خوردنی هایی برای در امان ماندن از سرطان (بخش دوم)

تغذیه نقشی کلیدی در سلامت انسان ایفا می کند. آنچه انسان می خورد و نمی خورد می تواند پیش بینی کننده وضعیت سلامتی انسان در آینده باشد. در بخش اول این مقاله به برخی مواد غذایی که خوردن آن ها نقشی جدی در پیشگیری از سرطان دارد، اشاره نمودیم. در این بخش نیز موارد دیگری را خدمت شما خواننده عزیز راسخون ارائه می دهیم.
دوشنبه، 23 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خوردنی هایی برای در امان ماندن از سرطان (بخش دوم)

مقدمه

همانطور که در بخش اول این مقاله توضیح دادیم، یکی از عوامل مؤثر بر پیشگیری و حتی درمان بیماری های مزمن و از جمله انواع سرطان، بحث تغذیه و به عبارتی بخور و نخورهایی است که باید مد نظر قرار دهیم. در بخش اول این مقاله به برخی خوردنی هایی اشاره کردیم که مصرف آن ها می تواند تا حد زیادی از مبتلا شدن به برخی انواع سرطان، پیشگیری نماید. در این بخش نیز به برخی مواد غذایی مفید در این زمینه اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.
 

مغزها

تحقیقات دریافته اند که خوردن مغزها (بادام، گردو، فندق، پسته و ...) ممکن است با کاهش احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان مرتبط باشد.
 
به عنوان مثال، مطالعه ای به بررسی رژیم غذایی 19386 نفر پرداخت و دریافت که خوردن مقادیر بیشتر مغزها با کاهش مرگ و میر در اثر ابتلا به سرطان، ارتباط معنا داری دارد.
 
مطالعه ای دیگر 30708 نفر را به مدت 30 سال زیر نظر گرفت و دریافت که مصرف منظم مغزها با کاهش خطر ابتلا به سرطان ها روده بزرگ، لوزالمعده و آندومتر (مخاط رحم)، مرتبط است.
 
مثلاً آجیل برزیلی سرشار از سلنیوم است که می تواند به پیشگیری از سرطان ریه مرتبط با کاهش سطح سلنیوم کمک کند.
 
همچنین مطالعه ای حیوانی نشان داد که تغذیه موش با گردو رشد سلول های سرطان سینه را تا 80 درصد و تعداد تومورها را تا 60 درصد کاهش داد.
 
این نتایج نشان می دهد که اضافه نمودن مغزها و آجیل به رژیم غذایی می تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به انواع سرطان را در آینده کاهش دهد.
 
البته برای تعیین دقیق چگونگی و میزان تأثیر آجیل و مغزها بر پیشگیری از ابتلا و گسترش سرطان، به پژوهش های انسانی بیشتری نیاز داریم.
 

روغن زیتون

روغن زیتون مزایای فراوانی برای سلامتی دارد و به همین خاطر است که یکی از عناصر اصلی رژیم مدیترانه ای محسوب می شود.
 
مطالعات فراوانی دریافته اند که میان مصرف روغن زیتون و پیشگیری از انواع سرطان ارتباط معناداری وجود دارد.
 
یک فراتحلیل علمی که بر روی 19 مطالعه و پژوهش انجام شد، دریافت افرادی که مقادیر بیشتری روغن زیتون مصرف می کنند، احتمال ابتلا به سرطان سینه و سرطان دستگاه گوارش در آن ها به شدت کاهش می یابد.
 
مطالعه ای دیگر به بررسی نرخ ابتلا به سرطان در 28 کشور در سرتاسر جهان پرداخت و دریافت کشورهایی که به صورت سنتی بیش از دیگر کشورها، روغن زیتون مصرف می کنند، نرخ ابتلا به سرطان روده بزرگ در آن ها به شدت پایین تر است.
 
شما نیز می توانید با تعویض روغن های خوراکی دیگر با روغن زیتون، از مزایای بی شمار این روغن مفید بهره مند شوید. روغن زیتون را می توانید روی سالاد ریخته و میل کنید و همچنین استفاده از روغن زیتون در غذاهای پختنی نیز بسیار خوب است. اما دقت کنید که روغن زیتون نقطه دود پایینی دارد. نقطه دود پایین به این معنی است که روغن زیتون با گرمای اندکی ممکن است سوخته و دود شود و در نتیجه موادی سمی  تولید نماید که به شدت می تواند برای انسان مضر باشد. بنابراین به هیچ عنوان برای سرخ کردن از این روغن استفاده نکنید و اگر هم چنین قصدی دارید، شعله گاز را اصلاً زیاد نکنید. روغن کنجد و ارده می تواند جایگزینی مناسب برای مصارف سرخ کردنی باشد.
 
البته درست است که رابطه میان مصرف روغن زیتون و پیشگیری از سرطان، اثبات شده است، اما برای پی بردن به عوامل دیگر دخیل در این پدیده، به پژوهش های بیشتری نیاز داریم. همچنین لازم است پژوهش های بیشتری برای چگونگی تأثیر روغن زیتون بر افراد مبتلا به سرطان، انجام شود.
 

زردچوبه

 زردچوبه یکی از ادویه هایی است که خواص درمانی فوق العاده ای دارد. کورکومین، که در واقع ماده فعال این ادویه محسوب می شود، یک ماده شیمیایی با خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و حتی ضد سرطانی است.
 
مطالعه ای به بررسی زردچوبه بر 44 بیمار مبتلا به ضایعاتی در روده بزرگ که احتمال سرطانی شدن آن ضایعات نیز وجود داشت، پرداخت. پس از 30 روز و دادن روزانه 4 گرم زردچوبه به این بیماران، تعداد ضایعات تا 40 درصد کاهش پیدا کرد.
 
مطالعه ای دیگر دریافت که زردچوبه قادر است از رشد سلول های سرطانی بکاهد، این تأثیر از طریق هدف قرار دادن آنزیم های مرتبط با رشد سرطان، اتفاق افتاد.
 
یک پژوهش آزمایشگاهی دیگر نشان داد که زردچوبه می تواند سلول های سرطانی سر و گردن را از بین ببرد.
 
همچنین زردچوبه قادر است رشد سلول های سرطانی در سرطان ریه، سینه و پروستات را کند نماید.
 
برای اینکه بهترین نتیجه را از مصرف زردچوبه کسب کنید، باید روزانه نصف تا 3 قاشق چایخوری (1 تا 3 گرم) زردچوبه پدر شده را میل کنید. زردچوبه را می توانید به عنوان طعم دهنده به غذاهای خود اضافه کنید. از سویی استفاده از فلفل سیاه، همراه با زردچوبه، می تواند جذب آن را تا اندازه زیادی افزایش دهد.
 

میوه های خانواده مرکبات

بر اساس برخی مطالعات، خوردن میوه های خانواده مرکبات، مانند لیمو شیرین، لیمو ترش، گریپ فروت و پرتقال، با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان، ارتباط مستقیم و معناداری دارد.
 
مطالعه ای که در ابعاد گسترده انجام شد نشان داد افرادی که مقادیر بیشتری از مرکبات میل می کنند، احتمال خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی در آن ها به شدت کاهش می یابد.
 
یک فراتحلیل دیگر که بر روی 9 مطالعه مختلف انجام شد، دریافت که مصرف بیشتر میوه های خانواده مرکبات، با کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده، ارتباط مستقیم دارد.
 
در نهایت یم فراتحلیل دیگر که به بررسی 14 مطالعه پرداخته بود دریافت که مصرف زیاد و یا حداقل خوردن 3 وعده میوه از خانواده مرکبات در هفته، می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را تا 28 درصد کاهش دهد.  
 
این مطالعات پیشنهاد می دهند که سعی کنید برای در امان ماندن از بیماری های مزمن و از جمله کاستن احتمال ابتلا به انواع سرطان، بهتر است مصرف میوه های خانواده مرکبات، از جمله گریپ فروت، پرتقال، لیمو، نارنج و ... را در رژیم تغذیه ای خود بگنجانید.
 
توجه نمایید که این پژوهش ها به عوامل دیگر دخیل در ابتلا به سرطان نپرداخته اند و ممکن است شخص حتی با رعایت این موراد باز هم بنا به علل دیگری به سرطان مبتلا شود. از سویی برای تشخیص چگونگی تأثیر مرکبات بر کاهش احتمال ابتلا به سرطان، به پژوهش ها و مطالعات دقیق تر و گسترده تری نیاز داریم.
 
ادامه دارد...
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.