يکشنبه، 11 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

منصوره شريف‌زاده

منصوره شريف‌زاده
نويسنده: مترجم
نويسنده: مصطفي ايزدي
منصوره شريف‌زاده به سال 1332 خورشيدي در تهران متولد شد. وي پس از تحصيلات ابتدايي و متوسطه به دانشکده‌ي دماوند راه يافت و در رشته‌ي زبان و ادبيات انگليسي ليسانس گرفت. سپس به گذراندن دوره‌ي فوق ليسانس پرداخت و موفق به دريافت دانشنامه در رشته‌ي ادبيات تطبيقي شد.
منصوره از نوجواني به ادبيات و داستان علاقه‌مند بود و از دوران مدرسه، داستان مي‌نوشت. از زمان دانشجويي، داستان‌هاي کوتاهش را که براي بزرگسالان بود، در مطبوعات به چاپ مي‌رساند.
اولين داستان منصوره شريف‌زاده که در مجله‌ي سخن چاپ شد، تخت نام داشت که در سال 1355 به رشته‌ي تحرير درآمد. در سي سالگي، اولين مجموعه‌ي داستان را با عنوان مولود ششم راهي بازار کتاب کرد و اولين رمان خود را در سال 1381 با عنوان چنار دالبتي به علاقه‌مندان کتاب و اهالي مطالعه تقديم نمود.
خانم شريف‌زاده که عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي است، در کنار پژوهش و نويسندگي به ترجمه‌ي کتاب نيز اقدام مي‌کند.
مجموعه‌ي آثار منصوره شريف‌زاده بدين شرح است: مولود ششم (مجموعه‌ي داستان)؛ سرمه‌دان ميناکاري (مجموعه‌ي داستان)؛ بيست داستان از بيست نويسنده‌ي زن (گردآوري)؛ عطر نسکافه (مجموعه‌ي داستان)؛ چنار دالبتي (رمان)؛ اشباح (مجموعه‌ي داستان)؛ اطلسي‌هاي لگدمال شده (ترجمه‌ي نمايشنامه‌اي از تنسي ويليامز)؛ پيروزي تخم مرغ (ترجمه‌ي نمايشنامه از شرود اندرسن).
منصوره شريف‌زاده در زمينه‌ي ادبيات فارسي پژوهش‌هايي دارد که به صورت مقاله در فصلنامه‌ي فرهنگ چاپ شده است، از جمله: رزم‌ابزار در ايلياد و شاهنامه، از ديد تطبيقي؛ عامل شخصيت در خسرو و شيرين و داستان‌هاي امروزي از ديد تطبيقي؛ عرفان در حافظ و گوته از ديد تطبيقي و مقايسه ميان خسرو و شيرين فردوسي و نظامي.
شريف‌زاده - همسر عبدالحي شماسي، نمايشنامه‌نويس- در حال حاضر همچنان به فعاليت‌هاي قلمي و پژوهشي خود مشغول است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.