نحوه برخورد با کودکان بی اشتها

تغذیه در کودکان بسیار مسئله مهمی است که مستقیم با سلامت کودکان در ارتباط است. اگر کودکی دچار بی اشتهایی شود حتما با مشکل روبه رو می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم روش های برخورد با کودک بی اشتها، عوامل بی اشتهایی کودکان و همینطور روش‌های درمان آن را به صورت کامل بیان کنیم تا بتوانید برخورد مناسبی با کودک بی اشتهای خود داشته باشید.
جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه برخورد با کودکان بی اشتها
اولین علت بی اشتها بودن کودک این است که ممکن است کودک شما دچار یک بیماری شده باشد که این بیماری باعث بی اشتها شدن کودک شما شده باشد.
 

مقدمه

تغذیه کودکان مسئله بسیار مهمی برای سلامت آنها می باشد و در صورتی که کودک تغذیه مناسبی نداشته باشد و به اصطلاح کودک بی اشتها باشد مطمئنا بدن او رفته رفته ضعیف شده و پتانسیل ابتلا به انواع بیماری ها را خواهد داشت. والدین معمولاً تاکید بسیار زیادی بر روی تغذیه کودکان خود دارند و به همین دلیل در مواجهه با یک کودک بی اشتها عکس العمل های اشتباهی را از خود نشان می دهند. در ادامه این مطلب قصد داریم روش های برخورد با کودک بی اشتها، عوامل بی اشتهایی کودکان و همینطور روش‌های درمان آن را به صورت کامل بیان کنیم تا بتوانید برخورد مناسبی با کودک بی اشتهای خود داشته باشید.
 

نحوه برخورد با کودکان بی اشتها

یک تغذیه سالم برای کودک بی اشتهای خود ایجاد کنید
به صورت کلی هنگامی که کودک بی اشتها به دنبال خوراکی های مختلف می رود از خوردن غذاهای سالم سر باز می‌زند و در نتیجه شما فکر می کنید که او بی اشتها شده است، بنابراین اگر قصد دارید که بی اشتهایی کودک بی اشتهای خود را درمان کنید بهتر است از همان دوران نوزادی یک تغذیه سالم را برای او داشته باشید چرا که عادات غذایی کودکان معمولا از سنین هشت ماهگی به بعد شکل می‌گیرد و اگر شما در شروع شکل گیری این عادات تغذیه سالمی را برای کودک بی اشتهای خود در نظر بگیرید می توانید به راحتی بی ‌اشتهایی او را درمان کنید و او را به خوردن غذاهای سالم عادت دهید.
 
وجود یک بیماری در کودک یکی از علت های بی اشتهایی کودک بی اشتها
قبل از اینکه بخواهیم درباره روش های درمان کودک بی اشتها صحبت کنیم بهتر است ابتدا علت های بی اشتهایی کودک بی اشتها را بررسی کنیم. اولین علت بی اشتها بودن کودک این است که ممکن است کودک شما دچار یک بیماری شده باشد که این بیماری باعث بی اشتها شدن کودک شما شده باشد. بیماری هایی هستند که باعث می‌شوند کودک بی اشتها می شود.

به عنوان مثال ممکن است کودک دچار زخم دهان شده باشد و به دلیل همین زخم نتواند غذا بخورد و شما گمان کنید که بی اشتها شده است، یا به عنوان مثال دیگر می‌توان گفت که کودک به دلیل بیماری‌هایی دچار تغییر حس چشایی شده است. حالت تهوع و استفراغ و البته تب یکی دیگر از بیماری هایی هستند که می‌توانند باعث شوند کودک بی اشتها شود، در چنین شرایطی شما باید به این نکته توجه داشته باشید که باید اقدام به درمان بیماری کنید نه اینکه کودک را مجبور کنید که غذا بخورد.
 
حساسیت های غذایی کودک بی اشتها
از عوامل دیگری که می‌تواند باعث شود که کودک بی اشتها شود این است که ممکن است کودک شما به برخی از مواد غذایی مانند پروتئینی که در گندم وجود دارد حساسیت پیدا کند، منظور از حساسیت های غذایی این است که روده کودک بی اشتها نمی‌تواند برخی از مواد غذایی را جذب کند و در نتیجه باعث عوارضی در بدن او می شود. به دلیل این حساسیت های غذایی کودک از غذا خوردن می ترسد و تبدیل به یک کودک بی اشتها می شود، در چنین شرایطی شما باید ابتدا از دادن غذاهایی که می دانید کودک شما به آنها حساسیت دارد خودداری کنید و در اقدام دوم سعی کنید که با مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه کودک خود را درمان کنید.
 
به کودک بی اشتهای خود غذای سالم بدهید
متاسفانه یکی از مشکلاتی که امروزه در خانواده‌ ها وجود دارد این است که به عنوان میان وعده به کودکان خود خوراکی های مضر می دهد که دارای کالری  بسیار زیادی می باشد، خوردن این خوراکی ها باعث می شود که کودک بی اشتها شود یعنی با خوردن مقدار زیادی از این خوراکی ها کالری بسیار زیادی وارد بدن کودک می‌شود و کودک احساس می‌کند که سیر شده است در نتیجه هنگامی که شما از او می خواهید غذا بخورد کودک  از این کار خودداری می‌کند.

بنابراین در صورتیکه می خواهید کودک بی اشتها نشود بهتر است در میان وعده ها به او خوراکی های سالم و مقوی دهید تا علاوه بر کمک به رشد کودک باعث شوید که او بی اشتها نشود. از جمله مواد غذایی که می توانید به عنوان میان وعده برای کودک خود از آنها استفاده کنید می توان به انواع مختلف سبزیجات مانند کاهو و کلم، میوه های مختلف هر فصل، خشکبار از جمله بادام، پسته، کشمش و... اشاره کرد که بسیاری از افرادی که در زمینه مشاوره کودک فعالیت دارند نیز بر این عقیده اند که استفاده از مواد غذایی سالم و مقوی میتواند تاثیرات مطلوب تری را برروی رشد فرزند شما گذارد.
 
فشارهای روانی را از کودک بی اشتها دور کنید
اگر به یک مشاور کودک مراجعه کنید به شما می گوید که وجود فشارهای روانی بر روی کودک یکی از مهمترین عواملی است که باعث می‌شود کودک بی اشتها شود، بنابراین در صورتیکه قصد دارید اقدام به درمان کودک بی اشتهای خود کنید بهتر است که فشارهای روانی را از کودک خود دور کنید تا در یک فضای آرام از او بخواهید که غذا بخورد.

معمولاً مشاجره ها و دعواهایی که در خانه صورت می گیرد یکی از مهمترین عواملی است که باعث می شود تا کودک احساس ناآرامی در خانه کند و به این ترتیب بی اشتها شود. سعی کنید به هیچ وجه کودک را مجبور به غذاخوردن نکنید، اجبار می‌تواند یکی از بدترین روش ها برای درمان کودک بی اشتها باشد چرا که با مجبور کردن کودک باعث می شوید که او هرچه بیشتر از غذا خوردن زده شود و در نتیجه به روز به روز کودک بی اشتها تر می شود.

متاسفانه بسیاری از والدین و علی‌الخصوص مادران این عادت بد را دارند که کودک را از طریق ترساندن وادار به خوردن غذا می کنند، به عنوان مثال بسیاری از مادران به کودک خود می گویند در صورتی که غذا نخورید به پدرت می‌گویم و او تو را تنبیه خواهد کرد و این چنین کارهایی باعث می شود تا کودک بی اشتها تر شود بنابراین در صورتیکه قصد درمان کودک بی اشتهای خود را دارید به هیچ وجه او را نترسانید و سعی کنید در فضایی آرام از او بخواهید که غذا بخورد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.