشید. به بدنتان گوش دهید. سپس ببینید آیا این هیجانات می توانند در مراحل و گام های بعدی که در ادامه توضیح می دهیم، به شما کمک کنند. مثلاً ترس و یا غم می توانند باعث شوند با دیگران ارتباط برقرار کنید و یا از سلامتشان محافظت کنید.
 

گام دوم: متمرکز بمانید

زمانی که آینده مبهم و نا مشخص است (مثل این روزهایی که بیش از همیشه مبهم است)، ذهنمان ممکن است وحشی شود. ما معمولاً بدترین سناریوها را برای خودمان متصور می شویم. مثلاً خیلی از مردم در سرتاسر جهان از ترس قحطی و بسته شدن سوپرمارکت ها، به انبار کردن اجناس مشغول می شوند (صف های طولانی در آمریکا و اروپا به همین دلیل تشکیل می شود). این در حالی است که پس از گذشت چند هفته متوجه شده اند، انبار کردنشان بیهوده بوده و حتی برخی به دنبال پس دادن اجناس هستند!
 
وقتی ذهنتان اینچنین وحشی می شود، بهتر است اندکی تأمل نموده و سعی کنید در زمان حال زندگی کنید. بایستید، یک نفس عمیق بکشید و سپس به پاهایتان نگاه کنید که چگونه شما را در این حالت نگه داشته اند. حالا که بر روی پاهای خود ایستاده اید، بهتر است تمام توجه خود را به همین موضوع معطوف دارید. مطمئن باشید که سناریو چینی هیچ کمکی به شما نمی کند. اینجا و اکنون، مهم ترین چیزی است که در اطراف شما در حال اتفاق افتادن است، پس بهتر است شما نیز وقت و فکر خود را صرف اینجا و اکنون کنید!
 

گام سوم: با دیگران مرتبط بمانید

فاصله اجتماعی قطعاً اتفاق خوشایندی نیست. به دلیل شیوع بیماری کرونا، دیگر ممکن است مثل سابق نتوانیم دوستان و خانواده خود را ببینیم. همین تغییر به خودی خود می تواند برای بسیاری از افراد چالش برانگیز باشد. انسان موجودی اجتماعی است و اهمیت تماس فیزیکی و نه مجازیِ انسان ها با یکدیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. اما در این روزها از این موهبت تا اندازه زیادی محرومیم.
 
اما این محدودیت به این معنا نیست که باید ارتباطمان با دیگران را به طور کلی قطع کنیم. در واقع آنچه در حال حاضر برای پیشگیری از شیوع بیماری اهمیت دارد فاصله فیزیکی است و نه فاصله اجتماعی. ما باید به لحاظ اجتماعی مرتبط بمانیم و به لحاظ فیزیکی از یکدیگر فاصله بگیریم. این ارتباط می تواند تلفنی و یا اینترنتی باشد. و حتی می توانید رو در رو و با رعایت فاصله مجاز، با عزیزانتان، مرتبط بمانید.
 

گام چهارم: با زمان حال مرتبط بمانید

واقعاً تغییرات جهان در این چند هفته و چند ماه، حیرت انگیز است. فقط 3 ماه پیش همه چیز مثل همیشه بود. به راحتی بیرون می رفتیم، با یکدیگر دست می دادیم و حتی یکدیگر را در آغوش می کشیدیم. اما امروز هیچ کدام از این کارها را به راحتی انجام نمی دهیم. حتی مشخص نیست این شرایط تا کی ادامه خواهد یافت.
 
 این روزها فرصت برای ذهن فراهم است تا به مرور خاطرات گذشته پرداخته و یا آینده ای رمانتیک برای خود تصور کند. در این روزها بیشترین چیزی که نیاز دارید زندگی در حال و اکنون است. زندگی چیزی است که الان در آن قرار دارید. زندگی یعنی آدم هایی که در حال حاضر با آن ها زندگی می کنید.
 

گام پنجم: با ارزش ها مرتبط بمانید

موقعیت کرونایی این روزها موجب شده زندگی همه ما به کلی دگرگون شود. دیگر هر روز صبح برای کار و دانشگاه و ... از خانه بیرون نمی رویم. دیگر مانند قبل از حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنیم. در مجموع، نظم زندگی بیشتر ما به هم ریخته. کارهایی که پیش از این از آن ها لذت می بردیم، وقتمان را پر می کرد و به زندگی مان معنا می بخشید، اکنون دیگر در دسترس نیستند.
 
همین تغییر برای بسیاری از ما دردسر ساز شده. بسیاری از افراد در این روزها کارهایی را که برایشان مهم بوده، انجام نمی دهند. گویا پیگیری اهداف برای بسیاری از ما رنگ باخته است و خون در زندگی مان جریان ندارد. در این شرایط باید بیش از پیش به اهداف و ارزش های خود بها دهیم و مرتباً ارزش ها و اهداف خود را مرور کرده و از فرصت پیش آمده برای دستیابی به آن ها بهره ببریم، چرا که در غیر این صورت ممکن است دچار مشکلات فراوانی از جمله بی انگیزگی و حتی افسردگی شویم.
 
منبع: Psychologytoday


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.