نحوه برخورد با کودکان بد غذا

داشتن کودک بد غذا یکی از بزرگترین معضلاتی است که معمولا خانواده ها با آن رو به رو می شوند، در صورتی که شما نیز جز والدینی هستید که کودک بد غذا دارید بهتر است این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید تا اطلاعات...
جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه برخورد با کودکان بد غذا
یکی از مهمترین عواملی که معمولاً باعث می‌شود کودک بد غذا شود این است که والدین مسئله استقلال کودک در هنگام غذا خوردن را جدی نمی‌گیرند.
 

نحوه برخورد با کودکان بد غذا

تنبیه کودک با غذا باعث می شود کودک بد غذا شود
متاسفانه یکی از مشکلاتی که والدین دارند این است که از غذا برای تنبیه کودک خود استفاده می کنند، این کار باعث می شود که کودک بد غذا با شما لج کند و در نتیجه دفعات بعدی در صورت ناراحتی و یا حتی خوشحالی غذا نخورد. یکی از مثال هایی این مورد، زمانی است که والدین سعی می کنند کودک را وادار به خوردن غذایی کنند که کودک هیچ علاقه ای به خورن آن ندارد و اصلاً آن غذا را دوست ندارد.
 
سخت گیری زیاد برای آداب غذا خوردن کودک بد غذا
یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود کودک بد غذا شود این است که والدین معمولاً سخت‌گیری‌های زیادی برای غذا خوردن کودک و آداب غذا خوردن کودک در نظر می‌گیرند، این سخت‌ گیری‌ها کم کم باعث می شود تا کودک بد غذا کمتر و کمتر غذا بخورد و به این ترتیب با شامل لج می کند چرا که معمولاً کودکان دوست دارند که غذا را بریز و بپاش بخورند و ممکن است در هنگام غذا خوردن مقداری از غذا بر روی لباس آنها و یا بر روی زمین ریخته شود، در صورتی که شما سخت ‌گیری بیش از حد برای این موضوع داشته باشید کودک بد غذا می‌شود.
 
ساعات غذا خوردن کودک بد غذا را  تنظیم کنید
یکی دیگر از دلایل بسیار مهمی که بر روی غذا خوردن کودک شما تاثیر می گذارد تنظیم ساعت غذا خوردن کودک می باشد، در صورتی که شما دارای کودک بدغذا می باشید بهتر است برای اینکه اهمیت غذا خوردن را به او نشان دهید ساعات خاصی را برای غذا خوردن در نظر بگیرید و به این ترتیب کودک بد غذا نمی تواند در هر ساعتی که دلش خواست غذا بخورد و همین عامل باعث می‌شود که در ساعاتی که سرمایه کرده‌اید گزینه باشد و اقدام خوردن غذا کند.
 
آرامش محیط غذا خوردن را تعیین کنید
یکی از دلایلی که باعث می شود تا کودک بد غذا، غذا بخورد فراهم کردن آرامش در محیطی است که شما غذا می‌خورید، معمولاً کودکان در شرایطی که جو متشنج باشد غذا نمی خورند و بهانه می‌آورند به همین دلیل شما فکر می کنید که کودک بد غذا شده است، ولی در واقع چنین نیست و شما به راحتی می توانید با فراهم کردن یک محیط آرام برای غذا خوردن کودک، او را به غذا خوردن مشتاق سازید.
 
بیش از حد نگران غذا خوردن کودک خود نباشید
متاسفانه یکی از مهمترین مشکلاتی که والدین و علی الخصوص مادران دارا هستند این است که بیش از حد نگران غذا خوردن کودک خود هستند و می ترسند که کودک بد غذایی داشته باشند، این عامل باعث می‌شود که بیشتر به کودکان خود فشار بیاورند تا کودکان را مجبور به غذاخوردن کنند و همین عامل می‌تواند باعث شود که کودک در مدت زمان بسیار کوتاهی بد غذا شود و از غذا خوردن زده شود.

یکی از مهمترین نکاتی که در این باره باید به خاطر بسپارید این است که کودکان همواره کم غذا می‌خورند و بیشتر دوست دارند که خوراکی های مختلفی را امتحان کنند بنابراین شما نباید بیش از حد نگران کودک بد غذا خود باشید، البته این به آن معنا نیست که او را به حال خود رها کنید بلکه منظور در اینجا این است که فشار زیادی را برای غذا خوردن به او تحمیل نکنید و سعی کنید با استفاده از روش های مختلف کودک بد غذا را مشتاق به غذا خوردن کنید.
 
استقلال در غذا خوردن کودک بد غذا را جدی بگیرید
یکی از مهمترین عواملی که معمولاً باعث می‌شود کودک بد غذا شود این است که والدین مسئله استقلال کودک در هنگام غذا خوردن را جدی نمی‌گیرند، کودکان معمولاً دوست دارند که خودشان قاشق به دست بگیرند و به صورت مستقل غذا بخورند در حالی که بسیاری از والدین این امر را اشتباه می‌دانند و معمولاً سعی می‌کنند برای این که لباس کودک کثیف نشود کنترل اوضاع را به دست گرفته و کودک را مجبور کنند که خودشان به او غذا بدهند، این کار باعث می‌شود کودک بد غذا شود و از غذا خوردن دست بکشد. بنابراین اگر قصد دارید که کودک بد غذای خود را تربیت کنید بهتر است که مسئله استقلال غذا خوردن او را جدی بگیرید.
 
طرز برخورد با کودک بد غذا
برای اینکه کودک بد غذای خود را تربیت کنید می توانید چندین اقدام متفاوت را انجام دهید. یکی از روش های برخورد با کودک بد غذا این است که غذا نخوردن او را نادیده بگیرید، معمولاً بسیاری از کودکان برای جلب توجه والدین اقدام به غذا نخوردن می‌کنند تا از این طریق بتواند توجه آنها را به خود جلب کند در این شرایط شما با نادیده گرفتن غذا نخوردن کودک بد غذا می توانید به راحتی مشکل را حل کنید. از دیگر روش های طرز برخورد با کودک بد غذا این است که درباره بد غذا بودن او با سایر کودکان صحبت نکنید، این کار باعث می‌شود که کودک شما نسبت به غذا نخوردن حساس شود و در نتیجه این کار را ادامه دهد بنابراین در صورتیکه قصد دارید کودک خود را از این عادت بد باز دارید بهتر است به هیچکس درباره غذا نخوردن او با سایر کودکان صحبت نکنید.
 
با کودک بد غذا در تهیه غذا مشارکت کنید
عامل سومی که می‌تواند باعث درمان کودک بد غذا شود این است که حس مشارکت کودک خود را در هنگام غذا خوردن تقویت کنیم، به عنوان مثال می‌توانید در هنگام غذا خوردن از کودک خود هر چند به میزان بسیار کم کمک بگیرید تا او نیز در پختن غذا به شما کمک کرده باشد و به این ترتیب شما می توانید او را راضی کنید که از غذایی که او به شما کمک کرد تا درست کنید بخورد. در انتها در صورتی که روش های گفته شده در بالا را امتحان کردید ولی در نهایت به نتیجه مطلوب مد نظر خود دست پیدا نکردید می توانید از مشاوره کودک بهره مند شوید مطمئنا یک مشاور کودک می تواند با ارائه راه حل های دقیق و مناسب با شرایط کودک شما بهترین راهنمای شما در اینگونه از شرایط باشد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط