چگونه با چاقی کودک مان برخورد کنیم؟

یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود تا کودک چاق شود. این است که کودکان معمولاً از تنقلات بسیار زیادی استفاده می کنند. که این تنقلات دارای کالری فوق العاده بالایی هستند و در صورتی که کودک این کالری ها را نسوزاند در بدن کودک تبدیل به چربی می شود و باعث می شود کودک چاق شود. در صورتی که به دنبال روش های مناسب برای از بین بردن اضافه وزن و چربی در کودک چاق خود هستید حتما این مطلب را مطالعه کنید. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 11 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه با چاقی کودک مان برخورد کنیم؟
یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث می شود تا کودک چاق نشود این است که کودک را عادت دهید که خوراکی های مفید استفاده کند.
 

مقدمه

یکی از مهمترین مشکلاتی که معمولا کودکان با آن دست و پنجه نرم می کنند مشکل چاقی می باشد. مشکل چاقی می تواند عوارض بسیار زیادی را برای کودکان داشته باشد. در صورتی که قصد داشته باشید این مشکل را در کودک چاق خود حل کنید باید راهکارهای مناسبی را برای این کار فرا بگیرید. در این مطلب قصد داریم روش های فوق العاده خوب که معمولاً در مراکز مشاوره کودک و توسط مشاور کودک توصیه می شود را به شما بیان کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید مشکل چاقی کودک چاق خود را از بین ببرید. بنابراین در صورتی که به دنبال روش های مناسب برای از بین بردن اضافه وزن و چربی در کودک چاق خود هستید حتما این مطلب را مطالعه کنید.
 

چگونه با چاقی کودک مان برخورد کنیم؟

عادات غذایی خانواده را بررسی کنید
کودکان معمولاً عادت غذایی خود را از خانواده تقلید می کنند. بنابراین یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود کودک چاق شود عادات غذایی نامناسبی است که در خانواده وجود دارد. همین عادات غذایی نامناسب باعث شده است تا کودک نیز تغذیه مناسبی را نداشته باشد و به همین دلیل تبدیل به یک کودک چاق شود.

بنابراین در صورتی که می خواهید کودک شما اضافه وزن نداشته باشد می توانید با برنامه ریزی مناسبی در خانواده خود تغذیه مناسبی را برای تمامی اعضای خانواده ایجاد کنید که در این برنامه غذایی چربی ها و قند ها تاثیر بسیار کمی داشته باشند. با این کار خیلی سریع متوجه می شوید که موفق شده اید تغذیه کودک چاق خود را نیز تحت تاثیر قرار دهید و از اضافه وزن او به میزان بسیار زیادی بکاهید.
 
ورزش کردن کودک چاق
یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث چاق شدن کودک می شود این است که معمولاً کودکان ورزش نمی کنند، این ورزش نکردن می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد ولی یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود تا کودکان ورزش نکنند این است که ورزش کردن در خانواده آنها تبدیل به یک ارزش نشده است.

بنابراین در صورتی که قصد دارید کودک چاق خود را درمان کنید باید برای خود و کودک خود یک برنامه منظم برای گردش و ورزش کردن در نظر بگیرید تا به این ترتیب باعث شوید کالری بیشتری در بدن کودک شما مصرف شده و در نتیجه او در مدت زمان کوتاه تری لاغر شود. از جمله ورزش هایی که می توانید برای کودک خود در نظر بگیرید می توان به مواردی از قبیل: شنا، فوتبال، پیاده روی و ورزش های رزمی اشاره کرد.
 
به کودک چاق اجازه استفاده زیاد از تنقلات ندهید
یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود تا کودک چاق شود. این است که کودکان معمولاً از تنقلات بسیار زیادی استفاده می کنند. که این تنقلات دارای کالری فوق العاده بالایی هستند و در صورتی که کودک این کالری ها را نسوزاند در بدن کودک تبدیل به چربی می شود و باعث می شود کودک چاق شود.

معمولاً زمانی که کودکان از مدرسه باز می گردند و یا آخر هفته ها بهترین زمان برای کودکان است که از تنقلات زیادی استفاده کنند، تعطیلات بلند مدت نیز یکی دیگر از آن زمان هایی است که باعث می شود کودکان به میزان بسیار زیادی اضافه وزن می آورند که دلیل این اضافه وزن فقط و فقط استفاده زیاد از تنقلات متنوع، پر چربی و شیرین در کنار کم تحرکی می باشد. بنابراین در صورتی که دوست دارید کودک چاق نشود باید سعی کنید زمانی که کودک شما در خانه است تنقلات را تا جای ممکن از او دور کنید و با یک برنامه ریزی منظم به او اجازه استفاده از تنقلات را بدهید.
 
عادت های مناسب غذا خوردن را به کودک چاق خود بیاموزید
متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروزه برای غذا خوردن کودک چاق وجود دارد این است که کودکان عادت کردند در مقابل تلویزیون و یا در هنگام بازی کردن غذا بخورند، این عادت غذایی یک عادت غذایی بسیار بد است که باعث می شود تا کودک به خوبی غذا نخورده و در نتیجه باعث می شود که کودک چاق شود.

اگر شما قصد دارید که از میزان چربی کودک چاق خود بکاهید بهتر است که عادت های مناسب غذا خوردن و عادت های غذا خوردن دسته جمعی را به کودک خود بیاموزید و سعی کنید به صورت مرتب این کار را در خانواده انجام دهید. غذا خوردن به صورت دسته جمعی باعث می شود تا به میزان بسیار زیادی از چربی کودکان کاسته شود و در نتیجه کودک کمتر چاق شود.
 
کودک چاق را به خوردن خوراکی های مفید تشویق کنید
یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی که باعث می شود تا کودک چاق نشود این است که کودک را عادت دهید که خوراکی های مفید استفاده کند. استفاده از خوراکی های مفید برخلاف تنقلات و خوراکی های صنعتی باعث می شود تا کودک علاوه بر دریافت انرژی مورد نیاز برای تحرکات روزانه مقادیر بسیار زیادی از انواع ویتامین ها را نیز دریافت کند که این ویتامین ها می توانند باعث رشد سریع تر کودک شوند.

در تحقیقاتی که در سال های گذشته بر روی کودکان چاق انجام شده است به این نتیجه رسیدند که معمولاً یک کودک چاق خیلی کمتر از یک کودک لاغر و سالم اقدام به استفاده از خوراکی های مفید مانند انواع میوه ها، سبزی ها و همینطور انواع خشکبار می کند. بنابراین یک روش بسیار مفید برای شما برای اینکه بتوانید از چاقی کودک چاق خود جلوگیری کنید این است که او را عادت دهید که از خوراکی های مفید استفاده کند.
 
استفاده از شیر مادر در دوران نوزادی
آزمایش ها و تحقیقات بسیار زیادی در سال های اخیر بر روی شیر مادر انجام شده است که نتایج این آزمایش ها این بوده است که کودکانی که در دوره نوزادی از شیر مادر استفاده کرده اند کمتر از کودکانی که در دوره نوزادی از شیر خشک استفاده کرده اند دچار چاقی می شوند و به همین دلیل به مادران توصیه می شود در صورتی که دوست ندارید یک کودک چاق در آینده داشته باشید تا جای ممکن است شیر مادر در دوره نوزادی به کودک خود بدهید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.