راهکارهای موثر در کاهش قند خون (بخش دوم)

خواب مناسب به حفظ کنترل قند خون و بهبود وزن بدن کمک می‌کند. خواب نامناسب می‌تواند در ترشح هورمون‌های مهم متابولیک (سوخت و سازی) اختلال ایجاد کند. ما در این مطلب به راهکارهای طبیعی برای کاهش قند خون اشاره خواهیم کرد.
چهارشنبه، 18 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای موثر در کاهش قند خون (بخش دوم)
دانه‌ی شنبلیله منبع بسیار خوبی برای فیبر محلول به شمار می‌رود و می‌تواند به کنترل سطوح قند خون کمک کند.
 

راهکارهای طبیعی برای کاهش قند خون 

1. کنترل سطح استرس
استرس نیز می‌تواند بر سطوح قند خون تاثیر بگذارد. در هنگام استرس هورمون‌های گلوکاگون و کورتیزول در بدن ترشح می‌شوند. این هورمون‌ها باعث بالا رفتن قند در خون می‌شوند. نتایج یک مطالعه نشان دادند، فعالیت بدنی، استراحت و آرامش، و هم‌چنین مراقبه به اندازه‌ی قابل توجهی می‌توانند استرس و سطوح قند خون دانشجویان را پایین بیاورند.

برخی روش‌های فعالیت بدنی و آرام‌سازی بدن نظیر یوگا و برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی نیز می‌توانند مشکلات ترشح انسولین را در بیماران مبتلا به دیابت مزمن بر طرف کنند.
 
نکته‌ی اصلی :
کنترل سطوح استرس از طریق فعالیت بدنی یا روش‌های آرام‌سازی بدن نظیر یوگا به کنترل قند خون کمک خواهند کرد.
 
2. توجه دقیق به سطوح قند خون
“‌هر آن‌چه را اندازه‌گیری کنید، می‌توانید مدیریت کنید.‌”‌ اندازه‌گیری و توجه دقیق به سطوح قند خون نیز به کنترل آن در بدن کمک می‌کند. برای مثال، پیگیری و اندازه‌گیری پیوسته‌ی سطح قند خون کمک‌تان خواهد کرد بتوانید زمان مناسب را برای اعمال برخی اصلاحات در مواد غذایی یا داروهای مصرفی تشخیص دهید.

هم‌چنین، این کار در آگاهی از نحوه‌ی واکنش بدن‌تان به غذاهای خاص نیز کمک‌تان می‌کند. سعی کنید هر روز سطح قند خون‌تان را اندازه‌گیری کنید و اعداد به دست آمده را در جایی یادداشت کنید.
 
نکته‌ی اصلی :
بررسی میزان قند خون و نگه داشتن یادداشتی از اعداد به دست آمده در هر روز کمک‌تان می‌کنند مواد غذایی و داروهای مصرفی‌تان را تنظیم کنید و از این طریق، سطوح قند خون‌تان را کاهش دهید.
 
3. داشتن خواب کافی و با کیفیت
داشتن خواب کافی حس خوبی به آدم می‌دهد و برای حفظ سلامتی ضروری است. عادات ناسالم خواب و کمبود زمان استراحت نیز بر سطوح قند خون و حساسیت به انسولین تاثیر منفی می‌گذارند. این عوامل اشتها را نیز افزایش می‌دهند و باعث افزایش وزن می‌شوند.

کمبود خواب باعث کاهش ترشح هورمون‌های رشد و افزایش سطح کورتیزول در بدن می‌شود. هر دوی این عوامل نقش مخربی در کنترل قند خون بازی می‌کنند.
به علاوه، خواب مناسب خوابی است که دارای کیفیت و کمیت مناسب باشد. بهترین حالت خواب، خواب شبانه‌ای است که کامل و عمیق باشد.
 
نکته‌ی اصلی :
خواب مناسب به حفظ کنترل قند خون و بهبود وزن بدن کمک می‌کند. خواب نامناسب می‌تواند در ترشح هورمون‌های مهم متابولیک (سوخت و سازی) اختلال ایجاد کند.
 
4. مصرف مواد غذایی غنی از کروم و منیزیوم
هم‌چنین، بالا بودن قند خون و ابتلا به دیابت با کمبود ریز مغذی‌ها در بدن نیز در ارتباط هستند. برای مثال، کمبود مواد معدنی نظیر کروم و منیزیوم نقش مخربی در کنترل قند خون بازی می‌کنند. کروم مسئول متابولیسم (سوخت و ساز) کربوهیدرات و چربی است. هم‌چنین، این ماده به کنترل سطوح قند خون کمک می‌کند؛ و کمبود این ماده در بدن ممکن است شما را در برابر عارضه‌ای به نام عدم تحمل کربوهیدرات (عدم توانایی هضم مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده) آسیب‌پذیر کند. با وجود این، ساز و کار واقعی این مسئله هم‌چنان به طور کامل شناخته شده نیست. مطالعات در این زمینه به یافته‌هایی متناقض رسیده‌اند.

دو مطالعه روی بیماران دیابتی نشان داده‌اند، کروم می‌تواند در طولانی مدت برای کنترل قند خون مفید باشد. با وجود این، مطالعه‌ای دیگر به چنین خاصیتی در کروم دست نیافت. برخی مواد غذایی غنی از کروم عبارت هستند از زرده‌ی تخم مرغ، محصولات حاوی غلات کامل، غلات سبوس‌دار، قهوه، آجیل، لوبیا، سیب زمینی، کلم بروکلی، و گوشت قرمز.

منیزیوم نیز،‌ طبق شواهد علمی،‌ برای کنترل سطوح قند خون مفید است؛ و کمبود این ماده با افزایش خطر ابتلا به دیابت در ارتباط است. طی یک مطالعه، افرادی که مقدار زیادی منیزیوم مصرف کرده بودند، تا ۴۷ درصد نسبت به دیگران کم‌تر در معرض ابتلا به دیابت قرار گرفتند. با وجود این، اگر تاکنون مقدار زیادی از مواد غذایی غنی از منیزیوم مصرف کرده‌اید، شاید مصرف مکمل‌های این ماده فایده‌ی چندانی برای‌تان نداشته باشد. برخی مواد غذایی غنی از منیزیوم عبارت هستند از سبزیجات پهن برگ، غلات کامل، ماهی، شکلات تلخ، موز، آووکادو، و انواع لوبیاها.
 
نکته‌ی اصلی :
مصرف مرتب مواد غذایی غنی از کروم و منیزیوم می‌تواند به پیشگیری از کمبود زیر مغذی‌ها و کاهش مشکلات مربوط به سطوح قند خون کمک کند.
 
5. مصرف سرکه سیب برای کاهش قند خون
مصرف سرکه سیب فواید فراوانی برای سلامتی به همراه دارد. سرکه سیب احتمالا با کاهش تولید قند در کبد یا افزایش مصرف آن توسط سلول‌ها سطوح قند خون ناشتا را کاهش می‌دهد. به علاوه، مطالعات نشان داده‌اند سرکه به اندازه‌ی قابل توجهی بر واکنش بدن به قند و بهبود حساسیت به انسولین تاثیرگذار است.

جهت گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی‌تان می‌توانید آن را به سس سالاد اضافه کنید یا ۲ قاشق چای خوری از آن را به همراه حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر آب بنوشید. با وجود این، چنان‌چه داروهای کاهنده‌ی قند خون مصرف می‌کنید، ضروری است پیش از مصرف سرکه سیب با پزشک معالج‌تان در این مورد مشورت کنید.
 
نکته‌ی اصلی :
افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی‌تان می‌تواند از طرق فراوانی به سلامت بدن‌ کمک کند؛ از جمله این‌که می‌تواند سطوح قند خون را کاهش دهد.
 
6. مصرف عصاره‌ی دارچین
مصرف دارچین نیز خواص بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. طبق شواهد علمی، دارچین از طریق کاهش مقاومت به انسولین در سطح سلولی به بهبود حساسیت به انسولین در بدن کمک می‌کند. هم‌چنین، مطالعات نشان می‌دهند دارچین می‌تواند سطوح قند خون را تا بیش از ۲۹ درصد کاهش دهد.

مصرف دارچین سرعت تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها را در مجاری گوارشی کاهش می‌دهد؛ همین مسئله میزان افزایش قند خون را بعد از مصرف هر وعده‌ی غذایی متعادل می‌کند. هم‌چنین، دارچین تقریبا مشابه‌ی انسولین عمل می‌کند؛ البته با سرعتی بسیار کم‌تر. میزان مصرف موثر دارچین در هر روز حدودا ۱ الی ۶ گرم، یا حدود ۰.۵ الی ۲ قاشق چای خوری است. با وجود این، قطعا نباید در مصرف دارچین زیاده‌روی کنید؛ زیرا در این صورت دارچین می‌تواند برای بدن مضر باشد.
 
نکته‌ی اصلی :
طبق شواهد علمی، دارچین سطح قند خون ناشتا را کاهش می‌دهد و حساسیت به انسولین را در بدن بهبود می‌بخشد.
 
7. بربرین
بربرین ترکیب فعالی است که در نوعی داروی گیاهی چینی یافت می‌شود، و هزاران است برای درمان دیابت به کار می‌رود. طبق شواهد علمی، بربرین به کاهش قند خون و بهبود تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها و تبدیل آن‌ها به انرژی کمک می‌کند. به علاوه، این ماده ممکن است از برخی داروها کاهنده‌ی قند خون نیز موثرتر باشد. همین مسئله باعث شده است بربرین به یکی از موثرترین مکمل‌ها برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت تبدیل شود.

با وجود این، بسیاری از ساز و کارها و نحوه‌ی اثربخشی این ماده در بدن هم‌چنان ناشناخته باقی مانده است. علاوه بر این‌ها، بربرین می‌تواند برخی عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد. اسهال، یبوست، نفخ شکم، و درد شکمی از جمله عوارضی هستند که به دلیل مصرف نامناسب این ماده گزارش شده‌اند. میزان مصرف معمول و توصیه شده برای بربرین روزانه ۱،۵۰۰ میلی گرم است که باید در ۳ وعده‌ی ۵۰۰ میلی گرمی پیش از هر غذا مصرف شود.
 
نکته‌ی اصلی :
بربرین در کاهش قند خون عالی عمل می‌کند و می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند. با وجود این، مصرف این ماده ممکن است برای دستگاه گوارش برخی عوارض جانبی به همراه داشته باشد.
8. مصرف دانه‌ی شنبلیله
دانه‌ی شنبلیله منبع بسیار خوبی برای فیبر محلول به شمار می‌رود، و می‌تواند به کنترل سطوح قند خون کمک کند. مطالعات فراوانی نشان داده‌اند، شنبلیله می‌تواند به طور موثر قند خون افراد دیابتی را کاهش دهد. هم‌چنین این ماده‌ی غذایی به کاهش قند خون ناشتا و بهبود تحمل گلوکز نیز کمک می‌کند.

البته با این‌که مصرف دانه‌ی شنبلیله آن‌چنان رایج نیست، این ماده‌ی غذایی را می‌توان به آسانی در آشپزی برای بیماران دیابتی استفاده کرد. هم‌چنین، می‌توانید از آرد شنبلیله استفاده کنید یا آن را به صورت دمنوش بنوشید. به علاوه، دانه‌های شنبلیله به عنوان یکی از بی‌خطرترین گیاهان دارویی برای بیماران دیابتی به شمار می‌روند. میزان مصرف توصیه شده‌ی دانه‌ی شنبلیله روزانه بین ۲ الی ۵ گرم است.
 
نکته‌ی اصلی :
توصیه می‌شود برای کنترل قند خون دانه‌های شنبلیله را نیز امتحان کنید. این دانه‌ها را به آسانی می‌توانید به رژیم غذایی‌تان بیفزایید؛ دانه‌های شنبلیله در رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب به شما کمک خواهند کرد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر مصطفایی و کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.