عادت های بد غذایی که باید ترک کنیم (بخش دوم)

مصرف بیش از حد نوشابه از طرفی سبب نرمی و پوکی استخوان شده و از طرفی رسوبات کلسیم وارد خون می شود و ایجاد سنگ کلیه می‌کند. کاهش کلسیم در مغز، موجب بروز احساس کسالت و رخوت می‌شود، همچنین کاهش کلسیم در ماهیچه‌ها موجب ضعف آن‌ها و در نتیجه ضعف جسمانی می‌گردد. در این مطلب به عادت های بد غذایی که باید ترک کنیم اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 25 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عادت های بد غذایی که باید ترک کنیم (بخش دوم)
سرکه سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جریان خون می شود و به هضم غذا کمک کرده و صفرا بُر است و حذف آن از لیست غذا اشتباه است.
 

عادت های بد غذایی که باید ترک کنیم

روغن نباتی
روغن‌های هیدروژنه جامد و روغن‌های نباتی مایع، سبب افزایش چربی، کلسترول و تری‌گلیسیرید شده و در عروق بدن و قلب رسوب کرده و پلاک چربی تشکیل می‌دهند. همچنین مواد رنگ بر و مواد نگهدارنده افزوده شده به این روغن‌ها، ترکیبات مضر و خطرناکی هستند. گزارش‌های مکرر از کارخانه‌های تولید روغن، از آلودگی مخازن نگهداری روغن، به حیوانات موذی، مثل: موش و غیره و همچنین استفاده از ماشین‌های حمل و نقل آلوده به مواد نفتی، جهت حمل مواد اولیه روغن‌های مایع، خبر می‌دهند.

علی رغم تبلیغات زیاد کارخانه‌های سازنده و برخی از پزشکان، مصرف روغن‌های مایع نیز، سبب افزایش کلسترول می‌گردد. همچنین کره گیاهی مارگارین طی تحقیقات 10 ساله دانشمندان آمریکایی، موجب رسوب چربی و کلسترول در عروق و تشکیل پلاک چربی در عروق کرونر قلبی و بیماری‌های قلبی نقش موثر داشته و از عوامل سکته قلبی به شمار می‌رود. در برابر روغن‌های فوق، بهترین روغن‌ها، روغن کنجد، زیتون، روغن دنبه و انواع روغن‌های محلی می‌باشد.
 
سس مایونز
از آنجا که سرعت رشد میکروب در سس مایونز بسیار بالاست، این ماده حاوی مواد نگهدارنده ای (سربات پتاسیم وبنزوات سدیم) است که سرطان‌زا هستند. به تجربه ثابت شده است که در اقلام غذایی هیچ چیز به اندازه سس مایونز موجب صدمه به پوست صورت وجوش صورت نمی‌شود. همچنین استفاده طولانی مدت از سس مایونز، موجب بروز سنگ‌های صفراوی، ناراحتی‌های کبدی، آلرژی، چرب شدن سریع پوست و مو و گرفتگی عروق می‌گردد.

به جای سس مایونز صنعتی، می‌توان از سس سنتی که روش تهیه آن در ذیل آمده در تهیه انواع سالادها استفاده کرد. مواد لازم: روغن زیتون (1 لیوان)، ارده (کمتر از نصف قاشق غذاخوری)، نخود پخته چرخ شده (6-7 قاشق غذاخوری)، سیر (1 حبه)، آبلیموی طبیعی (نصف استکان) و نمک و فلفل به میزان دلخواه. تمام مواد را با مخلوط‌کن کاملا مخلوط کرده تا سس یکنواختی به دست بیاید. در صورتی که سس غلظت مناسبی نداشت، می توان با افزودن نخود پخته و روغن، آن را به غلظت مناسب رساند.‌ این سس، نرم کننده دستگاه گوارش می باشد و چاق کننده نیست.
 
حذف سرکه از غذا
حذف سرکه یکی از ظلم هایی است که توسط گروهی از پزشکان دامن زده شده است. برخی از آنها عنوان می کنند که سرکه برای اعصاب مضر و سبب زخم معده می شود؛ در صورتی که «زکریای رازی»، رساله ای تحت عنوان «رساله سرکه» دارد که در آن هزار خاصیت برای سرکه بیان کرده است.

سرکه در طب سنتی به عنوان یک حمل کننده (Carrier) محسوب می شود. حمل کننده ماده ای است که داروها را جهت مصرف به اعضای مورد نیاز می رساند. طبق تحقیقات انجام شده، سرکه در کاهش کلسترول، چربی و قند خون، نقش بسزایی دارد. همچنین سرکه سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جریان خون می شود و به هضم غذا کمک کرده و صفرا بُر است. این ماده غذایی ضدعفونی کننده است و موجب از بین رفتن رسوبات و املاح مضر می شود.
ناسازگاری شیر با برخی مواد غذایی
شیر گرچه یک ماده غذایی بسیار ارزشمند در طب سنتی است؛ اما با مواد زیادی ناسازگاری دارد، از جمله با میوه های تازه، تخم مرغ، مواد غذایی ترش و شور، حبوبات، ترب، سبزیجات خام وگوشت. امروزه مصرف شیر به صورت مخلوط، با میوه هایی مانند: موز و توت فرنگی، طرفداران زیادی دارد. همچنین در پخت بعضی غذاها از شیر استفاده می شود که ممکن است برخی از اقلام ناسازگار با شیر را داشته باشند.
 
مصرف بیش از حد نوشابه
نوشابه حاوی ماده نگهدارنده بنزوات سدیم است که بسیار سمی و خطرناک و سرطان‌زا می‌باشد. طبق تحقیقات غیر رسمی، درصد این مواد در نوشابه‌ها از حد مجاز استاندارد بالاتر است. کافئین و مواد رنگی موجود در نوشابه، برای قلب بسیار مضر بوده و سبب بی‌قراری و نامنظمی ضربان قلب می‌گردد.

همچنین وجود گاز CO2 موجود در نوشابه، موجب شل شدن دریچه بین معده و مری شده و ایجاد رفلاکس می‌کند. در نتیجه محتویات معده که اسیدی هستند، وارد مری شده و ایجاد زخم در انتهای مری می‌کند و در نهایت ممکن است موجب بروز بیماری «بارِت» شده و در صورتی که درمان نشود، سبب بروز سرطان مری گردد. گاز CO2، خیلی سریع با مواد غذایی ترکیب شده و وارد بدن می‌گردد. گاز co2 در حقیقت همان گاز موجود در بازدم انسان می‌باشد و به اندازه‌ای برای بدن مضر است که در اسلام دمیدن بر غذا مکروه عنوان شده است؛ چه رسد به اینکه یک بطری از این گاز خورده شود.

اسید فسفریک موجود در نوشابه بر استخوان‌ها، مغز و ماهیچه‌ها اثر منفی می‌گذارد و مانع جذب کلسیم در این اندام‌ها می‌شود. اسید فسفریک با کلسیم استخوان‌ها رقابت کرده و کلسیم را از سطح استخوانی برداشت می کند و خود جای آن می‌نشیند؛ بدین ترتیب از طرفی سبب نرمی و پوکی استخوان شده و از طرفی رسوبات کلسیم وارد خون می شود و ایجاد سنگ کلیه می‌کند. کاهش کلسیم در مغز، موجب بروز احساس کسالت و رخوت می‌شود، همچنین کاهش کلسیم در ماهیچه‌ها موجب ضعف آن‌ها و در نتیجه ضعف جسمانی می‌گردد.

مواد قندی موجود در نوشابه، برای دندان‌ها بسیار مضر می‌باشد. یک عدد نوشابه به اندازه شش بشقاب برنج چاق کننده است. براین اساس توصیه می‌شود به جای نوشیدنی‌های صنعتی، از نوشیدنی‌های طبیعی، مانند: انواع شربت‌ها با‌ عسل (آب‌لیمو، عرق بهارنارنج، شاه‌توت، آلبالو و ...) و انواع دمکرده‌های گیاهی استفاده شود. سالم‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی سنتی ایران شربت سرکه انگبین است. به هر شکل اگر سعی کنید به تدریج برخی از عادات غذایی نادرست خود را تغییر دهید و یا حداقل در مصرف مواد ناسازگار با هم، افراط نکنید، قطعاً ضرر نمی کنید.

منبع: هفته نامه زاهدان امروز


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.