خوردنی هایی برای در امان ماندن از سرطان (بخش اول)

بیماری سرطان یکی از بیماری های سخت و در برخی موارد لاعلاج است. از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است، کار عاقلانه این است که تا حد توان از ابتلا به این بیماری طاقت فرسا پبشگیری شود. در این مقاله به برخی مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از سرطان آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 22 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خوردنی هایی برای در امان ماندن از سرطان (بخش اول)
ابتلا به سرطان به شدت متأثر از رژیم غذایی است.
 

مقدمه

آنچه می خورید می تواند به شدت بر بسیاری از جنبه های سلامت جسمی شما، از جمله احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان، تأثیرگذار باشد.
 
تحقیقات نشان داده است که ابتلا به سرطان به شدت متأثر از رژیم غذایی شماست. بسیاری از مواد غذایی حاوی ترکیبات مفیدی هستند که می توانند احتمال ابتلا به سرطان را به شدت کاهش دهند. همچنین برخی مطالعات نشان داده مصرف زیاد برخی مواد غذایی می تواند با کاهش احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان، مرتبط باشد. در این مقاله می کوشیم تا شما خواننده عزیز راسخون را با برخی از این مواد غذایی بسیار مفید آشنا سازیم. با ما همراه باشید.
 

بروکلی

سولفورافان ترکیبی گیاهی است که در سبزیجات خانواده کلم و از جمله بروکلی، به وفور یافت می شود. این ترکیب حاوی ویژگی های ضد سرطانی است.
 
در آزمایشی سولفورافان توانست اندازه و تعداد سلول های سرطانی را در سرطان سینه، تا 75 درصد کاهش دهد.
 
همینطور در مطالعه ای حیوانی سولفورافان توانست سلول های سرطانی در سرطان پروستات موش را از بین ببرید و اندازه تومورهای سرطانی را تا 50 درصد کاهش دهد.
 
همچنین برخی مطالعات نشان داده اند که دریافت مقادیر زیادی سولفورافان از طریق سبزیجاتی مانند بروکلی، ممکن است با کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، مرتبط باشد.
 
یک فراتحلیل که بر روی 35 مطالعه انجام شد نشان داد که خوردن سبزیجات حاوی سولفورافان با کاهش احتمال ابتلا به سرطان مقعد و روده بزرگ مرتبط است. بنابراین مصرف بروکلی به صورت منظم و چند مرتبه در هفته می تواند مزایای زیادی در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و بخصوص سرطان داشته باشد.
 

هویج

چندین مطالعه نشان داده است که مصرف هویج با کاهش احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان، ارتباط دارد.
 
مثلاً مطالعه ای که نشان داد که خوردن هویج می تواند  احتمال ابتلا به سرطان معده را تا 26 درصد کاهش دهد. مطالعه ای دیگر دریافت که مصرف هویج قادر است تا 18 درصد احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.
 
پژوهشی دیگر، رژیم غذایی 1266 نفر مبتلا و غیر مبتلا به سرطان ریه را تحلیل نمود. این پژوهش دریافت که سیگاری های مبتلا به سرطان ریه که در برنامه غذایی شان هویج نبود، نسبت به افرادی که بیش از یک مرتبه در هفته هویج می خوردند، تا 3 برابر احتمال ابتلایشان به سرطان ریه بیشتر بود.
 
سعی کنید بیش از پیش از هویچ در غذاهای خود استفاده کنید تا به این وسیله احتمال ابتلا به انواع سرطان را تا حد زیادی کاهش دهید. آب هویج نیز یک نوشیدنی خوشمزه و بسیار مفید است که علاوه بر کاستن از احتمال ابتلا به سرطان، می تواند نقشی جدی در سلامت همه افراد و بویژه مردان ایفا کند.
 

انواع لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر است و مطالعات زیادی تأثیر آن را بر پیشگیری از سرطان روده بزرگ، تأیید کرده اند.
 
مطالعه ای به بررسی رژیم غذایی 1905 نفر از افرادی که دارای سابقه تومور روده بزرگ بودند، پرداخت و دریافت افرادی که انواع لوبیا را به روش های مختلف مصرف می کردند، احتمال عود تومور در آن ها به شدت کاهش یافته است.
 
تحقیقات حیوانی نشان داده موش هایی که از لوبیا تغذیه می شدند و سپس به سرطان مبتلا شدند، بدنشان تا 75 درصد از رشد سلول های سرطانی پیشگیری نمود.
 
بر اساس این نتایج، مصرف مقادیر کمی لوبیا در هفته موجب دریافت فیبر شده و در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
 
با این حال بسیاری از پژوهش ها در حوزه حیوانی و محیط آزمایشگاهی انجام شده و لازم است تحقیقات گسترده بیشتری در این زمینه انجام شود.
 

گیلاس و آلبالو و تمشک و ... (بِری ها)

گیلاس و آلبالو سرشار از آنتوسیانین هستند، آنتوسیانین ها رنگدانه های گیاهیِ دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی است و می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
 
در مطالعه ای انسانی که بر روی 25 نفر از مبتلایان به سرطان روده بزرگ انجام شد، به این بیماران به مدن 7 روز عصاره گیلاس داده شد و رشد سلول های سرطانی در آن ها تا 7 درصد کاهش یافت.
 
مطالعه ای دیگر در ابعاد کوچک انجام شد. در این بررسی به بیماران مبتلا به سرطان دهان، تمشک یخ زده داده شد، پس از آن محققان شاهد کاهش سطح برخی شاخص های پیشرفت سرطان بودند.
 
پژوهشی دیگر که بر روی حیوانات انجام شد نشان داد که تمشک سیاه یخ زده توانست تا 54 درصد مانع انتشار سرطان مری شود و تعداد تومورها را تا 62 درصد کاهش دهد.
 
همینطور، در یک مطالعه حیوانی دیگر، دادن عصاره توت به موش ها موجب بازداری چندین بیومارکر سرطانی شد.
 
بر اساس این پژوهش ها، مصرف روزانه بری ها می تواند در پیشگیری و همچنین درمان سرطان بسیار مؤثر باشد. به طور کلی بهتر است از همین امروز در رژیم غذایی خود تجدید نظر نموده و استفاده از میوه و سبزیجات تازه از جمله گیلاس، آلبالو، توت فرنگی، توت و ... را در میان وعده های خود بگنجانید. حتی می توانید این میوه ها را در سالاد ریخته و به عنوان یک دسرو خوشمزه، مقوی و مفید، استفاده کنید.
 

دارچین

دارچین یکی از گیاهانی است که خواص درمانی فوق العاده ای دارد. کاهش قند خون و التهاب، دو مورد از این خواص درمانی محسوب می شوند.
 
همچنین برخی مطالعات حیوانی نشان داده است که دارچین می تواند جلوی پخش و گسترش سلول های سرطانی را بگیرد.
 
مطالعه ای دریافت که  عصاره دارچین می تواند مانع گشترش سلول های سرطانی شده و حتی به مرگ و از ببین رفتن آن ها کمک نماید.
 
پژوهشی دیگر نشان داد که اسانس دارچین می تواند رشد سلول های سرطانی سر و گردن را کند نموده و اندازه تومور سرطانی را به شدت کاهش دهد.
 
اضافه کردن نصف و یا 1 قاشق چای خوری (2 تا 4 گرم) دارچین به رژیم غذایی روزانه می تواند در پیشگیری از سرطان مفید باشد. البته به غیر از پیشگیری از سرطان می تواند قند خون و التهابات بدن را کاهش دهد.
 
با این حال برای پی بردن به چگونگی تأثیر و به عبارتی مکانیسم اثر دارچین در پیشگیری و درمان سرطان، به تحقیقات و پژوهش های بیشتری نیاز داریم.

ادامه دارد...

منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.